Brussels Airlines opent « boetiekhotel in de wolken »

De maatschappij lanceert een nieuw interieur voor haar intercontinentale vloot

Brussels Airlines onthult een nagelnieuw product aan boord van haar langeafstandsvliegtuigen. Met een investering van 10 miljoen euro per toestel in een volledig nieuwe Business Class, Premium Economy en Economy Class wil de maatschappij een persoonlijke ervaring aanbieden en het gevoel van een boetiekhotel creëren op 10 km hoogte. Het interieur werd ontworpen in samenwerking met JPA Design.

Brussels Airlines vindt de reis net zo belangrijk als de bestemming. Met drie nieuwe reisklassen met kwaliteitsproducten en de gekende Belgische gastvrijheid, noemt de maatschappij haar nieuwe langeafstandstoestellen “een boetiekhotel in de wolken”, met dezelfde kleinschalige persoonlijke ervaring als in een boetiekhotel. Om haar boetiekambities in realiteit om te zetten, werkte Brussels Airlines samen met JPA Design om de nieuwe Businessclass, Premium Economy Class en Economy Class te ontwerpen.

De Belgische touch

Hoogkwalitatieve materialen zoals hout en leer hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in Belgisch design. Belgische Art Nouveau en Victor Horta waren de inspiratie voor het nieuwe interieur van de Airbus A330 cabines. Een dome in de boarding zone van het vliegtuig heeft een prachtig Art Nouveau design en alle stoelen zijn gemaakt in een stof met 3D textuur geïnspireerd op bekende Belgische designers als Dries Van Noten.

Culinaire uitmuntendheid is een andere belangrijke eigenschap voor België. Daarom werkt Brussels Airlines elk jaar samen met een andere sterrenchef om de Business Class menu’s te ontwerpen voor langeafstandsvluchten. Ook de Belgische bier- en barcultuur wordt niet vergeten. Aan boord van elk vliegtuig kom een self-service bar met 8 bekende Belgische bieren. Daarnaast worden ook Belgische wijnen, koffie en Belgische pralines van Neuhaus persoonlijk geserveerd door de warme en vriendelijke Brussels Airlines crew.

"Bij Brussels Airlines werken we voortdurend aan het verbeteren van het comfort voor onze gasten, zowel aan boord als op de grond. Met deze belangrijke investering in ons langeafstandsproduct benadrukken we nogmaals onze toewijding naar het bieden van een uitzonderlijke passagierservaring. De service en experience die de beste boetiekhotels bieden, is de inspiratiebron geweest voor onze nieuwe Intercontinentale Business Class. We willen de meest persoonlijke luchtvaartmaatschappij zijn, elke reiziger een persoonlijke service bieden en iedereen de warme gastvrijheid bieden waar België bekend om staat. En dat is precies de essentie van een boetiekhotel, met een service van wereldklasse in een kleinschalige omgeving. De vergelijking van onze vliegtuigen - vooral op lange afstand - met een boetiekhotel lag daarom voor de hand.”

Christina Foerster - CEO Brussels Airlines

"Het was een absoluut plezier om samen te werken met zo'n karaktervolle combinatie van het merk Brussels Airlines & België zelf. Beiden hebben een werkelijk unieke 'joie de vivre' en met zo'n geweldige designcultuur om er gebruik van te maken is het een leuk en plezierig project geweest. De nieuwe cabines weerspiegelen een 'boutique hotel in the sky', dat de warmte en vriendelijkheid van het merk Brussels Airlines vastlegt en tegelijkertijd de ervaring van JPA Design in het creëren van gastvrijheid en luchtvaartinterieurs perfect combineert. Samen hebben we een harmonieuze sfeer gecreëerd voor een gepersonaliseerde en warme service en het resultaat brengt de reiservaring van de luchtvaartmaatschappij naar een nieuw niveau.

