Brussels Airlines steunt Internationale Vrouwendag met een volledig vrouwelijke bemanning op de vlucht naar Marseille

Ter gelegenheid van Internationale vrouwendag vertrekt er op dinsdag 8 maart een vlucht vanuit Brussels Airport naar Marseille met een volledig vrouwelijke bemanning. Brussels Airlines streeft naar diversiteit in al haar departementen, omdat diverse perspectieven tot betere besluitvorming leiden. In haar topmanagement zijn 37.5% van de functies door vrouwen bekleed. Op Internationale Vrouwendag legt het bedrijf extra nadruk op het aantal vrouwen en hun rollen in de organisatie. Onder het thema ‘break the bias’ wil de maatschappij mannen én vrouwen aanmoedigen om vooroordelen over typisch mannelijke of vrouwelijke beroepen aan de kant te zetten.

Met als thema “#Breakthebias” wordt vandaag wereldwijd opgeroepen om ons een wereld voor te stellen zonder vooroordelen, stereotypen en discriminatie; een wereld die divers, rechtvaardig en inclusief is; een wereld waar verschillen worden gewaardeerd en gevierd. Ook Brussels Airlines ondersteunt de actie en wil hiermee de belangrijke rol van vrouwen in de luchtvaart extra in de kijker zetten.

Met een volledig vrouwelijke crew is Brussels Airlines vlucht SN3597 daarom onderweg van Brussel naar Marseille. Captain Ann en First Officer Mio nemen plaats in de cockpit. Purser Vanessa en cabin crew leden Aurélie en Katrien verzorgen de service en de veiligheid in de cabine. Met deze symbolische vlucht wil Brussels Airlines extra aandacht vestigen op gendergelijkheid binnen de luchtvaart.

“Mijn papa was piloot en ik wilde zó graag in zijn voetsporen treden. Ik weet nog goed hoe ik dertig jaar geleden zei “Ik word piloot.” De mensen moesten erom lachen, “Jij? Piloot? Een vrouw? “ Daarom maakt het mij vandaag extra trots, dat een vlucht met twee vrouwen in de cockpit bij Brussels Airlines eigenlijk geen uitzondering meer is.  Ook al zitten we bij Brussels Airlines met meer dan 10% vrouwelijke piloten ruim boven het gemiddelde percentage wereldwijd, moeten we dat aantal nog stevig opkrikken. Niet alleen hier maar ook in andere landen, waar piloot worden als vrouw vaak nog helemaal geen optie is . Het is daarom belangrijk om ons te blijven inzetten voor gelijkheid in de cockpit en in andere beroepen die nog te vaak als typisch mannelijk aanzien worden. Ik hoop dat we vandaag samen met Brussels Airlines een inspiratie kunnen zijn voor meisjes en vrouwen om hun dromen waar te maken en te kiezen voor het beroep dat ze echt graag willen doen, ook als dat geen evidente keuze is."

• Ann Van Grieken, Captain A320 bij Brussels Airlines

Naast vrouwen in de cockpit en andere operationele functies draagt Brussels Airlines ook genderdiversiteit in haar management hoog in het vaandel. Wereldwijde luchtvaartautoriteit IATA (International Air Transport Association) heeft het doel gesteld om tegen 2025 minstens 25% vrouwen in topmanagement rollen te hebben in alle luchtvaartmaatschappijen. Bij Brussels Airlines ligt het target op 35%. In realiteit bekleden vrouwen vandaag echter 37,5% van de functies in het Brussels Airlines topmanagement. In het algemeen ligt de verdeling man-vrouw bij de Belgische maatschappij op 51,5% vrouwen, waarvan de departementen van het cabinepersoneel (71,5%) en het luchthavenpersoneel (75%) het grootste aandeel vrouwen tellen. In de cockpit ligt dit aandeel bij Brussels Airlines op 10%, waar het sectorgemiddelde tussen 4 en 5% ligt. Ook in het Maintenance & Engineering departement, een nog steeds mannelijke wereld, zijn 4% van de Brussels Airlines werknemers vrouwen.