Brussels Airlines reikt naar de sterren met Bert Meewis

Vanaf juli zal de Limburgse sterrenchef Bert Meewis de menu’s serveren in de Business Class van Brussels Airlines. Meewis is daarmee de negende chef in het rijtje van ‘Belgian Star Chefs’, een initiatief waarmee Brussels Airlines het beste van België aan de wereld wil tonen. Gedurende zes maanden zal Bert Meewis van restaurant Slagmolen (**) elke maand een ander van zijn menu’s presenteren aan Business Class reizigers die naar Afrika, de US, Canada of Indië vliegen.

Voor de negende keer op rij slaan Brussels Airlines en een Belgische sterrenchef de handen in elkaar om een culinaire beleving aan boord the creëren. Passagiers die vanaf juli in Business Class vliegen naar Afrika, de US, Canada of Indië kunnen genieten van een apperitiefhapje, voorgerecht, hoofdgerecht en dessert geserveerd door sterrenchef Bert Meewis. Hij volgt hiermee Yves Mattagne op als 9e Belgian Star Chef.

Samen met zijn vrouw Karlijn Libbrecht, gastvrouw van het jaar 2017, is Bert Meewis eigenaar van restaurant Slagmolen (**) in Opglabbeek. In deze oude watermolen serveert hij gerechten uit de klassieke keuken met een hedendaagse twist. Het signatuurgerecht is de dame blanche, die vers gedraaid wordt in een Carpigiani ijsmachine. Bert Meewis studeerde af aan de hotelschool Ter Duinen. Eerder liep hij onder meer ervaring op bij Sir Anthony Van Dijck, ’t Fornuis, Scholteshof en La Côte St Jacques in Joigny. Het restaurant kreeg in 1998 een eerste Michelinster, de tweede volgde in 2010.

De creaties van Bert Meewis zijn seizoensgebonden. Het eerste menu dat bij Brussels Airlines aan boord komt is alvast heel zomers met onder meer een praline van gerookte zalm met bieslook en kabeljouw in witte wijnsaus. Bij de menu’s worden ook aangepaste bieren geserveerd van de Limburgse brouwerij Cornelissen. Reizigers die in juli in Business Class vliegen kunnen bij hun maaltijd de Sint Gummarus Tripel verwachten.

Brussels Airlines is een enorme aanhanger van de ‘belgitude’. Naast het serveren van menu’s door Belgische sterrenchefs voorziet de luchtvaartmaatschappij ook Belgische bieren en pralines aan boord. De uniformen van de cabin crew zijn ontworpen door Xandres, Bellerose en Ambiorix. Tot slot heeft Brussels Airlines ook 4 van haar Airbus A320 toestellen omgedoopt tot Belgische inconen en ze opgedragen aan Kuifje, de Rode Duivels, Magritte en Tomorrowland.

“De samenwerking met Brussels Airlines was een spannende uitdaging. Het voorbereiden van de recepten was niet eenvoudig aangezien koken voor een vliegtuigmaatschappij iets heel anders is dan koken in onze eigen keuken, maar het was een heel boeiende en professionele ervaring voor ons.”

-- Bert Meewis

Product