Brussels Airlines tekent lichte passagiersgroei op in mei

Tijdens de voorbije maand mei registreerde Brussels Airlines een lichte passagiersgroei van 4,2 procent ten opzichte van mei 2015. De bezettingsgraad steeg lichtjes.

In totaal vlogen er de voorbije maand 697.941 passagiers met Brussels Airlines naar een Europese, Afrikaanse of Noord-Amerikaanse bestemming. Dat zijn er 28.091 meer dan tijdens de maand mei vorig jaar (+4,2%). Het Europese netwerk genereerde een passagierstoename van 3,4%. Aan boord van de vluchten van en naar Afrika reisden er 3,8% meer passagiers. Het aantal klanten dat voor een trans-Atlantische vlucht van Brussels Airlines koos groeide met 25,4 procent. Die opmerkelijke groei van de Noord-Amerikaanse routes wordt grotendeels verklaard dankzij de nieuwe verbinding naar Toronto, waardoor het aanbod en bijgevolg ook het aantal passagiers toenam.

Na de passagiersdalingen van maart en april als gevolg van de aanslagen registreert Brussels Airlines nu dus opnieuw een lichte toename van het aantal klanten. De vraag naar vluchten is echter nog niet op het niveau van vóór 22 maart, want de groei is grotendeels te danken aan de capaciteitsstijging en de lange weekends in de maand mei, die heel wat Belgen aanzetten om naar het buitenland te reizen. Bovendien steeg vooral het aantal ‘connectiepassagiers’ (passagiers die via Brussels Airport twee vluchten combineren), maar niet het aantal reizigers van en naar België.

Ondanks het feit dat Brussels Airport opnieuw volledig operationeel is, blijft het negatieve effect van de aanslagen voelbaar en, naast de business travel, lijdt het Belgische toerisme nog steeds. Brussels Airlines ondersteunt daarom initiatieven zoals ‘Sprout to be Brussels’ om het imago van ons land in het buitenland te verbeteren en om het Belgische toerisme te stimuleren.

De vrachtbeladingsgraad bedroeg in mei 63%. Dit is lager dan vorig jaar (-12 pct punten). De verklaring is het feit dat in 2016 een nieuwe bestemming (Toronto) werd toegevoegd aan het netwerk. Het vrachtvolume op deze nieuwe route zit uiteraard nog in een aanloopfase.

Naast haar lijnvluchtactiviteit verzorgde Brussels Airlines in mei 2016 ook vakantievluchten en groepsreizen in samenwerkig met reisorganisatoren. De passagierscijfers van deze activiteit zijn niet inbegrepen in de maandcijfers van dit persbericht.

Mei

Mei

Jaar/Jaar verschil in %

Passengers