Aprilcijfers reflecteren naweeën van 22/3

Tijdens de voorbije maand april vlogen 542.226 passagiers met Brussels Airlines. Dat zijn er 16.9% minder dan in de aprilmaand vorig jaar. De cijfers reflecteren de naweeën van de aanslagen van 22 maart waardoor Brussels Airlines minder vluchten kon uitvoeren.

Brussels Airport, de thuisbasis van Brussels Airlines bleef gesloten voor alle vliegverkeer tot 3 april. Sindsdien bouwde Brussels Airlines haar vluchtaanbod stap voor stap terug op en werd het beperkte vluchtprogramma dat werd uitgevoerd vanuit de regionale luchthavens afgebouwd. Tegen het einde van de maand werd april kon ongeveer 85% van de Brussels Airlines vluchten opnieuw verzorgd worden.

Deze operationele uitdagingen en de commerciële impact die de aanslagen van 22 maart veroorzaakten, vertaalden zich in de maand april in een passagiersdaling met 16.9%. Dit is vooral het gevolg van de negatieve groei die tijdens de eerste helft van de maand werd geregistreerd. Naarmate de maand vorderde verbeterde de passagiersevolutie. Verder zijn de cijfers beïnvloed door het feit dat de drukke Paasvakantie vorig jaar in april viel en dit jaar in maart startte.

De terugval werd in hoofdzaak op het Europees netwerk geregistreerd. Aan boord van de vluchten naar Afrika werden bijvoorbeeld 2.6% meer passagiers verwelkomd. De transatlantische vluchten naar Noord-Amerika trokken, onder meer dankzij de lancering van de nieuwe bestemming Toronto, 9.8% meer passagiers aan.

Operationele impact

“De cijfers reflecteren een periode waarin ons vluchtprogramma nog niet normaal kon verlopen door de infrastructuurbeperkingen. Sinds de meimaand van start ging is de operationele situatie flink verbeterd. Passagiers hoeven nu niet meer vroeger naar de luchthaven te komen en de lange wachtrijen zijn helemaal verleden tijd. We hebben verschillende commerciële initiatieven ondernomen om de marktvraag verder te stimuleren.”

-- Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines

De bezettingsgraad van de vluchten bedroeg in april gemiddeld 66,5%. De Europese vluchten haalden een gemiddelde bezettingsgraad van 71,4%, op de vluchten naar/van Afrika en de States waren respectievelijk 61 en 63% van de zetels gevuld. De cargo bezettingsgraad naar Afrika bedroeg 68% (80% in 2015) terwijl de cargovolumes aan boord van de vluchten van Afrika naar Brussel ongeveer gelijk bleven.

Naast haar lijnvluchtactiviteit verzorgde Brussels Airlines in april 2016 ook vakantievluchten en groepsreizen op vraag van reisorganisatoren. De passagiercijfers van deze activiteit zijn niet inbegrepen in de maandcijfers van dit persbericht.

April 2016

April 2015

Jaar/jaar verschil in %

Passagiers

- 16,9

Available seat-kilometres ASK (000)

+ 1,9

Revenue Passenger-kilometres RPK (000)

- 8,3

Freight ton-kilometres FTK

(000)

- 11,4

Freight Load Factor

- 15 pct. punt

Passenger Load Factor

- 7,4 pct. punt

Wencke Lemmes

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.