Brussels Airlines stelt nieuwe Belgian Star Chef Eric Pankert voor

Vanaf 1 december is het weer de beurt aan een nieuwe Belgische topchef om zijn Businessclass menu’s te serveren op Brussels Airlines’ langeafstandsvluchten. Deze keer is het chef Eric Pankert van restaurant Zur Post die vijf menu’s heeft bedacht op basis van lokale ingrediënten uit de Duitstalige gemeenschap in Oost-België.

Na succesvolle samenwerkingen met Geert Van Hecke (De Karmeliet – West-Vlaanderen), Julien Lahire (Le Moulin Hideux – Luxemburg) en Thomas Locus (Bistro Margaux – Vlaams-Brabant), gaat Brussels Airlines deze keer in zee met Eric Pankert. Tijdens de volgende vijf maanden zal hij zijn menu’s serveren aan de Business Class passagiers op vluchten naar de USA en Afrika.

Eric Pankert staat sinds 2003 aan het hoofd van het sterrenrestaurant Zur Post in Sankt-Vith. Hij kookte aan de zijde van bekende chefs als Joël Robuchon, Frankrijk’s “Chef van de Eeuw”, en in verschillende steden, waaronder Luik, Düsseldorf, Gent, Parijs en New York. In Gent werd hij ingelijfd in de kunst van de patisserie en uit New York bracht hij de invloeden van verschillende internationale keukens. Eric Pankert streeft altijd naar perfectie en in plaats van de laatste trends te volgen biedt hij zijn gasten een moderne interpretatie van de Franse keuken. Zijn restaurant krijgt een 17/20 in Gault Millau en 4 koksmutsen in de Deltagids.

De menu’s die hij heeft samengesteld voor Brussels Airlines bestaan uit typische Belgisch-Franse gerechten met een moderne toets. Het eerste menu, dat in de maand december wordt geserveerd, start met een millefeuille van gedroogd rundvlees, gevolgd door ganzenlever in Gandaham gewikkeld. Voor het hoofdgerecht kunnen klanten kiezen tussen een hertenstoofpotje met een Bellevaux-biersaus, vergezeld van parmentier van kool en een zeebrasemfilet gecompleteerd met pittige worteljus en auberginekaviaar. Als dessert stelt de patissier van Zur Post, Edmont Peillot, een Bourdaloue-taart met appel en peer. De chef heeft ook een bier geselecteerd om bij zijn gerechten te serveren: Bellevaux Black.

Al jaren levert Brussels Airlines inspanningen om een vliegende ambassadeur van België te zijn. Aan boord van de Brussels Airlines vluchten wordt bijvoorbeeld een selectie van Belgische bieren & wijnen aangeboden. Passagiers worden ook verwend met Belgische pralines, wafels en koekjes van bekende Belgische topmerken.

“We zijn heel blij dat we Eric Pankert aan boord van ons Belgian Star Chefs programma hebben kunnen halen. Het was een plezier om met hem te werken en om te zien met welke toewijding hij onze Business  Class maaltijden heeft bereid. Ik ben ervan overtuigd dat zijn creaties zullen bijdragen tot de exclusieve klantenervaring die we onze Business Class gasten willen bieden.”

-- Anne Tricot, VP Customer Experience Brussels Airlines

“Ik was erg vereerd toen ik hoorde dat ik gekozen was als de volgende Belgian Star Chef voor onze nationale luchtvaartmaatschappij. Het is voor mij een groot plezier om onze kleine Duitstalige gemeenschap in België, waar ik heel trots op ben, te mogen vertegenwoordigen naar reizigers over de hele wereld toe. Het was een interessante uitdaging om mijn Frans-Belgische keuken aan te passen aan Business Class passagiers, om hen de best mogelijke ervaring te kunnen bieden. Misschien in de toekomst zullen reizigers die de oceaan oversteken, dromen over de prachtige bossen, velden en stromen in de Oostkantons, terwijl ze één van onze regionale specialiteiten proeven."

-- Eric Pankert