Club Med en Brussels Airlines vernieuwen en versterken hun banden

Strategische alliantie biedt nieuwe exclusieve voordelen

De samenwerking tussen Club Med en Brussels Airlines, die drie jaar geleden van start ging, krijgt een nieuwe strategische dimensie nu beide bedrijven aankondigen de handen in elkaar te slaan om hun positie op de Belgische markt nog te versterken. Hiervoor lanceren zij een breed pakket aan exclusieve voordelen op het vlak van Fly & Ski, Fly & Golf, ontdekkingscircuits en Club Med Business. Club Med en Brussels Airlines mikken hierbij zowel op de particuliere als zakelijke klanten met een exclusief product- en dienstenaanbod.

Brussels Airlines en Club Med kondigen in het kader van hun differentiatiestrategie een verbreding en verdieping van hun gemeenschappelijk aanbod aan. Dit wordt gekenmerkt door een doorgedreven personalisatie vanaf het vertrek op de luchthaven met exclusieve voordelen en diensten.

De Fly & Ski formule speelt in op de stijgende vraag naar een formule waarin alles inbegrepen zit: vlucht, vervoer van het skimateriaal, transfers tussen de luchthaven en het ski resort en een all-in verblijf. Met Fly & Golf versterken beide partners de succesformule voor een all-in golfvakantie. Hierbij kan Club Med voortaan de vele bestemmingen van Brussels Airlines aanbieden en worden er nieuwe toegevoegd aan het bestaande aanbod.

Ook voor de ontdekkingscircuits biedt de versterkte samenwerking nieuwe perspectieven. Er komt een gemeenschappelijk lokaal aanbod met vertrek en aankomst in Brussel. Het netwerk wordt eveneens uitgebreid naar Afrika en de Verenigde Staten.

"Club Med wil samen met Brussels Airlines instaan voor een optimale beleving door reizen en plezier opnieuw één te maken. Dit ligt vandaag voor veel reizigers niet voor de hand. Vandaar onze samenwerking met Brussels Airlines om meerwaarde te creëren doorheen de volledige reiservaring. Uit tevredenheidsonderzoek blijkt dat dit aanslaat bij de klanten. Wij noteren vandaag, met 81%, de hoogste tevredenheidsscore ooit. Dit is 5% meer dan in 2009, bij de start van onze samenwerking", aldus Hadi Kamouh, CEO Club Med Benelux.

Club Med, dat extra groeikansen ziet in het segment van de professionele reizen, ontwikkelt verder met Brussels Airlines een uniek ‘all-in-one’ aanbod op maat voor corporate klanten. Via gemeenschappelijke commerciële initiatieven en in nauwe samenwerking met Star Alliance worden de pijlen gericht op het aanbieden van exclusieve bestemmingen voor seminaries, incentives voor bedrijven en vakanties voor de eigen medewerkers van beide partners.

"Samen lanceren we in het kader van Club Med Business, speciaal voor het segment van corporate klanten een one-stop-shop aanbod dat uniek is op de markt. In België is Brussels Airlines vandaag DE referentie voor zakelijke vluchten en heeft Club Med wereldwijd een onovertroffen aanbod aan exclusieve bestemmingen. Deze hoogwaardige combinatie van product en dienstverlening is een belangrijke nieuwe opportuniteit waar we voortaan samen op inzetten. Onze samenwerking is een ‘perfect fit!", stelt Lars Redeligx, CCO van Brussels Airlines.

Win-win

Brussel Airlines en Club Med versterken door deze strategische alliantie hun marktpositie dankzij hun complementariteit. Zo hebben de Club Med leden voorrang bij het instappen en het kiezen van hun plaatsen in het vliegtuig, toegang tot de lounge, extra miles en een exclusieve service tijdens de vlucht. Met deze samenwerking bereikt Club Med voortaan naast haar leden-reizigers, ook de doelgroep van de professionele gasten-passagiers van Brussels Airlines.

Brussels Airlines realiseert op haar beurt, door de alliantie met Club Med, een versterkte aanwezigheid op de toerismemarkt, nieuwe bestemmingen, verkoop van extra zetels, verbreding van het aanbod en optimalisatie van haar operaties tijdens de weekends.

"Zowel Brussels Airlines als Club Med vergroten hun merkbekendheid door de handen in elkaar te slaan. Dit is in de uiterst competitieve luchtvaart- en toerismemarkt een belangrijke troef en kadert volledig in onze strategie", aldus Bernard Gustin, CEO van Brussels Airlines.

Extra potentieel

Club Med, dat vandaag samen met Brussels Airlines 21 bestemmingen aandoet met 5 exclusieve Club Med vluchten, is goed voor ongeveer 50.000 passagiers per jaar. Met het Fly & Golf pakket doet Club Med 5 bestemmingen aan en wordt samen met Brussels Airlines intensief aan cross selling gedaan. Het Fly & Ski aanbod overtreft nu al de verwachtingen, daar steeds meer mensen kiezen voor het vliegtuig om maximaal te genieten van hun skivakantie. Met hun strategische alliantie willen Club Med en Brussels Airlines het aantal gasten naar de skibestemmingen dit jaar verdubbelen. Hiervoor wordt extra geïnvesteerd in ondermeer het transport van ski- en golfmateriaal zonder meerkost, meer reiscomfort, nieuwe bestemmingen en exclusieve service tijdens de vlucht en het verblijf.

Ook op het vlak van de bestemmingen in Afrika, waar Brussels Airlines en Club Med samen een unieke expertise hebben en de lange afstandsvluchten naar de VS, wordt het aanbod vergroot.

"België vertegenwoordigt na Frankrijk het grootste aandeel in de omzet van Club Med. Er is veel potentieel in het aantrekken van veeleisende klanten voor het hogere segment van reizen. Daarom investeren wij vandaag in het uitbreiden en versterken van ons aanbod in samenwerking met Brussels Airlines. We zijn ervan overtuigd dat deze strategische alliantie, na het succes van de voorbije samenwerking, onze verankering en groei op de Belgische markt extra wind in de zeilen geeft", besluit Sylvain Rabuel, CEO van Club Med Frankrijk-Benelux-Zwitserland.

Over Club Med

Als uitvinder van het concept "vakantieclubdorpen" is Club Méditerranée wereldwijd marktleider in all-in vakantieformules. Club Med is aanwezig in 25 landen, heeft 71 dorpen verspreid over vijf continenten en een cruiseschip, Club Med 2. Club Med wordt door meer dan 1.500 reisbureaus via zijn directe en indirecte distributienetwerken verdeeld. De Business Unit Europa-Afrika (de belangrijkste van de Groep; de andere zijn Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Asia-Pacific en Groot-China) verenigt meer dan 13.500 G.O®'s en G.E®'s en beheert om en bij de 23.000 seizoencontracten per jaar. Meer informatie op www.clubmed.be

Dominique Declercq

Club Med