Brussels Airlines gaat in op consumentenvraag naar meer keuzevrijheid en creëert nieuwe producten

Vanaf 1 september biedt  Brussels Airlines haar klanten de keuze uit niet minder dan vier reisformules. Klanten kunnen zo, op basis van hun eigenservicewensen en budget, beter zelf bepalen hoe ze willen reizen.  De goedkoopste retourtickets zullen al beschikbaar zijn vanaf 69 euro all-in. Met deze nieuwe marktstrategie positioneert Brussels Airlines zich als een luchtvaartmaatschappij die volop inspeelt op de nieuwe reistrends.

Voor sommige passagiers is een maaltijd tijdens de vlucht een must, voor anderen is dit minder belangrijk. Sommige passagiers willen een all-inclusive product, anderen willen alleen betalen voor een beperkt aantal diensten of zijn tevreden met een basisproduct. Het consumentengedrag van wie over korte afstanden met het vliegtuig reist, is de voorbije jaren en maanden structureel gewijzigd. Brussels Airlines deed onderzoek naar haar klanten en kwam tot de conclusie dat haar commerciële strategie voortaan nog beter moet inspelen op de nieuwe, uiteenlopende behoeften van wie beroepsmatig of om vrijetijdsredenen het vliegtuig neemt.

"De tijd dat de luchtvaartmaatschappij de keuze maakte voor de passagier is voorbij, vandaag is het de passagier zélf die wil kiezen hoe hij reist en die beslist welke serviceniveau het best past. We moeten daarom breken met de oude tradities. Meer dan ooit bestaat onze strategie erin om te differentiëren, te segmenteren en om de consument centraal te stellen in alles wat we doen. Nadat we eerder al investeerden in ons lange afstandsaanbod, een Europese vlootvernieuwing startten en ons Europese netwerk gevoelig uitbreidden,  hebben we nu nieuwe productformules ontwikkeld die zijn gebaseerd op wat onze gasten écht willen.”

-- Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines

Vanaf 1 september hebben Brussels Airlines klanten die binnen Europa vliegen daarom de keuze uit vier productformules:  check&go, light&relax, flex&fast en bizz&class.

Met check&go zal Brussels meer dan ooit de prijsgevoelige consument aanspreken die op zoek is naar een goedkoop vliegreis, die reist zonder check-in bagage, bereid is om een snack of drankje aan te kopen aan boord en tevreden is met een ticket dat niet wijzigbaar is. check&go retourtickets zijn uiterst competitief en zullen beschikbaar zijn vanaf 69 euro (retourticket), taksen inbegrepen.

light&relax , beschikbaar vanaf 109 euro (retourticket), is een reisformule die uitstekende prijs/kwaliteit biedt aan wie check-in bagage wil meenemen, zijn vliegtuigzetel zélf wil kiezen bij reservatie en beperkt wijzigbaar vliegticket wil.

Met de formule flex&fast – een upgrade van het bestaande b.flex product - speelt Brussels Airlines nog meer in op de zakenreiziger die tijd wil winnen op de luchthaven (check-in priority, fast lane aan security) en aan boord (plaats vooraan in het vliegtuig), zijn ticket kan wijzigen en tijdens de vlucht wil genieten van gratis drankjes en maaltijden.

bizz&class is het nieuwe business class product van Brussels Airlines. Wie bizz&class reserveert,  geniet van een topproduct met toegang tot de binnenkort nieuwe Brussels Airlines lounges op Brussels Airport, een nieuwe gourmet & fine dining ervaring aan boord die al bij reservatie kan geselecteerd worden, meer bagage en alle andere bestaande business class voordelen zoals bijvoorbeeld een vrije stoel in het midden.

Met deze 4 productformules die vanaf 1 september worden aangeboden op alle Europese vluchten positioneert Brussels Airlines zich als een hybride luchtvaartmaatschappij die voor alle marktsegmenten en budgetten een ‘high value for money’ oplossing biedt.  Tegen het einde van dit jaar wordt ook nog een nieuw( familie vriendelijk) frequent flyer programma gelanceerd dat het bestaande Miles & More getrouwheids-programma vervolledigt en zich speciaal richt op wie enkel binnen Europa vliegt.

“Aan de productontwikkeling die we vandaag bekendmaken ging een jaar research vooraf. Onze nieuwe positionering is uniek want geen enkele andere luchtvaartmaatschappij die vanuit Brussels Airport opereert biedt zoveel keuzemogelijkheden als Brussels Airlines.  Onze gasten moeten niet de keuze maken tussen prijs of kwaliteit, Brussels Airlines biedt hen een competitieve prijs én kwaliteit. We zijn ervan overtuigd dat dit keuzeaanbod ons zal toelaten om nieuwe klanten aan te trekken voor wie we vroeger niet het geschikte product hadden. Bestaande Brussels Airlines klanten zullen dan weer vanaf 1 september kunnen vaststellen dat we hen nog meer service en kwaliteit bieden tegen zeer scherpe markttarieven."

-- Lars Redeligx, Chief Commercial Officer Brussels Airlines

Naar aanleiding van deze nieuwe commerciële strategie lanceert Brussels Airlines ook een nieuwe slogan.  Met ‘We go the extra smile’ positioneert Brussels Airlines zich als een dynamische luchtvaartmaatschappij die in al haar activiteiten de extra mijl gaat om haar gasten te plezieren. ‘We go the extra smile’ wordt ook een belangrijke interne bedrijfsfilosofie voor alle Brussels Airlines medewerkers.

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.