Brussels Airlines registreert 16,6% passagiersgroei

In augustus verwelkomde Brussels Airlines 137.282 meer passagiers in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, wat een groei betekent van 16,6%. De bezettingsgraad steeg met 1,5 procentpunt tot in totaal 86,5%. De druk op de ticketprijs blijft evenwel hoog.

In de maand augustus verwelkomde Brussels Airlines 962.439 passagiers, een stijging van 16,6% ten opzichte van augustus 2017.

De sterkste passagiersgroei werd geregistreerd op het Afrikaanse netwerk (+31,4%), dankzij de toevoeging van vele nieuwe vakantiebestemmingen in Noord-Afrika in samenwerking met Thomas Cook, Neckermann en Pegase. Het aantal passagiers op Europese vluchten is met 15,3% gestegen. Op de vluchten naar Azië koos 11,4% meer reizigers voor Brussels Airlines. Het aantal klanten dat met Brussels Airlines naar het Midden-Oosten (Tel Aviv) reisde, steeg met 9,4%. In vergelijking met dezelfde maand vorig jaar werden er 8,7% meer klanten geregistreerd op het Noord-Amerikaanse netwerk.

Brussels Airlines voerde 6,9% meer vluchten uit, maar de Available Seat-Kilometers (ASK) stegen nog sneller (+19,9%) door de vervanging van AVRO-jets (100 plaatsen) door grotere Airbus-vliegtuigen (180 plaatsen) en door de groei van de gemiddelde vluchtafstand met 5% (door de toevoeging van verdere vakantiebestemmingen in Noord-Afrika). De bezettingsgraad steeg van 85% in augustus vorig jaar naar 86,5% in augustus 2018 (+1,5 pp.). Dankzij haar toegenomen aanbod kon Brussels Airlines concurrerende tarieven blijven aanbieden en nog meer klanten aantrekken. Dit betekent echter dat de druk op de ticketprijzen zeer hoog blijft.

De Cargo bezettingsgraad daalde lichtjes (-4,5 procentpunt) tot een gemiddelde van 61,5% als gevolg van het snel groeiende vluchtaanbod. Het vervoerde vrachtvolume bedroeg 3.872 ton. De omzet van de Ton-Kilometers (RTK) groeide met 21,2%.

Deze statistieken omvatten niet de passagiers aan boord van de vele chartervluchten die Brussels Airlines uitvoert voor rekening van touroperators.

August 2018

August 2017

Difference in %

Flights