Brussels Airlines bij top meest betrouwbare grote Europese luchtvaartmaatschappijen tijdens druk zomerseizoen

99% van de vluchten vertrok volgens schema, bijna 3 op de 4 vluchten vertrokken met minder dan 15 minuten vertraging tot nu toe dit jaar

Brussel, 4 september 2024 - Brussels Airlines kijkt terug op een succesvolle zomer. Talrijke inspanningen om betrouwbare operaties te garanderen, hebben hun vruchten afgeworpen, waardoor Brussels Airlines in de top 5 staat van meest punctuele grote luchtvaartmaatschappijen in Europa. De Belgische nationale luchtvaartmaatschappij zal samen met haar partners blijven investeren om de betrouwbaarheid in de toekomst nog verder te verbeteren.

In de zomermaanden juli en augustus vervoerde Brussels Airlines meer dan 1,7 miljoen passagiers op bijna 12.000 vluchten. Zoals altijd is de zomer het drukste seizoen in de luchtvaartindustrie, en ondanks de uitdagingen die daarbij komen kijken heeft Brussels Airlines goede cijfers over betrouwbaarheid en stiptheid.

99% van alle vluchten van Brussels Airlines vertrok volgens schema in juli en augustus. Hier en daar moest een vlucht geannuleerd worden, voornamelijk als gevolg van externe factoren zoals de spanningen in het Midden-Oosten, die leidden tot annuleringen van vluchten op de route naar Tel Aviv.

72% van alle vluchten vertrok dit jaar tot nu toe binnen 15 minuten na de geplande vertrektijd. Onder alle grote Europese luchtvaartmaatschappijen staat Brussels Airlines tot nu toe in 2024 in de top 5 van meest punctuele luchtvaartmaatschappijen, volgens gegevens van luchtvaartanalysebureau Cirium.

Vluchtvertragingen werden voornamelijk veroorzaakt door het weer (bijv. onweer), een tekort aan luchtverkeersleiders in sommige Europese landen en af en toe lange wachtrijen bij de grenscontrole op Brussels Airport.

"Bij Brussels Airlines willen we de meest betrouwbare luchtvaartmaatschappij zijn die opereert vanuit de meest betrouwbare hub. Samen met al onze partners zoals Brussels Airport en de Belgische federale politie hebben we tal van initiatieven genomen om onze betrouwbaarheid en stiptheid te verbeteren. Ik ben blij om te zien dat onze inspanningen hebben geloond. Er zijn nog steeds verbeterpunten zoals de verdere uitrol van de elektronische poorten voor de paspoortcontrole voor onze langeafstandsvluchten naar sub-Saharaans Afrika. Dit zal leiden tot kortere wachttijden bij de grenscontrole en dus minder vluchten die we moeten vertragen terwijl we op bepaalde passagiers wachten."
Tilman Reinshagen, Chief Operating Officer, Brussels Airlines

Niet alleen vertrokken meer vluchten volgens het schema en op tijd, Brussels Airlines en haar partners hebben ook andere parameters verbeterd. Het aantal vertraagde bagages daalde met 14% in vergelijking met vorig jaar. Minder dan 0,8% van alle ingecheckte koffers kwam niet op tijd op de bestemming aan.

Veel passagiers stappen over in Brussel, bijvoorbeeld naar een van de 18 bestemmingen in sub-Saharaans Afrika van Brussels Airlines. 96,6% van de overstappende passagiers haalden hun aansluiting, een verbetering van 26% tegenover vorig jaar.

Digitale innovaties om passagiers beter van dienst te zijn

Ondanks de goede cijfers blijft Brussels Airlines zich inzetten om het aantal geannuleerde vluchten nog verder te verminderen en om zorg te dragen voor passagiers die te maken krijgen met onregelmatigheden.

Tijdens de zomer werden enkele digitale innovaties uitgerold in de app van Brussels Airlines, om passagiers beter te ondersteunen in alle fases van hun reis, en zeker tijdens onregelmatigheden.

Chatbot "Charlie" op brusselsairlines.com is ook verbeterd met nieuwe functies, waardoor de chatbot gasten beter kan helpen tijdens onregelmatigheden. Hoe makkelijker mensen antwoorden op hun vragen kunnen vinden via deze digitale tools, hoe meer medewerlers van de klantendienst beschikbaar zijn voor meer complexe dossiers, wat leidt tot kortere wachttijden.

Brussels Airlines implementeert ook een nieuw systeem dat automatisch wijzigingen in vluchten detecteert en berichten naar passagiers stuurt. Binnenkort ontvangen passagiers meldingen voor onder meer gatewijzigingen, boardingtijden en vertraagde bagage.

"Terwijl de meeste mensen genieten van hun welverdiende vakantie, doen onze medewerkers er alles aan om ervoor te zorgen dat onze gasten zorgeloos kunnen vliegen. Ik wil iedereen in onze teams oprecht bedanken voor hun inspanningen. Luchtvaart is een zeer complexe industrie, en het is een grote prestatie dat zoveel vluchten op tijd zijn vertrokken, iets waar we allemaal trots op mogen zijn."
Tilman Reinshagen, Chief Operating Officer, Brussels Airlines

Nico Cardone

For media requests only

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 90 bestemmingen, waarvan 18 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.500 werknemers te werk en exploiteert 44 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk, dat in 1997 werd opgericht als de eerste echte wereldwijde luchtvaartalliantie, is gebaseerd op een waardeproposities voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen aan, met een focus op het verbeteren van de klantervaring tijdens het hele traject binnen de alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 17.500 dagelijkse vluchten naar meer dan 1.150 luchthavens in bijna 190 landen.

press@brusselsairlines.com