Bike for Africa fietst 400 km door Kameroen voor Mercy Ships

Vandaag vertrekken 40 medewerkers van Brussels Airlines naar Kameroen voor een zesdaagse mountainbike tour: Bike for Africa. Met de 200.000 euro die Brussels Airlines tijdens deze vierde editie wil inzamelen steunt de maatschappij Mercy Ships alsook drie lokale en Belgische goede doelen. Morgen sluiten 15 CEO’s van Belgische bedrijven zich aan bij het team en starten ze samen met de Brussels Airlines werknemers aan een fietstocht van 400km door het land met de bijnaam ‘Afrika in miniatuur’ , dankzij de enorme variatie aan klimaten en vegetatie.

Dit jaar organiseert b.foundation for Africa de vierde editie van Bike for Africa, een initiatief van Brussels Airlines werknemers om samen met corporate partners geld in te zamelen voor het goede doel. Een team van 40 Brussels Airlines werknemers dat vandaag vertrekt naar Douala in Kameroen, wordt morgen vervoegd door 15 CEO’s en topmanagers van Belgische bedrijven waaronder Bernard Marchant, CEO van Rossel Group, Marc Desmet, General Manager van Adecco en Brussels Airlines’ eigen CEO Bernard Gustin. Ook Piet Goddaer, bekend onder zijn artiestennaam Ozark Henry, fietst mee als ambassadeur van het project.

Het doel dit jaar is €200.000 inzamelen voor b.foundation, waarvan het grootste deel naar Mercy Ships gaat. Mercy Ships is een internationale organisatie die het grootste privé ziekenhuisschip “Africa Mercy” uitbaat aan de kust van West-Afrikaanse landen om de lokale bewoners gratis medische hulp en training te bieden. Van augustus 2017 tot juni 2018 ligt de Africa Mercy voor anker aan de kust van Kameroen, met aan boord meer dan 400 vrijwilligers, waaronder dokters, verplegers en ingenieurs. Aan het einde van de mountainbike tour bezoekt de Bike for Africa groep het schip in Douala en ontmoeten ze de medische teams en kunnen ze met eigen ogen het goede doel zien waarvoor ze geld inzamelden.

“Voor ons bij Brussels Airlines is het belangrijk om de schoonheid en het potentieel van Afrika aan de wereld te tonen. Het enthousiasme rond deze vierde editie in Kameroen laat zien dat we erin geslaagd zijn het Afrikaanse continent te promoten als een fantastische mountainbike locatie, maar ook dat mensen hun sociale verantwoordelijkheid willen opnemen en de levensomstandigheden van de lokale gemeenschappen willen verbeteren.”

-Ilse Verhelst, CSR Manager Brussels Airlines

Naast Mercy Ships biedt Bike for Africa ook financiële steun aan het lokale project “Foumbot”, een technische school die 700 leerlingen opvangt, om verdere uitbereidingen van de school mogelijk te maken. Een ander deel van het ingezamelde bedrag gaat naar twee Belgische initiatieven. “Eindelijk” in Buggenhout, een dagzorgcentrum voor 20 mensen met traumatische hersenschade en “Samarcande” in Etterbeek dat steun biedt aan kinderen in problematische situaties.

Bike for Africa werd voor het eerst in 2011 georganiseerd in Rwanda en Burundi, met als opbrengst €93.000 voor SOS Kinderdorpen. Twee jaar later fietsten de mountainbikers door Oeganda en bracht de fietstocht €140.000 op voor CoRSU Hospital in Kampala en United Fund for Belgium. Dankzij de keuze voor Senegal en Gambia voor haar derde editie bracht Bike for Africa niet alleen €150.000 in het laatje, maar zette het ook nogmaals het Africa is not Ebola initiatief in het licht, een campagne die de airline lanceerde om de reputatie van het continent herop te bouwen na de Ebola epidemie.

“We waren zo onder de indruk van de magnifieke route door het land van duizend heuvels dat Kigali met Bujumbura verbindt, dat het idee van een mountainbiketocht met collega’s in Afrika begon te groeien. We legden meteen de link met ons sociaal engagement in Afrika … en Bike for Africa was geboren.”

-Ilse Verhelst, CSR Manager Brussels Airlines

b.foundation for Africa is het CSR programma van Brussels Airlines dat ondersteuning biedt aan humanitaire projecten in Afrika, het continent dat Brussels Airlines als tweede thuis beschouwt. Al jarenlang zijn de werknemers van de maatschappij actief betrokken bij humanitaire projecten en tonen ze een sterke sociale betrokkenheid. In 2010 besliste Brussels Airlines alle interne initiatieven te bundelen en er een selectie van externe projecten door NGO’s en non-profit organisaties aan toe te voegen. Het doel van b.foundation is om projecten te ondersteunen die nauw verbonden zijn met de kern van Brussels Airlines.

Volg Bike for Africa via de b.foundation blog, op de b.foundation Facebookpagina en op Instagram via @flyingbrussels.