Brussels Airlines’ passagiersgroei zet zich verder in september

Tijdens de voorbije maand september realiseerde Brussels Airlines opnieuw een passagiersgroei. In vergelijking met vorig jaar vlogen er 72.709 meer passagiers met Brussels Airlines. De bezettingsgraad steeg tot 82,5%.

September is traditioneel een drukke maand voor Brussels Airlines. Enerzijds herneemt het zakenverkeer na de zomervakantie, anderzijds blijven de vakantiebestemmingen dan ook nog steeds populair. Daarnaast zijn er, vooral aan boord van de vluchten vanuit of naar Afrika, heel wat expats die terug naar huis keren na een vakantie in hun thuisland.

Dit vertaalde zich de voorbije maand in een passagiersgroei van 8,9%. Opvallend was de stevige toename van het aantal passagiers dat binnen Europa vloog (+8,7%). Ook het Afrikaanse netwerk droeg mooi bij tot de groei (+6%).

In totaal kozen er 886.617 passagiers voor een Brussels Airlines vlucht.  Het aantal vluchten dat werd aangeboden in september nam met 0,8% toe maar het aantal passagiers groeide sneller waardoor een stijging van de bezettingsgraad kon worden gerealiseerd. Die bedroeg 82,5% en overschreed zo voor de eerste keer in een septembermaand de 80% grens.

Ook de vervoerde cargovolumes groeiden. De cargo bezettingsgraad nam met 13,9 pct. punten toe en de Revenue Ton-Kilometers zelfs met 15,8%.

In september  werden er voor rekening van reisorganisatoren in binnen- en buitenland heel wat vakantievluchten uitgevoerd. De passagiersstatistieken van deze vluchten zijn niet meegeteld in de cijfers van dit persbericht.

Month Month difference in %
sep/17 sep/16
Flights 7,438 7,380 0.8%
Total Passengers 886,617 813,908 8.9%
-- Passengers Europe 742,691 683,498 8.7%
-- Passengers Africa 82,053 77,387 6.0%
-- Passengers North America 35,922 35,177 2.1%
-- Passengers Middle East 18,027 17,846 1.0%
-- Passengers Asia 7,924 / /
Available seat-kilometers  (ASK) 1,780,726,685 1,642,772,969 8.4%
Revenue Passenger-Kilometers  (RPK) 1,469,565,089 1,312,715,898 11.9%
Passenger Load Factor (%) 82.5% 79.9% 2.6 pp.
Available Ton-Kilometers (ATK)     212,043 194,318 9.1%
Revenue Ton-Kilometers  (RTK) 168,541 145,519 15.8%
Cargo Load Factor (%) 69.8% 55.9% 13.9 pp.
Deze cijfers zijn gebaseerd op de passagiersdata die momenteel beschikbaar zijn