Brussels Airlines registreert 9,9% passagiersgroei in april

Druk op ticketprijzen blijft heel hoog

Door het blijvende aanbod aan competitieve tarieven realiseerde Brussels Airlines een passagiersgroei van 9,9%. Dit wil echter wel zeggen dat de druk op de yield heel hoog blijft. De bezettingsgraad steeg licht met 1,8 procent punten tot een totaal van 82,8%.

In april vlogen 920.816 passagiers met Brussels Airlines, wat een stijging is van 9,9% vergeleken met de zelfde maand vorig jaar. Het aantal passagiers dat binnen Europa reisde groeide met 10,5% tot 763.882. De Afrikaanse vluchten registreerden een groei van 11,9%, terwijl het aantal passagiers dat naar Noord-Amerika vloog licht daalde met -0,4%. Vluchten naar het Midden-Oosten en naar Azië noteerden respectievelijk 1,5% en 2,2% groei. Dankzij een groter aanbod (+8,8% extra zetels), slaagde Brussels Airlines erin om competitieve tarieven te blijven aanbieden en nog meer klanten aan te trekken. Dit betekent echter wel dat de druk op de yield heel hoog blijft.

Op de 7.152 vluchten die in april werden uitgevoerd, noteerde Brussels Airlines een gemiddelde bezettingsgraad van 82,8%. Dat is een lichte stijging van 1,8 procent punten. De cargo bezettingsgraad steeg met 7,8% tot een gemiddelde van 73,1%, terwijl de Revenue Ton-Kilometers (RTK) 11% hoger ligt dan in april vorig jaar. Het vervoerde vrachtvolume streek neer op 5.000 ton, het grootste volume in de geschiedenis van het bedrijf.

Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar registreerde de maatschappij een lichte stijging van het aantal vluchten (0,3%). Niettegenstaande groeide het zetelaanbod (ASK) sterker met 8,8%, door de vervanging van AVRO Jets (100 zetels) door Airbus toestellen met een grotere capaciteit (180 zetels).

Deze statistieken houden geen rekening met de passagiers die Brussels Airlines verwelkomde aan boord van de vele chartervluchten.

April 2018

April 2017

difference in %

Flights