Brussels Airlines en chef Tim Boury slaan de handen in elkaar

Brussels Airlines gaat een culinaire samenwerking aan met de Belgische chef Tim Boury van Restaurant Boury(**) in Roeselare. Gedurende 2020 zal Tim, Chef Van Het Jaar in 2017, een gastronomische ervaring creëren voor de Business Class klanten van Brussels Airlines op haar langeafstandsvluchten.

Opnieuw presenteert Brussels Airlines een samenwerking met een Belgische sterrenchef om een hoogstaande culinaire ervaring aan boord te bieden. Via de samenwerking met Tim Boury, die voor 2020 een score van 17.5/20 kreeg in de gastronomische gids Gault & Millau, wil Brussels Airlines als ambassadeur van haar land het beste van België delen met de wereld.

“Ik ga de uitdaging aan om op 10.000 meter hoogte dezelfde culinaire restaurantvisie te ontwikkelen als in mijn restaurant. Daarbij moet de smaak van de gerechten zo identiek mogelijk zijn als ‘aan land’ en is vooral de bereidingswijze van belang. Het was een zeer uitdagend project, maar ik denk dat we erin geslaagd zijn om de Brussels Airlines klanten vier smaakvolle menu’s te kunnen presenteren vanaf januari 2020.

Tim Boury, Chef van Boury Restaurant

Samen met zijn vrouw Inge Waeles richtte Tim Boury in 2010 het restaurant Boury op in Roeselare. Het succesvolle duo, dat één jaar na de opening van hun restaurant reeds bekroond werd met een eerste Michelin ster, ontmoette elkaar in de keuken van Comme chez Soi (voormalig ***), waar ze beiden aan het werk waren als Chef de partie. Later werd Tim de rechterhand en sous-chef van Sergio Herman in Oud Sluis*** en werkte Inge samen met chef Peter Goossens in Hof van Cleve***. In 2016 verhuisde restaurant Boury naar een nieuwe locatie in Roeselare waar gasten nu ook kunnen overnachten in een van de gastenkamers. Na de verhuis werd Tim door Gault & Millau verkozen tot ‘Chef van het Jaar 2017’ en ontving het team een tweede Michelin ster.

Vanaf 1 januari volgt Tim Boury Thierry Theys van restaurant Nuance** op, en zal hij voor elk trimester in 2020 een nieuw menu samenstellen samenstellen voor de Business Class klanten op de intercontinentale vluchten van Brussels Airlines. Met seizoensgebonden en regionale producten wil Boury de Belgische finesse serveren op tien kilometer hoogte. Van januari tot en met maart mogen Business Class klanten die vanuit Brussel naar Afrika of Noord-Amerika reizen als aperitief een Crème Old Farmdal uit Roeselare verwachten, gevolgd door een brioche met gerookte paling en witloof of zacht gegaarde kalfslende als voorgerecht. Als hoofdgerecht biedt Boury de keuze tussen kalfswang met fondant aardappel, bloemkool en spruitjes of zeeduivel met pompoen, vadouvan en wilde rijst of risotto met wilde bospaddenstoelen. Afsluiten kan met kazen door Van Tricht geselecteerd en Boury’s dessert van witte chocolade, banaan en cassis.

We blijven investeren in de reiservaring van onze klanten. Binnen het concept van ons Boutique Hotel in de lucht dat we eerder dit jaar lanceerden op onze langeafstandsvluchten naar de States en Afrika, willen we een echte restaurantervaring aanbieden aan onze Business Class klanten. We zijn verheugd dat we samen met Tim een Belgische culinaire ervaring van topklasse kunnen serveren. Daarnaast blijven we naar goede gewoonte ook andere Belgische producten aanbieden, zoals Belgische bieren en wijnen en de chocolade van Neuhaus, om het beste van België uit te dragen.”

Grégory Baillet, Head of Product at Brussels Airlines

Naast zijn eigen gerechten neemt de nieuwe chef van Brussels Airlines ook zijn eigen Flavas bier en LAVAS Gin mee de hoogte in. Het Flavas-bier is het eerste bier van Boury Bottled en werd gecreëerd op basis van smaken en ingrediënten uit Tim’s keuken.