Brussels Airlines luidt zomerseizoen in met 9 nieuwe bestemmingen

Brussels Airlines zet in 2016 haar groeiritme onverminderd verder. Het lente- en zomerseizoen, dat in de luchtvaart op 27 maart van start gaat, wordt verwelkomd met een nieuwe lange afstandsbestemming, 8 nieuwe Europese routes en frequentieverhogingen naar bestaande bestemmingen.

Brussels Airlines verhoogt haar aanbod tijdens het zomerseizoen 2016 gevoelig. Tijdens een normale zomerweek worden er met de 50 vliegtuigen gemiddeld 815 Europese vluchten en 95 intercontinentale vluchten verzorgd. Het netwerk bestaat nu uit 72 Europese, 19 Afrikaanse en 3 Noord-Amerikaanse bestemmingen. Niet alleen krijgen de Brussels Airlines klanten met deze netwerkuitbreiding nog meer keuze, door de introductie van one-way tarieven hebben ze vanaf nu nog meer vrijheid bij het plannen van hun reis. Dankzij het nieuwe loyalty programma ‘LOOP’ wordt vliegen met Brussels Airlines trouwens nog sneller beloond.  Een overzicht van alle netwerknieuwigheden:

Lange afstand

Grote nieuwkomer in het lange afstandsaanbod van Brussels Airlines is Toronto. Toronto is de hoofdstad van de Canadese provincie Ontario en met ruim 2,6 miljoen inwoners de meest bevolkte stad van het land. Toronto en de Lake Ontario regio vormen het commercieel-economische en financiële hart van Canada. De stad heeft een bruisend cultureel leven. Ook voor toeristen heeft Toronto heel wat in petto. De indrukwekkende 553m hoge CN Tower, het aquarium, de Eaton shopping, de Distellery District, de Zoo, Canada’s Wonderland pretpark, Royal Ontario Museum en de nabijgelegen Niagara Falls zijn een bezoek meer dan waard.

Toronto is ook de thuishaven én hub van Brussels Airlines Star Alliance partner Air Canada die het mogelijk maakt om via Toronto door te reizen naar talrijke andere bestemmingen in Canada zoals Halifax, Ottawa, Edmonton, Quebec, Montreal Metropolitan en Vancouver. Ook doorvliegen naar de States kan heel vlot via Toronto.

Frequentieverhogingen:

Om de lancering van Toronto mogelijk te maken neemt Brussels Airlines eind maart een 9de Airbus A330 in de vloot op. Naar enkele bestaande intercontinentale bestemmingen wordt het intercontinentale vluchtaanbod tijdens de zomer ook uitgebreid met bijkomende vluchten:

Washington (US)            6 vluchten/week, + 1 freq.

Kigali (Rwanda)              6 vluchten/week, + 1 freq.

Entebbe (Oeganda)        5 vluchten/week, + 1 freq.

Nieuwigheden en verdere groei Europa

Het Europese vluchtaanbod van Brussels Airlines telt deze zomer niet minder dan 8 nieuwkomers. Belfast is niet alleen een fascinerende citytripbestemming maar ook de toegangspoort tot het groene Noord-Ierland. Belfast is een nieuwkomer in zowel het Brussels Airlines als Star Alliance aanbod. Met Jerez de la Frontera wordt de Costa de la Luz in het netwerk opgenomen en met Tenerife en Las Palmas de meest populaire Canarische eilanden. Brussels Airlines maakt ook haar intrede in het Duitse Beieren dankzij vluchten naar de tweede grootste stad Nuernberg die heel wat citytrip potentieel heeft. Het vluchtaanbod naar Frankrijk breidt uit met de de boeiende havenstad Nantes (Pays de la Loire regio).

Tot slot vinden we met Heraklion (Kreta) en Thessaloniki ook twee populaire Griekse vakantiebestemmingen voor het eerst op de netwerkkaart terug.

Nieuwe bestemmingen 2016

Belfast / Noord-Ierland               5 vluchten/week

Jerez / Andalusië                        2 vluchten/week

Las Palmas / Canarische Eilanden            2 vluchten/week

Tenerife / Canarische Eilanden     2 vluchten/week

Nuernberg / Duitsland                 6 vluchten/week

Nantes / Frankrijk                       12 vluchten/week

Heraklion / Kreta                        2 vluchten/week

Thessaloniki / Griekse vasteland 2 vluchten/week

Vlootvernieuwing

4 AVRO RJ100 vliegtuigen die momenteel in gebruik zijn voor regionale vluchten worden vervangen door 3 Airbus A319 en 1 Airbus A320. Omwille van de netwerkgroei wordt er ook nog een bijkomend A320 toestel in gebruik genomen.

Dat leidt niet alleen tot een comfortverbetering voor de passagiers maar ook tot zowat 50 procent méér zetelcapaciteit want de Airbus A319 toestellen zijn uitgerust met 141 in plaats van 97 vliegtuigzetels. Enkele bestemmingen die tot nog toe met A319 vliegtuigen werden bediend, worden in de loop van het zomerseizoen geleidelijk aan met Airbus 320 toestellen aangevlogen. Naar talrijke bestemmingen breidt zo de zetelcapaciteit gevoelig uit:

Verhoging zetelaanbod  zomer 2016

Gotenburg

Toulouse

Marseille

Londen Heathrow

Faro

Dankzij de vlootuitbreiding kunnen er tijdens de zomer ook meer vluchtfrequenties verzorgd worden naar talrijke bestemmingen:

Frequentieverhogingen zomer 2016:

Lissabon                        10 vluchten/week, + 3 freq

Porto                             13 vluchten/week, + 6 freq

Malaga                          15 vluchten/week, +1 freq

Alicante                                     4 vluchten/week, + 1 freq

Billund                           16 vluchten/week, + 4 freq

Edinburgh                      17 vluchten/week, + 4 freq

Manchester                    24 vluchten/week, + 5 freq

Venetië                          20 vluchten/week, + 1 freq

Vilnius                           6 vluchten/week, + 1 freq

Lufthansa Group maatschappijen bedienen samen 316 bestemmingen in 101 landen tijdens het zomerseizoen 2016

De maatschappijen van de Lufthansa Groep – Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Lufthansa en SWISS – komen deze zomer met een nog aantrekkelijker aanbod voor zowel business- als vrijetijdsreizigers. Zoals altijd kunnen klanten rekenen op een uitstekende serivce, hoge kwaliteit en de betrouwbaarheid van de Lufthansa Groep.

Tijdens het zomerseizoen van dit jaar, dat van start gaat op 27 maart, bieden de maatschappijen van de Lufthansa één van de meest volledige vluchtnetwerken ter wereld aan, met meer dan 23.140 vluchten per week. Via hun hubs in Frankfurt, Munchen, Zurich, Wenen en Brusel, maar ook met directe verbindingen, bedient de groep 316 bestemmingne in 101 landen (vergeleken met 321 bestemmingen in 103 landen in de zomer 2015).

Dit ruime aanbod aan vluchten wordt nog verder aangevuld met 18.000 codeshare vluchten die worden aangeboden in samenwerking met zo’n 30 partner maatschappijen, om Lufthansa Groep klanten een wereldwijd reisnetwerk aan te bieden. De zomeruurregelingen van alle LHG maatschappijen zijn geldig van 227 maart tot 29 oktober.

Wencke Lemmes

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.