Brussels Airlines breidt vloot uit en investeert in nieuwe cabines

Extra vliegtuigen, meer dan 250 nieuwe jobs en een investering van meer dan 100 miljoen euro in gloednieuwe cabines

Brussel, 13 september 2024 - Brussels Airlines zal haar langeafstandsvloot de komende jaren beduidend uitbreiden. De Belgische luchtvaartmaatschappij voegt drie langeafstandsvliegtuigen toe, waardoor de Airbus A330-vloot groeit tot 13 toestellen. Daarnaast zal Brussels Airlines aanzienlijk investeren in nieuwe cabines. De Belgische luchtvaartmaatschappij tekende ook een contract met een wet-lease partner die vanaf de zomer van 2025 vier Airbus A220 toestellen voor de maatschappij zal inzetten. Brussels Airlines heeft ook groeiplannen voor haar korte- en middellangeafstandsvloot.

Brussels Airlines is de Afrika-expert binnen de Lufthansa Group en is van plan om zijn positie op het continent verder te verstevigen. Veel Afrikaanse landen hebben een groeiende bevolking en economie, waardoor de vraag naar vliegreizen toeneemt. Daarom wordt de vloot van de Belgische luchtvaartmaatschappij de komende jaren uitgebreid met drie Airbus A330-toestellen.

De Belgische luchtvaartmaatschappij zal de extra langeafstandscapaciteit vooral gebruiken om haar netwerk in sub-Saharaans Afrika te versterken. De ambitie is om van Brussel een Europese hub te maken voor vluchten van en naar Afrika.

"De vraag naar vluchten van en naar sub-Saharaans Afrika ontwikkelt zich razendsnel. Het is daarom cruciaal voor de Lufthansa Group om haar aanwezigheid in de regio te vergroten. Brussels Airlines is de perfecte luchtvaartmaatschappij om dat te doen, want haar expertise en aanwezigheid op het continent is ongeëvenaard. Deze unieke positie geeft ons vertrouwen in het succes van dit project."
- Dieter Vranckx, Chairman of the Board of Directors, SN Airholding

Om deze groeiplannen van de langeafstandsvloot te ondersteunen, zullen meer dan 250 nieuwe medewerkers aangeworven worden bij Brussels Airlines, waaronder piloten, cabinepersoneel, onderhoud & engineering collega’s en luchthaven- en administratief personeel. Bovendien zal de uitbreiding van de vloot carrièremogelijkheden creëren voor de huidige werknemers van de maatschappij, bijvoorbeeld als captain, senior purser of instructeur. Er zullen ook extra banen worden gecreëerd bij leveranciers en partners, bijvoorbeeld in de grondafhandeling.

Aanzienlijke investering in nieuwe cabines
De luchtvaartmaatschappij zal ook geleidelijk een nieuwe cabine introduceren om de ervaring aan boord van haar langeafstandsvluchten naar een nog hoger niveau te tillen. Details over de nieuwe cabine zullen in een later stadium worden onthuld. Deze nieuwe cabines zullen worden geïnstalleerd voor zowel business, premium economy als economy class.

De vernieuwing van de cabines betekent een investering van meer dan 100 miljoen euro: een duidelijk teken van het vertrouwen dat Brussels Airlines in de toekomst heeft en een tastbaar resultaat van de ambitie om al haar klanten een premium ervaring te bieden.

"Brussels Airlines zet haar rendabele groeipad verder en plaatst Afrika in het middelpunt van haar langeafstandsstrategie. De miljoeneninvestering in het interieur van de cabine laat ons toe om onze klanten een nog betere ervaring te bieden. Dit is een moment van trots voor iedereen bij Brussels Airlines. Ik kijk er ook al naar uit om de nieuwe collega's te verwelkomen die ons zullen vervoegen om onze groei mogelijk te maken. Het is met veel plezier dat we nog meer connecties zullen aanbieden aan het stijgende aantal passagiers op ons groeiende netwerk."
- Dorothea von Boxberg, CEO, Brussels Airlines

Driejarig wet-lease contract ondertekend
De nationale luchtvaartmaatschappij tekende ook een driejarige wet-lease overeenkomst met Air Baltic, die vanaf 2025 tussen eind maart en oktober vier Airbus A220's zal inzetten voor Brussels Airlines. Met 148 zitplaatsen zijn deze toestellen perfect voor regionale routes en routes met lagere passagiersaantallen.
De Belgische luchtvaartmaatschappij heeft ook groeiplannen voor haar middellangeafstandsvloot. Meer details daarover zullen later gedeeld worden.

Nico Cardone

For media requests only

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 90 bestemmingen, waarvan 18 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.400 werknemers te werk en exploiteert 44 vliegtuigen.

Het Star Alliance netwerk, dat in 1997 werd opgericht als de eerste echte wereldwijde luchtvaartalliantie, is gebaseerd op een waardeproposities voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen aan, met een focus op het verbeteren van de klantervaring tijdens het hele traject binnen de alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 17.500 dagelijkse vluchten naar meer dan 1.150 luchthavens in bijna 190 landen.

press@brusselsairlines.com