Brussels Airlines registreert 16,6% passagiersgroei

In augustus verwelkomde Brussels Airlines 137.282 meer passagiers in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, wat een groei betekent van 16,6%. De bezettingsgraad steeg met 1,5 procentpunt tot in totaal 86,5%. De druk op de ticketprijs blijft evenwel hoog.

In de maand augustus verwelkomde Brussels Airlines 962.439 passagiers, een stijging van 16,6% ten opzichte van augustus 2017.

De sterkste passagiersgroei werd geregistreerd op het Afrikaanse netwerk (+31,4%), dankzij de toevoeging van vele nieuwe vakantiebestemmingen in Noord-Afrika in samenwerking met Thomas Cook, Neckermann en Pegase. Het aantal passagiers op Europese vluchten is met 15,3% gestegen. Op de vluchten naar Azië koos 11,4% meer reizigers voor Brussels Airlines. Het aantal klanten dat met Brussels Airlines naar het Midden-Oosten (Tel Aviv) reisde, steeg met 9,4%. In vergelijking met dezelfde maand vorig jaar werden er 8,7% meer klanten geregistreerd op het Noord-Amerikaanse netwerk.

Brussels Airlines voerde 6,9% meer vluchten uit, maar de Available Seat-Kilometers (ASK) stegen nog sneller (+19,9%) door de vervanging van AVRO-jets (100 plaatsen) door grotere Airbus-vliegtuigen (180 plaatsen) en door de groei van de gemiddelde vluchtafstand met 5% (door de toevoeging van verdere vakantiebestemmingen in Noord-Afrika). De bezettingsgraad steeg van 85% in augustus vorig jaar naar 86,5% in augustus 2018 (+1,5 pp.). Dankzij haar toegenomen aanbod kon Brussels Airlines concurrerende tarieven blijven aanbieden en nog meer klanten aantrekken. Dit betekent echter dat de druk op de ticketprijzen zeer hoog blijft.

De Cargo bezettingsgraad daalde lichtjes (-4,5 procentpunt) tot een gemiddelde van 61,5% als gevolg van het snel groeiende vluchtaanbod. Het vervoerde vrachtvolume bedroeg 3.872 ton. De omzet van de Ton-Kilometers (RTK) groeide met 21,2%.

Deze statistieken omvatten niet de passagiers aan boord van de vele chartervluchten die Brussels Airlines uitvoert voor rekening van touroperators.

August 2018

August 2017

Difference in %

Flights

Total Passengers

-- Passengers Europe

-- Passengers Africa

-- Passengers North America

-- Passengers Middle East

-- Passengers Asia

Available seat-kilometers  (ASK)

2,114,052,328

1,763,039,541

Revenue Passenger-Kilometers  (RPK)

1,828,286,017

1,498,576,922

Passenger Load Factor (%)

1.5 pp

Available Ton-Kilometers (ATK)

Revenue Ton-Kilometers  (RTK)

Cargo Load Factor (%)

-4.5 pp

Deze cijfers zijn gebaseerd op de passagiersdata die momenteel beschikbaar is

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.