Brussels Airlines Cargo ontvangt CEIV certificatie voor farmaceutisch transport

IATA, de International Air Transport Association, heeft aan Brussels Airlines haar CEIV Pharma certificatie toegekend. Dat is IATA’s kwaliteitslabel voor het transport van farmaceutische goederen. CEIV, het Centre of Excellence for Independent Validators, heeft de voorbije maanden de processen van Brussels Airlines geëvalueerd en kwam tot de conclusie dat de maatschappij voldoet aan de strenge eisen qua betrouwbaarheid, kwaliteit en expertise in haar farmaceutische processen.

Medische goederen vervoeren per vliegtuig vereist een rigoureuze logistieke aanpak. Het is cruciaal om strikte temperatuurcriteria toe te passen om het behoud van de kwaliteit van de medicatie te verzekeren doorheen het transportproces. Als lid van de Brussels Airport Pharma Hub, heeft Brussels Airlines over haar hele netwerk geïnvesteerd in de optimalisering van processen van farmaceutisch transport, om zo een service van hoge kwaliteit te kunnen aanbieden aan haar klanten. Op de Air Cargo India conferentie in Mumbai, kende IATA haar CEIV Pharma certificaat aan de maatschappij toe, waarmee IATA de expertise van Brussels Airlines op vlak van farmaceutisch transport erkent.

“De CEIV certificering gaat over het implementeren van de juiste processen en het creëren van een kenniscultuur binnen onze organisatie om zo de kwaliteit van onze services op dagelijkse basis te verhogen. Door lokale en internationale samenwerkingen met verschillende sectoren heen (zoals Pharma.Aero) voeren we een open dialoog met farmaceutische klanten en forwarders. Het belangrijkste element is dat we transparantie bieden van begin tot einde naar alle stakeholders toe.”

-- Reinout Puissant, Cargo Business Development & Interline Manager at Brussels Airlines

“Temperatuur-gecontroleerde cargo is een heel belangrijk segment geworden in de cargosector. De CEIV certificering is een beloning voor het harde werk en de toewijding van onze organisatie om betrouwbaar farmaceutisch transport aan te bieden. Ik ben heel trots op het werk van onze teams.”

--  Alban François, Vice President, Cargo at Brussels Airlines.

Brussels Airport is de farmaceutische hub bij uitstek en is de eerste en grootste luchthavengemeenschap die CEIV-gecertificeerd is (sinds 2014). Dat is geen toeval, want België is een wereldleider in de farmaceutische industrie. De sector stelt bijna 30.000 mensen tewerk in België en dit cijfer blijft jaar na jaar groeien. Farma is goed voor meer dan 10% van de totale Belgische export. De farmaceutische transportactiviteiten van Brussels Airlines groeiden in 2017 met 56% en maken nu 10% uit van de vrachtactiviteiten van de luchtvaartmaatschappij. Met het CEIV-certificaat wil de luchtvaartmaatschappij haar farmaceutische activiteiten in de toekomst verder uitbreiden.