- John Tighe - Design Director for Transport bij JPA Design

Business Class, een boutique hotel gevoel met een Art Nouveau signatuur

De nieuwe Business Class brengt een boutique hotel sfeer met een stijlvol Belgisch design, ver van een traditionele Business Class. Doorheen het hele ontwerp van de cabine weerspiegelen Art Nouveau patronen de Belgische gastvrijheid en brengen ze een verfijnde en ontspannen sfeer aan boord, consistent met wat de luchtvaartmaatschappij haar Business Class gasten op de grond aanbiedt in hun lounge 'The Loft' op Brussels Airport. Het tapijtpatroon is geïnspireerd op het gewelfontwerp van het historische Antwerpse Centraal Station. Beroemde Belgische ontwerpers zoals Dries Van Noten waren dan weer een inspiratiebron waren voor het ontwerp van de stoelstof.

Dankzij de beperkte grootte van de Business Class (30 stoelen) en de unieke verspringende configuratie biedt de nieuwe Business Class een grote mate van privacy op elke plaats. Gasten kunnen kiezen tussen een enkele of dubbele zitplaats, afhankelijk van of ze alleen of met een partner reizen. Volledig aanpasbaar aan de behoeften van elke gast kan de nieuwe Business Class zetel worden omgebouwd tot een lounge sofa of een 2 meter lang bed met verstelbare hardheid. Bovendien kan het 15,6" HD-scherm worden gekanteld om zich aan te passen aan alle zitposities en bevat het een hoogwaardige hoofdtelefoon met ruisonderdrukking.

Passagiers die in de nieuwe Business Class reizen, kunnen genieten van een fine dining ervaring. Internationale wijnen & Laurent Perrier Champagne uit de bekroonde wijnkelder van Brussels Airlines, geselecteerd door Master of Wine Fiona Morrison, begeleiden een gastronomisch viergangenmenu van een Belgische Michelin Star Chef. Dit jaar is het Thierry Theys van restaurant Nuance die zijn menu's aan boord serveert. Bovenop de verfijnde culinaire beleving brengt Brussels Airlines voor het eerst een Belgische walk-up bar aan boord, gelegen net achter de Business Class cabine, met beroemde Belgische bieren en een plaats om te netwerken met medereizigers.

Premium Economy, de meest ontspannende ervaring

Brussels Airlines lanceert ook een gloednieuwe reisklasse. De nieuwe Premium Economy Class is volledig gescheiden van de andere klassen en creëert een rustige en ontspannen omgeving met zachte paarse en blauwe kleuren. Een premium stoel met meer privacy, comfortabele kussens en een uitgebreide armleuning maken het mogelijk om ongestoord te reizen. Een 38" stoelafstand (23% meer beenruimte in vergelijking met Economy Class), een bredere stoel met een grotere hoofdsteun en een royale 40° verstelbare rugleuning zorgen voor een ontspannen slaap. Het warme en vrolijke design met een rode touch is een handtekening van het merk Brussels Airlines. Het 13,3" HD-scherm is een van de grootste HD Premium Economy schermen in Europa. Bovendien is er een grote tafel met AC- en USB-stekkers, om gedurende de hele vlucht productief te blijven.

Zoals altijd kunnen Brussels Airlines klanten blijven rekenen op een persoonlijke service in Premium Economy, bovenop een culinaire ervaring, een fles water en warme handdoek, en later tijdens de vlucht roomijs als tussendoortje.

Economy Class: Warm, gul en vriendelijk

De nieuwe Economy Class cabine biedt extra comfort voor elke gast. Een speels design, geïnspireerd door de zonsopgang op de Noordzee, staat voor de warmte van de Belgische gastvrijheid. De nieuwe Economy stoel is voorzien van een ergonomische hoofdsteun met verstelbare neksteun die meer privacy biedt. Een verstelbare rugleuning, een persoonlijke USB-poort en een ruime keuze aan entertainment en spelletjes op een 10.1''-scherm zorgen voor een aangename en ontspannende vlucht, terwijl iedereen kan genieten van een lekkere internationale maaltijd met aperitief en bieren, wijnen en sterke drank, allemaal inbegrepen in het ticket.

De eerste vernieuwde A330 zal in april 2019 operationeel zijn.

Alle foto's en video's, inclusief digitale rondleiding door het vliegtuig, zijn beschikbaar op bit.ly/boutiqueintheair

Brussels Airlines - NewCabin - Infographic.pdf

PDF - 1.2 Mb

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.