Brussels Airlines blikt terug op positieve 15de verjaardag

Brussels Airlines sluit haar vijftiende verjaardag af. In 2017 werd elke maand groei opgetekend en hoogtepunten van het jaar waren onder meer de lancering van Mumbai, de integratie van Thomas Cook vluchtactiviteiten en het afscheid van de AVRO vliegtuigen.

Brussels Airlines startte 2017 met een verjaardagsfeest. Op 15 februari werd de 15 verjaardag van de luchtvaartmaatschappij gevierd. Het ‘We Go The Extra Smile for you Since 15 Years” verjaardagsfilmpje, een remake die knipoogde naar een unieke marketingstunt uit de beginjaren van de luchtvaartmaatschappij, werd online maar liefst 2,4 miljoen keer bekeken.

Ook tijdens het verjaardagjaar zette Brussels Airlines haar groeistrategie verder. In de lente werd Mumbai, de eerste Brussels Airlines bestemming in Azië, aan het netwerk toegevoegd. Het korte/middellange afstandsnetwerk breidde uit met Yerevan, Palma, Rhodos en Madeira.

Interne groei kwam daarnaast van het vlootvernieuwingsproject voor de korte afstandsvliegtuigen. Het AVRO RJ type met 98 zetels, waarmee Brussels Airlines 15 jaar geleden van start ging, werd de voorbije 2 jaar vervangen door grotere Airbus A319/A320 toestellen met respectievelijk  40 en 80 % meer zetelcapaciteit. De allerlaatste AVRO RJ verliet op 28 oktober de vloot na een Genève vlucht die spotters uit een tiental landen naar Brussels Airport deed afzakken.

Externe groei kwam er in 2017 dankzij de integratie van de activiteiten van Thomas Cook Airlines Belgium eind oktober. Het overgrote merendeel van de Thomas Cook vakantiegangers vliegt sinds eind oktober met Brussels Airlines. Hierdoor breidde Brussels Airlines dit najaar haar vluchtaanbod uit met nieuwe winterzonbestemmingen (Kaapverdië, Tunesië, Canarische Eilanden en Egypte). Het partnership leidt ook volgende lente nog tot een hele reeks nieuwe Mediterrane bestemmingen, waaronder de Griekse eilanden.

Dankzij deze commerciële strategie zal Brussels Airlines in 2017 de kaap van 9 miljoen passagiers overschrijden. Ook het marktaandeel op de Belgische thuismarkt groeide. Brussels Airlines is dankzij deze cijfers één van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen in Europa. Ook in 2018 zal dit groeiritme verdergezet worden en staan er heel wat investeringsprojecten op het programma, waaronder de uitbreiding van de luchthavenlounge The Loft, de vervanging van 7 Airbus A330 toestellen, de lancering van nieuwe cabines aan boord van de hele lange-afstandsvloot en investering in verdere digitalisering.