Brussels Airlines piloten en psychotherapeuten behandelen aviofobie

Met het begin van de herfstvakantie voor de deur, vertrekken enorm veel Belgen weer met het vliegtuig op vakantie. Toch heeft een aanzienlijk aantal mensen in zekere mate last van vliegangst. Gelukkig is vliegangst een van de meest behandelbare fobieën. Brussels Airlines biedt een cursus aan om te leren omgaan met aviofobie, met een slaagkans van meer dan 80%.

Veel mensen die bang zijn om te vliegen, ontwijken een reis per vliegtuig te allen tijde, maar voor zakenreizigers of voor vakanties ver van huis is vliegen onvermijdelijk. Bovendien neemt het aantal passagiers dat per vliegtuig reist alleen maar toe. Daarom biedt Brussels Airlines een tweedaagse cursus aan om mensen met vliegangst technieken aan te leren die hen helpen om met de angsten om te gaan en zich op hun gemak te voelen tijdens hun vliegreis. De cursus wordt gegeven door psychotherapeuten van The Human Link, in samenwerking met twee Brussels Airlines piloten en flight attendant Jan Verbeke. Meer dan 80% van de cursisten die de cursus volgen, overwinnen hun angsten en stappen daarna opnieuw aan boord van een vliegtuig.

De “Fear of Flying” cursus werd in 2006 gecreëerd door Brussels Airlines, De Universiteit Gent en Brussels Airport en bestaat uit een dag theorie en een dag praktijk, waarbij de cursisten een echte vlucht meemaken. Met technische lessen over angst en vliegen in combinatie met een bezoek aan een echt vliegtuig maken piloten en professionele therapeuten alles visueel en tastbaar. Tijdens de tweede dag van de cursus nemen alle deelnemers twee vluchten om dat wat ze geleerd hebben in de praktijk te brengen, onder begeleiding van de psychotherapeuten en daarvoor getraind cabinepersoneel. Tijdens beide vluchten oefenen de deelnemers de verschillende technieken die ze tijdens de theoriecursus hebben geleerd en worden ze door de therapeuten uitgedaagd om hun angsten onder ogen te komen en vervolgens te overwinnen.

"Iemand helpen zijn angst te overwinnen geeft mij een heerlijk gevoel. Door de technische aspecten van het vliegen in de kijker te zetten, probeer ik de angst te rationaliseren. Ik wil dat de deelnemers met vertrouwen in het vliegtuig zitten en ik wil hen laten genieten van het vliegen".

- Luc Michiels, A320 boordcommandant

"De strijd met angst is er een die je altijd verliest. Daarom leren we de deelnemers nooit om met hun angsten te vechten, maar in plaats daarvan leren we de deelnemers hoe ze met hun angsten om kunnen gaan en hoe ze zich op hun gemak kunnen voelen. De belangrijkste boodschap is dat het oké is om bang te zijn.

- Barbara Depreeuw, psychotherapeut bij The Human Link

Vind meer informatie en schrijf je in op brusselsairlines.com/nofeartofly.