Wereldpremière: Brussels Airlines en Tomorrowland presenteren het eerste vliegtuig met augmented reality

“Amare” is de nieuwste Belgian Icon die België en het muziekfestival wereldwijd zal vertegenwoordigen

Brussel, 25 April 2024 – Brussels Airlines en Tomorrowland stellen met trots “Amare” voor, de nieuwste Belgian Icon. Amare staat voor eenheid van mensen over de hele wereld. De gloednieuwe Airbus A320neo heeft een beschildering met augmented reality, en dat is een wereldprimeur. Beide partners doen ook extra inspanningen om de Tomorrowland-vluchten duurzamer te maken.

Tijdens een event in de hangar van Brussels Airlines werd de nieuwe livery voorgesteld aan media, medewerkers en gasten. De nieuwe Belgian Icon is een eerbetoon aan het wereldberoemde festival Tomorrowland en is een nieuw pronkstuk van de Belgitude van Brussels Airlines, waarbij de luchtvaartmaatschappij de wereld naar België brengt maar ook het beste van België aan de wereld toont.

Het ontwerp is een wereldprimeur: Amare is het eerste vliegtuig met augmented reality in de beschildering. Het magisch wezen op het vliegtuig komt tot leven wanneer die gescand wordt op enkele sociale mediakanalen zoals Instagram en Tiktok. Deze toepassing maakt het mogelijk dat de People of Tomorrow het verhaal van eenheid die tijd en ruimte overstijgt nog levendiger te zien.

De hele ontwerpfase heeft in totaal 15 maanden geduurd, met veel oog voor detail: zoals de veren van de vogel of het vuurwerk dat overgaat in het logo van Brussels Airlines. De Tomorrowland-ervaring wordt ook doorgetrokken in het vliegtuig, met een indrukwekkend geluidssysteem en speciale mood lighting.

De wereld ontdekken op een meer verantwoorde manier
Zowel Brussels Airlines als Tomorrowland zijn zich bewust van hun ecologische impact en nemen al jaren allerlei initiatieven om hun uitstoot te verkleinen. Deze nieuwe Amare is de tweede gloednieuwe Airbus A320neo van Brussels Airlines (met registratie OO-SBB) en kwam in de vloot in december 2023. De Airbus A320neo stoot tot 20% minder CO2 uit dan de voorganger en produceert tot 50% minder geluid. Deze nieuwe Amare is dus een tastbaar voorbeeld van hoe beide partners ambiëren om hun voetafdruk te verkleinen.

Daarbovenop zullen alle Global Journey Packages die Brussels Airlines en Tomorrowland samen verkopen voortaan Green Fares zijn, waarmee voor 20% geïnvesteerd wordt in duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) en voor 80% aan CO2-compensatie wordt gedaan via en investering in kwalitatieve compensatie-initiatieven. Brussels Airlines en Tomorrowland engageren zich ook om te investeren in de hoeveelheid SAF die nodig is om de CO2-uitstoot te compenseren van alle party flights die uitgevoerd worden.

Brussels Airlines has been a proud partner of Tomorrowland since 2012 “Brussels Airlines is een trots partner van Tomorrowland sinds 2012 en ik ben blij om te kunnen aankondigen dat we deze samenwerking verlengen tot 2028. We hebben veel zaken gemeenschappelijk, zoals onze passie om de wereld te ontdekken en culturen met elkaar te verbinden, maar ook ons bewustzijn van onze ecologische voetafdruk en de ambitie om de nodige stappen te zetten om die impact te verkleinen. Deze gedeelde waarden maken onze samenwerking tot een groot succes.”
- Dorothea von Boxberg, CEO, Brussels Airlines

Eerste vlucht
Amare zal niet enkel festivalgangers naar Tomorrowland brengen maar ook ingezet worden op reguliere commerciële vluchten vanaf 26 april 2024. De eerste vlucht wordt SN3781 naar Tenerife.

Over het design van Amare

Amare is een icoon van Tomorrowland dat symbool staat voor het samenbrengen van mensen en dus het synoniem is voor eenheid. In het Tomorrowland-universum kan de vogel naar verschillende Tomorrowland-werelden reizen via Paperworld, het magische parallelle spectrum dat verschillende werelden met elkaar verbindt.

Vanuit dit perspectief werd Amare afgebeeld als een magische vogel die door de “spectrum of space” reist en vervaagt richting de staart. Dit maakt het beeld ook dynamischer en moderner, en het legt een grotere nadruk op het hoofd van Amare, die wereldberoemd is.

Bovendien straalt de nieuwe visualisatie ook een enorme magische kracht uit door energielijnen en deeltjes die in beweging zijn, dit om nog eens te benadrukken dat Amare een magisch wezen is dat voortdurend in beweging is met als doel mensen bij elkaar te brengen.

Over de Belgian Icons

De eerste Belgian Icon van Brussels Airlines, Rackham, werd in 2015 voorgesteld, en is een eerbetoon aan Kuifje: de wereldberoemde Belgische stripfiguur.

Verschillende andere Belgian Icons volgden om het beste van België over de hele wereld te presenteren:
- Magritte maakte tussen 2016 en 2021 deel uit van de vloot. Het vliegtuig was een eerbetoon aan René Magritte, de Belgische surrealistische schilder.
- Ook in 2016 werd Trident deel van de vloot. Het officiële vliegtuig van de Belgische Rode Duivels, het Belgische nationale voetbalteam. In 2021 werd een nieuwe Trident voorgesteld, die deze keer ook trots de Belgian Red Flames, de vrouwelijke voetbalploeg, vertegenwoordigt.
- Samen met Tomorrowland werd Amare in 2017 geïntroduceerd.
- Aerosmurf smurfde de vloot tussen 2018 en 2023.

- De Vlaamse schilder Pieter Bruegel de Oude, een Belgisch icoon uit de 16e eeuw, reisde tussen 2019 en 2023 de wereld rond.

Het idee achter de Belgian Icons is om het beste van België aan de wereld te tonen. De Belgian Icons zijn over de hele wereld bekend en maken vliegen nog leuker.

Press contact Tomorrowland

Nico Cardone

For media requests only

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.