2017, een belangrijk jaar voor Brussels Airlines met aanzienlijke strategische investeringen en transformatie-initiatieven

Voor Brussels Airlines wordt 2017 gekenmerkt door positieve financiële resultaten in een zeer competitieve marktomgeving en strategische investeringen voor de toekomst.

• Operationele winst (EBIT) van €14,98 miljoen in 2017 (volgens IFRS standaard)
  • Nettoresultaat van €3.57 miljoen in 2017 (IFRS)
  • Nog steeds zeer competitieve markt die, in combinatie met een sterke capaciteitstoename als gevolg van de harmonisering van de vloot (+11%), heeft geleid tot een aanzienlijke druk op het rendement (yield).
  • Marktaandeel steeg met 1,4 procentpunt. (+ 1,3 miljoen passagiers)
  • 9,1 miljoen passagiers (+17,3%) en een recordbezetting van 78,8% (+4,1 p.p.).
  • Belangrijke strategische projecten werden geïmplementeerd in 2017. Deze wegen op de resultaten in 2017, maar creëren nieuwe winstbronnen (Thomas Cook/launch van Mumbai/Toronto). (Eenheidskost 2018 Europa bijna 15% lager tov 2015)
  • Exclusief eenmalige kosten van strategische investeringen bedraagt de operationele winst €25 miljoen.
  • €1,326 miljard inkomsten en een sterke cashpositie (€ 204 miljoen), ondanks de terugbetaling van €16,8 miljoen aan luchthavenbeveiligingssubsidies na een negatief besluit van de Europese Commissie. De 2 jaar extra subsidies die naar verwachting zouden worden uitgekeerd, zijn geannuleerd, wat een negatief effect zal hebben op het nettoresultaat (BGAAP) (uitzonderlijk eenmalig effect)
  • Brussels Airlines heeft 645 nieuwe personeelsleden aangeworven (waarvan 160 bemanningsleden van Thomas Cook Airlines Belgium)

Ondanks een uitdagend marktklimaat, zette Brussels Airlines in 2017 haar groeipad van de voorbije jaren verder en boekte een positief resultaat voor het 3e jaar op rij. De zetelcapaciteit van Brussels Airlines is met 11% toegenomen ten opzichte van 2016, vooral op het Europese netwerk, na de uitfasering van de AVRO RJ100-vloot (100 zitplaatsen) en de gedeeltelijke vervanging ervan door grotere Airbus A319/320 (140/180 zitplaatsen). De capaciteitsuitbreiding op de langeafstandssector werd gerealiseerd dankzij de toevoeging van een Airbus A330, die voornamelijk op de nieuwe route Mumbai werd ingezet.

De extra zitplaatsen resulteerden in een passagiersstijging van 17,3%, waardoor Brussels Airlines voor het eerst in haar geschiedenis de kaap van 9 miljoen passagiers kon ronden (één miljoen meer dan de oorspronkelijke ambitie voor 2018) en een bezettingsgraad behaalde van 78,8% (+4,1 p.p. en slechts 1,8 p.p. onder de ambitie van 2018), opnieuw een record voor Brussels Airlines.

Een groeiend netwerk en strategische investeringen die de toekomst van Brussels Airlines voeden

Het Europese netwerk – De integratie in België van de Thomas Cook Airlines Belgium activiteiten en twee van hun Airbus A320 toestellen stelde Brussels Airlines in staat haar positie in het belangrijke leisure segment te versterken. Dankzij de nauwere samenwerking met touroperator Thomas Cook Belgium kon de maatschappij daarenboven 26 nieuwe bestemmingen toevoegen aan haar vakantienetwerk en haar productiviteit verder verbeteren. De integratie zal het klantenbestand van Brussels Airlines met nog eens één miljoen extra klanten vergroten, wat aanzienlijk bijdraagt tot de rendabiliteit van het zeer competitieve Europese netwerk.

Door de verhoging van de zetelcapaciteit op het Europese netwerk en bijgevolg de groei van het aantal passagiers, slaagde Brussels Airlines erin haar marktaandeel te vergroten. Dit zorgde echter voor een aanzienlijke druk op het rendement. Dit werd verder versterkt door de capaciteitsverhoging ten gevolge van de harmonisering van de vloot naar de A320-familie in een markt die zich nog in een herstelfase bevond na de terroristische aanslag van 22 maart, wat de winstgevendheid in de eerste maanden van 2017 onder druk zette. Bijgevolg zal het volledige winsteffect van de opwaardering van Avro naar Airbus dus pas vanaf 2018 zichtbaar zijn, zoals al duidelijk is in de financiële resultaten van de eerste twee maanden van 2018.

Het Afrikaanse continent - Met zeer sterke resultaten, ondanks enkele politieke crises, bleef Afrika in 2017 de grote sterkte van Brussels Airlines. Voor het eerst rondde de luchtvaartmaatschappij de kaap van 1 miljoen passagiers op het Afrikaanse netwerk, wat overeenstemt met een stijging van 14,0% en resulteerde in een gemiddelde bezettingsgraad van 87%, een record voor Brussels Airlines. Brussel blijft een echte hub voor Afrikaanse passagiers: 65% van de passagiers reist via Brussels Airport van of naar een bestemming van Brussels Airlines in Europa of de VS. De cargo-activiteiten van de luchtvaartmaatschappij droegen ook bij aan de positieve resultaten op Afrika.

US & Canada - In de Noord-Atlantische sector concentreerde Brussels Airlines zich op de performantie van haar drie bestemmingen New York, Washington en Toronto. Tijdens het eerste semester van 2017 had het verkeer van de VS naar België nog steeds te lijden onder het terreurniveau 3, met alle gevolgen van dien voor de reizen van de VS naar en via België. Pas in het tweede semester begon de vraag zich te herstellen. Het totale aantal passagiers steeg met 13,7%.

Brussels Airlines verwacht een verdere verbetering van de Noord-Atlantische resultaten dankzij de onlangs ondertekende sales overeenkomst met de Lufthansa Groep.

Nieuwkomer India - Brussels Airlines' eerste Aziatische bestemming Mumbai, gelanceerd in maart vorig jaar, haalde een gemiddelde bezettingsgraad van 75%, wat samen met de financiële resultaten van de route, in lijn is met het businessplan. India is een belangrijke economische partner voor België met daarbovenop ook een aanzienlijk leisure potentieel.

Een goede start in 2018

De eerste twee maanden van dit jaar tonen een positieve trend op vlak van passagiersvolumes en inkomsten – ook al blijft de druk op de yield zeer hoog. Met een passagiersgroei van 15% en 16,5% in respectievelijk januari en februari kon Brussels Airlines haar marktpositie verder versterken. De kost per zetel is ook lager in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar – in het bijzonder dankzij de eerste resultaten van de investeringen uitgevoerd in 2017.