Brussels Airlines en Moulinsart creëren uniek Kuifje vliegtuig

De twee Belgische bedrijven slaan de handen in mekaar om het beste van België te promoten

Vandaag onthulden Brussels Airlines en Moulinsart iets nooit gezien: een Airbus A320 in de kleuren van het Belgische stripfiguur Kuifje. Beide Belgische bedrijven werkten gedurende meerdere maanden aan dit unieke project, gebaseerd op de originele tekeningen van de hand van Hergé.

In het bijzijn van vliegtuigspotters en VIP gasten, stelden Brussels Airlines en Moulinsart vandaag het vliegtuigdesign voor waarop ze maanden in het grootste geheim hebben gewerkt. Het resultaat is een 37m lange zwarte haai, gebaseerd op de haai-onderzeeër van Professor Zonnebloem uit het Kuifje verhaal “De Schat van Scharlaken Rackham”. Het vliegtuig kreeg de naam “Rackham” en op de flank lezen we “We fly you to the home of Tintin”.

Brussels Airlines wil een een trotse ambassadeur zijn voor België. Daarom promoot het de vele Belgische talenten aan de rest van de wereld, zoals bijvoorbeeld met haar Belgian Star Chefs programma, haar grote aanbod van Belgische producten aan boord, het partnership met de Rode Duivels en met het grootste muziekfestival Tomorrowland.

Kuifje, het historische Belgische stripfiguur dat door Hergé werd bedacht en die de hele wereld afreist op avontuurlijke queesten, is dus de ideale reispartner voor Brussels Airlines. Nooit eerder werd het oeuvre van Hergé vertaald naar een vliegtuigromp. Hergé zelf was gefascineerd door vliegtuigen, het is het meest voorkomende transportmiddel in de Kuifje verhalen en de vliegtuigen zijn altijd getekend met veel technische precisie.

Voor het beschilderen van het vliegtuig riep Brussels Airlines de hulp in van de vliegtuigartiest Andre Eisele, die de moeilijke taak had om het perspectief van de tekeningen van Moulinsart aan te passen aan de rondingen van een vliegtuigromp, om het originele design zo goed mogelijk te benaderen. De hele beschildering nam 1500 manuren in beslag.

Na de onthulling vanochtend, maakt Rackham zijn ‘maiden voyage’, een 1 uur en 45 minuten durende vlucht naar Toulouse. Spotters, luchtvaartfans en Kuifje fans kunnen het uurrooster van Rackham volgen op brusselsairlines.com en worden uitgenodigd om hun foto’s van het vliegtuig te delen op Twitter en Instagram met de hashtag #SNRackham. Het special Kuifje design blijft op de Brussels Airlines Airbus tot 2019.

“Dit vliegtuig is een droom die in vervulling gaat. Het partnership met Brussels Airlines is voor ons een perfecte match. Kuifje leeft en ademt België, en ook Brussel, waar hij geboren is, net als Hergé. Kuifje draait ook helemaal rond reizen en met dit vliegtuig brengen we onze twee werelden volledig samen.  Er hebben veel ideeën op tafel gelegen voor het design. Het had de raket uit “Raket Naar De Maan” kunnen zijn, maar we hebben unaniem gekozen voor de onderzeeër, en we zijn heel tevreden met het resultaat.”

-- Nick Rodwell, directeur Moulinsart

“Ik ben zelf opgegroeid met de avonturen van Kuifje, ik heb zelfs leren lezen in de albums van Hergé. Dit partnership betekent heel veel voor Brussels Airlines. Kuifje vloog de hele wereld rond en ontmoette mensen van verschillende nationaliteiten en culturen op zijn avonturen. In het buitenland voelen wij ons als een ambassadeur van België. In alles wat we doen bouwen we verder op onze ‘Belgitude’ door telkens het beste van België te promoten. Kuifje past perfect in deze positionering en vertegenwoordigt de waarden die wij ook naar voren willen brengen: openheid van geest en gastrvijheid.”

-- Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines

Over Moulinsart

Kuifje, het personage dat bedacht werd door de geniale Hergé, de vader van de « klare lijn », zag op 10 januari 1929 het levenslicht in Le Petit Vingtième, de wekelijkse jeugdbijlage van het Brusselse dagblad Le XXe Siècle.

Ook vandaag nog worden de « Avonturen van Kuifje » gretig gelezen door het grote publiek en inspireren ze kunstenaars, schrijvers, cineasten… Kuifje belichaamt waarden waarin iedereen zich kan herkennen.

We hebben allemaal wel iets van Kuifje in ons.

De exploitatierechten van het werk van Hergé worden beheerd door de naamloze vennootschap MOULINSART, die als enige bevoegd is haar toestemming te verlenen voor eender welke vorm van exploitatie, afgeleid van de namen, personages, objecten en symbolen uit het werk van Hergé.

Buiten activiteitensectoren zoals de objecten (beeldjes, figuurtjes, speelgoed, porseleinen vaatwerk, papierwaren, enz.) en de uitgeverij (Editions Moulinsart) bouwt MOULINSART ook talloze partnerschappen uit met andere ondernemingen in diverse activiteitensectoren, zoals vandaag natuurlijk met de luchtvaartmaatschappij BRUSSELS AIRLINES.

De kwaliteit van en het respect voor het werk van Hergé blijven de richtsnoeren voor ieder project van MOULINSART. Haar missie bestaat erin dit werk te beschermen, de grafische kracht van Hergé over te brengen en hem de grootst mogelijke authenticiteit te garanderen.

Kim Daenen

Viviane Vandeninden