Brussels Airlines rapporteert een EBIT-verlies van -143 miljoen euro door de coronapandemie

Door de coronapandemie en de aanhoudende en ongekende gevolgen voor de luchtvaartsector kondigt Brussels Airlines een negatieve EBIT aan van -143 miljoen euro in het eerste semester van 2021. Het verbod op niet-essentiële reizen in het eerste kwartaal en de continue reisbeperkingen hebben de passagierscijfers van de luchtvaartmaatschappij zwaar beïnvloed. De inkomsten in het eerste halfjaar daalden met 45% ten opzichte van vorig jaar, tot 138 miljoen euro (1ste jaarhelft 2020: 252 miljoen euro). In vergelijking met het voorgaande jaar vervoerde Brussels Airlines 57% minder passagiers tussen januari en juni en de bezettingsgraad ging er 11,7 procentpunten op achteruit tot 60,7%.

Het coronavirus blijft de financiële resultaten van de gehele luchtvaartindustrie en dus ook die van Brussel Airlines drastisch beïnvloeden. Het verbod op niet-essentiële reizen in het eerste kwartaal van het jaar, gevolgd door continue, strikte reisbeperkingen heeft een zware impact gehad op de passagierscijfers. In het eerste halfjaar vervoerde de Belgische luchtvaartmaatschappij 57% minder passagiers in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De omzet van Brussel Airlines daalde in het eerste semester van 2021 met 45% ten opzichte van vorig jaar tot 138 miljoen euro (1ste jaarhelft 2020: 252 miljoen euro) en de bedrijfsinkomsten lagen met 147 miljoen euro 48% lager dan het jaar daarvoor (1ste jaarhelft 2020: 281 miljoen euro). De COVID-19-crisis dwong Brussel Airlines, na een goed begin van het jaar, om haar operaties bijna volledig op te schorten tussen half maart en half juni 2020. Sindsdien ligt het productieniveau aanzienlijk lager en heeft het zich nog niet hersteld tot op het niveau van voor de crisis.

In de eerste jaarhelft van 2021 daalden de exploitatiekosten met 37% tot 290 miljoen euro, voornamelijk omdat er minder kosten waren voor de aankoop van materialen en diensten (1ste jaarhelft 2020: 463 miljoen euro). Dankzij haar transformatieprogramma Reboot Plus, waarvan de herstructureringsfase bijna voltooid is, is Brussels Airlines in staat geweest de kosten fors te verminderen. De resterende vaste kosten blijven evenwel druk uitoefenen op de exploitatiekosten.

De luchtvaartmaatschappij meldt hierdoor een EBIT van -143 miljoen euro en een aangepaste EBIT van -143 miljoen euro voor de eerste zes maanden van dit jaar. In 2020 bedroeg de EBIT van de eerste jaarhelft nog -211 miljoen euro en de aangepaste EBIT -182 miljoen euro. Het EBIT-cijfer van het voorgaande jaar werd beïnvloed door een negatief bedrag van 29 miljoen euro als gevolg van waardeverminderingsverliezen op vliegtuigen en gebruiksrechten voor vliegtuigen.

Als gevolg van het verbod op niet-essentiële reizen en de strikte en voortdurend veranderende reisbeperkingen daalden het aantal uitgevoerde vluchten en de passagierscijfers nog verder. In vergelijking met het eerste semester van 2020, toen alle vluchten van 21 maart tot 14 juni 2020 opgeschort werden, heeft Brussels Airlines 55% minder vluchten uitgevoerd (6.295 ten opzichte van 14.114). Het aantal vervoerde passagiers daalde van 1.590.448 in het eerste semester van 2020 tot 676.372 in de eerste helft van 2021. De bezettingsgraad daalde in de eerste zes maanden van 2021 van 72,4% naar 60,7%.

Het tranformatieprogramma Reboot Plus van Brussels Airlines bestaat uit twee fases, de herstructureringsfase en de transformatiefase. De herstructureringsfase, waarbij de vloot met 30% en het personeelsbestand met 25% ingekrompen wordt, is bijna voltooid. Daarom verheugt Brussel Airlines zich om vanaf nu te kunnen investeren in een duurzame en structureel rendabele toekomst. In die toekomst krijgt de vermindering van de ecologische voetafdruk van de luchtvaartmaatschappij een belangrijke plaats. Op 29 juni hebben de raad van bestuur van de Lufthansa Group en de raad van bestuur van SN Airholding toestemming gegeven om drie Airbus A320neo-vliegtuigen aan Brussel Airlines toe te wijzen. Airbus zal de toestellen tegen de zomer van 2023 leveren. De geavanceerde vliegtuigen hebben aanzienlijk lagere CO2- en geluidsemissies en zullen drie oudere Airbus A319-vliegtuigen vervangen. De modernisering van de vloot is een cruciale stap om een ambitieus doel te bereiken: de CO2-voetafdruk met 50% verminderen tegen 2030 (in vergelijking met het niveau van 2019).

Door de nog altijd onzekere en onvoorspelbare situatie die de aanhoudende COVID-19-crisis wereldwijd veroorzaakt, is het niet mogelijk om voor het hele jaar 2021 voorspellingen te doen.

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.