Brussels Airlines roept de Belgen op om haar 5e Belgian Icon te creëren

De wedstrijd is open voor alle fans van België over de hele wereld

Na het immense succes van Rackham, Magritte, Trident en Amare, gaat Brussels Airlines op zoek naar een vijfde Belgisch icoon om één van haar A320 vliegtuigen aan te wijden. Wie is beter geplaatst om deze keuze te maken dan hun klanten, die vanaf volgend jaar heel Europa zullen doorkruisen aan boord van dit iconische vliegtuig? Daarom lanceert de luchtvaartmaatschappij een wedstrijd waarin fans kunnen beslissen wat er op hun Airbus A320 geschilderd zal worden.

Als trotse ambassadeur van België voegt Brussels Airlines een volgend vliegtuig toe aan haar reeks van Belgian Icons, een serie van uniek beschilderde vliegtuigen die tonen waar België trots op is. In 2015 presenteerde Brussels Airlines Rackham, het eerste speciaal beschilderde vliegtuig in de vorm van de beroemde haai-duikboot uit het Kuifje-album “De schat van Scharlaken Rackham”. Rackham werd al snel één van de meest gefotografeerde vliegtuigen in Europa. Een jaar later traden twee nieuwe Belgian Icons toe tot de Brussels Airlines vloot: Magritte, een eerbetoon aan de wereldbekende surrealistische schilder René Magritte, en Trident, het officiële vliegtuig van de Rode Duivels. Eerder dit jaar kwam  de luchtvaartmaatschappij met een vierde Belgian Icon: Amare, in samenwerking met Tomorrowland, waarvoor Brussels Airlines jaarlijks 10.000 buitenlandse festivalgangers naar België vliegt.

Brussels Airlines vraagt nu aan haar klanten en fans wat zij op het volgende Belgian Icon willen zien, iets dat België echt onderscheidt. Iedereen die België een warm hart toedraagt, designer of luchtvaartfan, kan zijn of haar idee inzenden in de vorm van tekst of als een echt vliegtuigdesign. Een jury van bekende Belgen, onder wie Tomorrowland stichters Manu en Michiel Beers, Olympisch kampioen Olivia Borlée, Pairi Daiza CEO Eric Domb, CEO en artistiek directeur van BOZAR Paul Dujardin, Belgian Star Chef Yves Mattagne en producer en muzikant Netsky, zullen de twee beste ideeën shortlisten. De finale beslissing wordt vervolgens genomen door het publiek. Zij zullen kunnen stemmen voor hun favoriete design. Naast wereldbekendheid, zal de winnaar de unieke kans krijgen om het hele designproces en het beschilderen van het vliegtuig achter de schermen te kunnen meevolgen, hij of zij zal uiteraard op de eerste rij zitten tijdens de grote onthulling van het toestel en zal meevliegen op de eerste vlucht. De Belgian Icon zal worden voorgesteld aan het publiek in maart 2018.

“Onze Belgian Icons zijn ondertussen een fenomeen geworden en laten mensen van over de hele wereld kennis maken met België. We zijn een land met veel goed bewaarde geheimen. Iedereen kent ons omwille van onze fantastische bieren en chocolade, maar de meeste mensen weten niet dat België de thuishaven is van verschillende striphelden, dat het Belgen zijn die frieten hebben uitgevonden, rollerskates, de muziekcassette en de saxofoon… Met onze Belgian Icons willen we ons land op de kaart zetten. We willen deze keer de beslissing echt aan onze klanten laten. Zij kiezen hún volgende vliegtuig. We hopen een groot aantal unieke ideeën te ontvangen en wie weet bewaren we er wel enkele voor het 6e vliegtuig in de reeks."

-- Bernard Gustin, Brussels Airlines CEO

Ideeën kunnen ingezonden worden via brusselsairlines.com tot 31 augustus om middernacht. Dat het beste idee mag winnen!