Brussels Airlines boekt recordwinst en creëert bijkomende jobs

• Omzet stijgt met 6,9% tot 1,274 miljard euro
  • Nettowinst van 41,3 miljoen euro (na aftrek 5 miljoen voor herverdeling aan personeel)
  • Groeistrategie wordt verdergezet in 2016
  • 240 bijkomende jobs

Brussels Airlines blikt tevreden terug op 2015. Dankzij het commerciële succes, een geslaagde marktherpositionering en een verdere kostenverlaging werd het jaar afgesloten met een nettowinst van 41,3 miljoen euro. “Onze inspanningen om van Brussels Airlines een moderne en competitieve luchtvaartmaatschappij te maken blijft zijn vruchten afwerpen”, zegt CEO Bernard Gustin.

Met een passagierstoename van 13% procent was Brussels Airlines het voorbije jaar een van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen in Europa. De bezettingsgraad nam ook met 3,4 pct. punten toe. Deze groei is het gevolg van een groeiend vluchtaanbod en de herpositionering van Brussels Airlines als een marktcompetitieve luchtvaartmaatschappij  die service én lage prijzen garandeert en heeft zich dan ook vertaald in sterke financiële cijfers.

Netwerk winstgevend in alle 3 regio’s

De omzet van Brussels Airlines nam in 2015 toe met 6.9% en kwam uit op 1,274 miljard euro. Na het break-even resultaat in 2014 leidde deze omzetstijging samen met een verlaging van de algemene kosten in 2015 tot een operationele winst van  43,1 miljoen euro en een positief nettoresultaat van 41,3 miljoen euro. Zowel het Europese netwerk van Brussels Airlines als het Afrikaanse en Trans-Atlantische vluchtaanbod waren in 2015 winstgevend.

Het resultaat werd positief beïnvloed door de lagere brandstofprijzen, maar het zou verkeerd zijn om dit als voornaamste verklaring te zien. Andere externe kostenfactoren zoals de dollarkoers en luchtverkeersleidingtaksen stegen immers en verlaagden het positieve brandstofeffect dan weer.  De tijdelijke lockdown van Brussel eind vorig jaar en de uitdagende marktsituatie in Rusland hadden ook een negatieve impact op de resultaten. Tegelijkertijd verlaagde Brussels Airlines haar ticketprijzen nog met gemiddeld 10%.

Succesvolle transformatie

“Onze resultaten bewijzen dat we Brussels Airlines met succes aan het transformeren zijn naar een moderne luchtvaartmaatschappij die klaar is voor de toekomst. Maand na maand verwelkomen we meer klanten.  Ik wil onze personeelsleden bedanken voor hun harde werk, dat tot dit resultaat heeft geleid”, zegt Bernard Gustin.

Brussels Airlines verstevigde in 2015 ook haar netwerk en marktpositie. In totaal werden er het afgelopen jaar 14 nieuwe bestemmingen gelanceerd. De vliegtuigvloot breidde uit met 2 vliegtuigen en het aanbod steeg met  668.000 zetels .  Met ‘LOOP’ werd een nieuw loyalty programma gelanceerd dat tegemoet komt aan de wensen van klanten die binnen Europa reizen en dat vandaag al 50.000 leden telt.

“Onze commerciële strategie slaat duidelijk aan op de markt en we zijn op de juiste weg”, concludeert Bernard Gustin. “Maar er is geen reden om nu zelfgenoegzaam te worden. We moeten Brussels Airlines in de concurrentiële marktomgeving van vandaag nog competitiever en aantrekkelijker maken.  De kosten drukken en onze winst verhogen, snel inspelen op marktevoluties, blijven investeren voor onze klanten en aantrekkelijke reisformules  aanbieden blijven onze prioriteiten.”

Groeistrategie wordt verdergezet in 2016

De financiële resultaten van 2015 leggen de basis voor de groeistrategie die Brussels Airlines ook in 2016 onverminderd verderzet. Tijdens het zomerseizoen dat eind volgende week van start gaat worden 9 nieuwe bestemmingen gelanceerd. Eind volgende week wordt een negende langeafstandsvliegtuig (Airbus A330) aan de groeiende vloot toegevoegd en eind 2016, begin 2017 is een tiende A330 voorzien. Ook de Europese vloot breidt uit met 2 bijkomende vliegtuigen en 4 Avro toestellen worden vervangen door grotere Airbussen. Het zetelaanbod groeit hierdoor in totaal met 7 procent.%.

Deze expansie leidt tot heel wat bijkomende tewerkstelling. In totaal worden er in de loop van dit jaar 240 bijkomende  jobs gecreëerd in België.  “We zijn meer dan ooit een belangrijke economische speler voor ons land die België steeds beter connecteert met de rest van de wereld en tegelijkertijd aanzienlijke werkgelegenheidsinspanningen levert“, besluit Bernard Gustin.

Wencke Lemmes