All-time record voor Brussels Airlines in 2015

Brussels Airlines realiseerde in 2015 de grootste passagiersgroei uit haar geschiedenis. In totaal werden er 7, 5 miljoen gasten verwelkomd aan boord. Dit is een stijging met 12,1 procent in vergelijking met 2014 en zelfs met 30 procent in vergelijking met 2013. De groei, die flink hoger ligt dan het Europese luchtvaartgemiddelde en de algemene passagiersevolutie op de Belgische markt, is te danken aan de de combinatie van attractieve prijzen én goede service.

Brussels Airlines sluit het voorbije jaar af met een recordgroei. Er kozen exact 7.500.909 passagiers voor een Brussels Airlines vlucht naar een Europese, Afrikaanse of Amerikaanse bestemming. Dat zijn er 892.042 meer dan in 2014. Aan boord van de Europese vluchten werden 12,9 procent méér passagiers geteld. Het passagiersaantal van/naar Afrika groeide met 9,3 procent en naar New York en Washington reisden 1,6 procent méér passagiers. De algemene bezettingsgraad steeg met 2.4 procent punten en bedroeg 74.4 pct. De US vluchten bereikten zelfs een bezettingsgraad van 80,7 pct.

Als gevolg van de hogere passagiersvolumes en de gewichtsbeperkingen kon in er in de cargoruimtes, zoals verwacht, minder luchtvracht worden getransporteerd. De gebeurtenissen in Brussel in het najaar leidden tijdelijk tot een groeivertraging naar het einde van het jaar toe.

Passagiers kiezen voor Brussels Airlines

“Steeds meer passagiers ontdekken Brussels Airlines en blijven ons merk trouw”, zegt Brussels Airlines CEO Bernard Gustin. “Ons uitgebreid vluchtaanbod en onze nieuwe commerciële strategie worden door meer en meer klanten gewaardeerd. Er heerst een hevige concurrentiestrijd in de luchtvaartmarkt en we zijn dan ook bijzonder tevreden met deze cijfers. We danken onze klanten voor het vertrouwen en onze werknemers voor de inspanningen om van Brussels Airlines meer dan ooit een attractieve luchtvaartmaatschappij te maken.”

De nieuwe commerciële strategie laat passagiers de keuze hoe ze willen reizen en voorziet ook in een expansie van het netwerk. 2015 was een belangrijk implementatiejaar van deze nieuwe positionering. Chief Commercial Officer Lars Redeligx: “We combineren service én scherpe prijzen. Met ons nieuw bodemtarief van 69 euro heen en terug bereikten we de meest prijsgevoelige passagiers.  Ook dankzij ons groeiend netwerk van business én toeristische bestemmingen verleidden we meer klanten. Dankzij die aanpak groeiden we in 2015 sneller dan de markt. Ook in 2016 mogen onze passagiers nog meer keuze en service, innovatie en Belgian touch verwachten van Brussels Airlines. We blijven immers investeren in ons aanbod en onze producten.”

Naast deze lijnvluchtactiviteit verzorgde Brussels Airlines in 2015 ook heel wat vakantievluchten en groepsreizen voor reisorganisatoren en chartervluchten. De passagierscijfers van deze belangrijke activiteit zijn niet inbegrepen in de jaarcijfers van dit persbericht. In totaal vlogen er op deze manier 142.605 passagiers met Brussels Airlines vliegtuigen naar hun vakantiebestemming.

Het Brussels Airlines netwerk breidde in 2015 uit met nieuwe lijnvluchten naar Accra, Bremen, Tenerife, Gran Canaria, Billund, Zagreb, Bordeaux, Dubrovnik, Lourdes, St Petersburg, Calvi, Olbia en Ibiza. Andere commerciële hoogtepunten waren onder meer de lancering van het nieuwe loyalty programma LOOP, de inauguratie van het ‘Rackham’ vliegtuig van Kuifje, de frequentieverhogingen naar de West-Afrikaanse landen die de Ebola crisis bedwongen, de toegenomen samenwerking met reisorganisatoren, de Tomorrowland campagne, het groeiende succes van de nieuwe lounge The Loft, de populariteit van de Belgian Star Chefs en de Awards die de reisindustrie Brussels Airlines toekenden.

Volledig jaar

Volledig jaar

Jaar/Jaar verschil in %

Passagiers