Brussels Airlines tekent contract met grondafhandelaar Alyzia

Na een grondige aanbestedingsprocedure die in juni 2020 werd opgestart, heeft Brussels Airlines Alyzia gekozen als nieuwe afhandelingspartner op Brussels Airport.

Na het faillissement van haar afhandelingspartner Swissport Belgium in juni 2020 startte Brussels Airlines een procedure om een nieuwe afhandelaar te zoeken in haar thuisbasis op Brussels Airport. Door het faillissement kwam de tweede afhandelingsvergunning op de luchthaven vrij, waardoor verschillende kandidaten de Belgische markt betraden om mee te dingen naar de tweede permanente vergunning. In december werd die tweede permanente exploitatievergunning toegekend aan Alyzia, een Franse maatschappij die meer dan 80 luchtvaartmaatschappijen bedient in 8 Franse luchthavens.

Na een grondige aanbestedingsprocedure die verschillende maanden duurde en die gebaseerd was op kwaliteits-, prestatie- en kostencriteria, besloot Brussels Airlines om Alyzia vanaf 1 april 2021 aan te stellen als haar nieuwe grondafhandelingsbedrijf op Brussels Airport. Het contract voorziet in een samenwerking tot minstens 31 maart 2024 en omvat de zogenaamde platformafhandeling (met inbegrip van bagageafhandeling, tarmac-afhandeling en de-icing, naast andere diensten) en het beheer van de Lost&Found dienst van Brussels Airlines. Tot eind maart 2021 wordt de grondafhandeling van Brussels Airlines verder beheerd door Aviapartner, de andere licentiehouder.

Over Alyzia

Sinds 1948 is Alyzia, een voormalige Aéroports de Paris entiteit, de bevoorrechte partner van vele luchtvaartmaatschappijen op de Parijse luchthavens. Met een erkende knowhow en toegewijde medewerkers biedt Alyzia elke klant hoogwaardige grondafhandelingsdiensten aan.

In 2012 heeft Groupe 3S Alyzia overgenomen. Alyzia was een van de eerste grondafhandelingsbedrijven die in 2012 de ISAGO-certificering behaalde in beide Parijse luchthavens (Charles de Gaulle en ORLY), die in 2015 en 2017 werd vernieuwd. In september 2013 behaalde het bedrijf het kwaliteits-, veiligheids- en milieucertificaat (ISO 9001-14001, OHSAS 18001), dat in 2018 werd vernieuwd en dat de investering van Alyzia in voortdurende verbeteringen erkent. Met deze certificaten kon de grootste waarde worden gehecht aan de kwaliteit, de veiligheid en het milieu van het bedrijf.

Bezorgd over het milieu en de noodzaak om uitstoot te verminderen, heeft Alyzia zich ingespannen om haar apparatuur zo groen mogelijk te maken. Momenteel beschikken ze over meer dan 300 hybride voertuigen.

Alyzia media requests:
Gino SELLAN

Maaike Andries

For media requests only

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.