Brussels Airlines lanceert vluchten naar Ljubljana, Slovenië.

Brussel, 1 oktober 2019 - Brussels Airlines breidt haar netwerk uit met een nieuwe Europese hoofdstad. Vanaf 4 november start de Belgische luchtvaartmaatschappij met vluchten tussen Brussels Airport en Ljubljana, Slovenië. De bestemming wordt 6 keer per week bediend, om tegemoet te komen aan de leisure én business marktvraag tussen de twee hoofdsteden van de EU. Reserveringen starten op 2 oktober.

Ljubljana is de grootste stad van Slovenië en is de 19de Europese hoofdstad in het Brussels Airlines netwerk. Vanaf 4 november biedt de luchtvaartmaatschappij 6 vluchten per week aan op de route. Het vluchtschema laat toe om via Brussels Airport door te reizen naar de rest van het netwerk van Brussels Airlines. Belangrijke verbindingen zijn vooral Berlijn, Kopenhagen, Lissabon, London Heathrow, Madrid, Oslo en Tel Aviv.

Vluchtschema (in lokale tijden)

Ljubljana is een creatieve stad, waar cultuur zowat de manier van leven is. Er vinden tal van festivals plaats, van een van de oudste Europese zomerfestivals tot gerenommeerde jazzfestivals, maar ook wereldmuziekfestivals en straattheater. Door zijn strategische ligging in Europa is Slovenië de thuisbasis van een zeer gevarieerde en rijke traditionele keuken die de dromen van elke fijnproever in vervulling doet gaan. Must-do's voor fijnproevers is een van de vele foodie tours door de stad of een bezoek aan de Ljubljana Centrale Markt.

De Sloveense hoofdstad is een van de groenste en meest leefbare hoofdsteden van Europa; het werd in 2016 door de Europese Commissie uitgeroepen tot de groene hoofdstad van Europa. Het autoverkeer is beperkt in het centrum, waardoor de groene oevers van de Ljubljanica rivier, die door het hart van de stad stroomt, vrij blijft voor voetgangers en fietsers. In de zomer hebben de cafés een terras langs de rivier en de musea en restaurants van Ljubljana behoren tot de beste van het land.

Ljubljana is ook het perfecte startpunt voor een tour door Slovenië, dat populair is bij wandelaars en natuurliefhebbers vanwege de prachtige meren, grotten en adembenemende natuur.

Brussels Airlines vliegt met Airbus A319 op de route.
Tickets zijn beschikbaar op brusselsairlines.com en via reisbureaus vanaf 2 oktober.

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.