Brussels Airlines eindigt uitdagend jaar 2016 met winstcijfers

• Een operationele winst van 20,4 miljoen euro en een nettowinst van 15 miljoen, ondanks erg uitdagend jaar
  • Omzet van 1,271 miljard euro en passagiersgroei van 3,2%
  • Winstherverdeling van 2,5 miljoen euro aan personeel (in het resultaat meegerekend)
  • Strategische investeringen volgens plan

Ondanks de aanslagen van 22 maart en sterke low cost concurrentie is Brussels Airlines erin geslaagd om het ‘bewogen jaar 2016’ met winstcijfers te beëindigen. De Belgische maatschappij registreerde een passagiersgroei van ruim 3% en kon een netto winstcijfer van 15 miljoen euro neerzetten. Dat is na aftrek van 2,5 miljoen euro die wordt herverdeeld aan het personeel van Brussels Airlines, als erkenning voor de enorme inspanningen die na 22 maart werden geleverd.

Brussels Airlines’ financiële resultaten van 2016 werden in grote mate beïnvloed door de aanslagen die Brussel vorig jaar troffen. Tot voor 22 maart stevende Brussels Airlines af op een recordjaar en werden er sterke groeicijfers gerealiseerd. Na de aanslagen had de dagenlange sluiting van de luchthaven en de langdurige terugval van het aantal mensen dat naar België reist een zware passagiersdaling tot gevolg. Toch is Brussels Airlines er dankzij heel wat commerciële initiatieven in geslaagd om het jaar met een passagiersgroei van 3,2% af te sluiten. In totaal kozen 7,7 miljoen passagiers voor een Brussels Airlines vlucht. De bezettingsgraad bedroeg net geen 75% en het getransporteerde vrachtvolume groeide met 6%.

De directe financiële impact van de aanslagen bedroeg ruim 100 miljoen euro. Slechts een gedeelte daarvan kon gecompenseerd worden met vergoedingen die tot nu toe door de verzekeringsmaatschappijen werden betaald of bedragen waarvan wordt verwacht dat ze nog toegekend worden.

Ondanks die zware tegenslag ging Brussels Airlines voort met al haar geplande investeringen. Het lange afstandsnetwerk breidde uit dankzij de lancering van Toronto en Mumbai werd als nieuwe bestemming aangekondigd, het Europese vluchtaanbod groeide met 3 procent en het vlootvernieuwingsprogramma werd verder geïmplementeerd. Ook de geplande investeringen in passagierscomfort, met onder meer de introductie van de nieuwe long haul reisformule Economy Privilege, liepen gewoon verder.

“Hoewel het aangewezen leek om na de aanslagen onze ambities te herzien, hebben we er toch voor gekozen om al onze investeringsplannen zonder enige uitzondering voort te zetten, net omdat we wisten dat we voor Brussels Airlines een sterke basis hadden gecreëerd de afgelopen jaren.”

-- Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines.

Succes van hybride businessmodel bevestigd

Terwijl de omzet door de uitdagende omstandigheden stabiel bleef (1,3 miljard euro), realiseerde Brussels Airlines een operationele winst van 20,4 miljoen euro en een nettowinst van 15 miljoen euro. Als gevolg van deze resultaten verbeterde zowel de cashpositie als het eigen vermogen (kapitaal).

“Zonder 22 maart zou 2016 voor Brussels Airlines een recordjaar geweest zijn”, zegt CEO Bernard Gustin. “Toch hebben we ondanks die moeilijke context van de aanslagen en de ontzettend concurrentiële marktomgeving, die grote druk op de ticketprijzen tot gevolg had, een positief resultaat neergezet. Ik ben onze werknemers enorm dankbaar voor wat we in 2016 zowel operationeel als commercieel bereikt hebben. Daarom heeft de Raad van Bestuur beslist om 2,5 miljoen euro van onze winst te herverdelen onder het personeel.”

-- Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines

2016 was ook het jaar waarin het succes van Brussels Airlines’ hybride businessmodel werd verstevigd. Dat businessmodel laat passagiers de keuze uit een groot netwerk van zowel business- als vakantiebestemmingen enerzijds en anderzijds reisformules die zowel prijsgevoelige klanten aanspreekt alsook klanten voor wie extra services belangrijk zijn.

“Door met aangepaste producten te anticiperen op de snel veranderende marktomgeving en door zowel het leisure als het business aanbod nog relevanter te maken voor onze klant, hebben de we fundamenten gelegd voor de verdere duurzame ontwikkeling van Brussels Airlines.”

-- Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines

2017

In 2017 zet Brussels Airlines deze strategie onverminderd verder. De eerste twee maanden van het nieuwe jaar werden afgesloten met een mooie passagiersgroei. Toch is het duidelijk dat er nog extra inspanningen moeten worden geleverd om de “incoming markt” (zakenlui en toeristen die naar België reizen) verder te stimuleren.

Eind maart wordt India toegevoegd aan het netwerk en in de loop van de lente breidt het Europese netwerk uit met 4 nieuwe bestemmingen en talrijke frequentieverhogingen. In de herfst van 2017, wanneer de laatste AVRO RJ 100 Brussels Airlines verlaat, bereikt de vernieuwing en harmonisering van de Europese vliegtuigvloot een mijlpaal.

Samen met de Lufthansa Group, die begin dit jaar volledige eigenaar werd van Brussels Airlines, wordt momenteel een strategisch toekomstplan uitgewerkt dat zal bestaan uit een groeiscenario en uit het nog competitiever maken van Brussels Airlines.

Tot slot wil Brussels Airlines in 2017 de kwaliteit van haar dienstverlening nog verder optimaliseren, verder investeren in digital en haar winstgevendheid en marktpositie nog versterken dankzij inkomstenverhogende en kostenverlagende initiatieven.

“Onze uitdaging is om de dienstverlening naar de klant toe nog te versterken en tegelijkertijd ons kostenreductieprogramma te versnellen. Op die manier kunnen we ons differentiëren van de low-cost en onze rendabiliteit garanderen in een marktomgeving waarin de tarieven dalen.”

-- Jan De Raeymaeker, CFO Brussels Airlines