Brussels Airlines verbetert financiële resultaten in 2021

COVID-19 pandemie had nog steeds grote impact op EBIT resultaat

• In lijn met de verwachtingen als gevolg van de Covid-19 crisis, boekte Brussels Airlines een verlies van 189 miljoen euro in het jaar 2021, een verbetering met 35% ten opzichte van het vorige jaar.
  • Verliezen zijn beperkt dankzij succesvol Reboot Plus transformatieplan en strikt cash management.
  • Inkomsten stegen met 35% tot 560 miljoen, terwijl de bedrijfskosten slechts met 5% stegen.
  • Passagiersaantallen met 47% gestegen tot 3,5 miljoen.
  • Groei in 2022 op vlak van netwerk, vloot en mensen

2021 was opnieuw een jaar dat in het teken stond van de Covid-pandemie en een jaar dat nog steeds een grote flexibiliteit en verrkracht vereiste. Het jaar begon met een beperkt vluchtschema - in lijn met de lage marktvraag als gevolg van hoge besmettingspercentages en lockdowns in heel Europa - gevolgd door een reisverbod van drie maanden uitgevaardigd door de Belgische regering. Dit reisverbod had een zware impact op het eerste kwartaal van Brussels Airlines.

Op 19 april werd het reisverbod opgeheven en begon de vraag opnieuw te stijgen, terwijl ook de vaccinatiecampagne aan vaart won. Wat volgde was een snelle stijging van de vraag naar de zomer toe. Brussels Airlines hervatte in juni haar volledige hub operaties en bouwde tegen de zomer haar capaciteit op van 12% tot 53% van het niveau van vóór de pandemie. De vraag naar vakantievluchten hield vorige zomer langer aan dan andere jaren door het effect van uitgestelde reisplannen en de wens om na de lockdown te reizen. Deze sterke en aanhoudende zomerpiek leidde tot een positief derde kwartaal en de eerste winst sinds het begin van de pandemie. November bracht opnieuw stijgende besmettingsaantallen en veel beperkingen, waardoor de vraag wederom afnam. De eindejaarsvakantie zorgde nog voor een korte maar sterke reispiek, alvorens terug te keren naar een lagere wintervraag als gevolg van het opduiken van de Omicron-variant.

Na de herstructureringsfase van het Reboot Plus plan en de vele veranderingen die werden doorgevoerd, presenteerde Brussels Airlines in november 2021 een nieuwe look voor haar merk om haar Belgische identiteit te versterken en om een nieuwe start te markeren na de coronacrisis. De nieuwe branding was een belangrijk signaal naar de markt dat de luchtvaartmaatschappij een toekomst heeft. Een ander teken van haar toekomstbestendigheid kwam er al in juni 2021, toen de beslissing genomen werd om in de zomer van 2023 drie Airbus A320neo's aan de vloot van Brussels Airlines toe te voegen. Met deze nieuwe state-of-the-art toestellen en de vervanging van drie oudere A319's, zet Brussels Airlines een belangrijke stap naar de verdere modernisering van haar vloot en vermindert ze de CO2- en geluidsemissies in haar middellangeafstandsnetwerk.

Over heel 2021 was de vraag op het Afrikaanse netwerk opnieuw zeer stabiel, vooral dankzij de business- en VFR-segmenten (Visiting Friends and Relatives), terwijl het Europese segment volatieler was. Al bij al lag de capaciteit (Available Seat-Kilometers) over het hele jaar 62% hoger dan in 2020 en voerde Brussels Airlines 39% meer vluchten uit, waarbij 3,5 miljoen passagiers werden verwelkomd (+47%).

De bezettingsgraad lag met 67,2% 1,1 procentpunt lager dan het voorgaande jaar (vorig jaar: 68,3%). Na correctie voor wisselkoersen daalde het rendement met 6,9%. De opbrengsten stegen door de uitbreiding van de productie met 31% tot 503 miljoen euro (vorig jaar: 384 miljoen euro).

De inkomsten stegen met 35% tot 560 miljoen euro (vorig jaar: 414 miljoen euro). De bedrijfsopbrengsten stegen met 31% tot ​ 599 miljoen euro (vorig jaar: 456 miljoen euro). De kostenbesparende maatregelen van Reboot Plus en een strikte kostendiscipline hebben de stijging van de bedrijfskosten beperkt. Met 788 miljoen euro stegen ze slechts 5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Hogere brandstofkosten (+62%) als gevolg van hogere prijzen en volumes, alsmede hogere vergoedingen en heffingen als gevolg van volumes (+55%) werden gedeeltelijk gecompenseerd door lagere personeelskosten (-17%).

In het boekjaar 2021 bedroeg de aangepaste EBIT bij Brussels Airlines -189 miljoen euro (vorig jaar: -293 miljoen euro). De aangepaste EBIT-marge bedroeg -33,8% (vorig jaar: -70,8%). De EBIT bedroeg eveneens -189 miljoen euro (vorig jaar: -332 miljoen euro). De EBIT van het vorige jaar werd negatief beïnvloed door waardeverminderingen op de vloot voor een totaal bedrag van 33 miljoen euro.

2021 key figures

Reboot Plus-herstructurering met succes afgerond

Brussels Airlines heeft haar herstructureringsprogramma geïntensifieerd als antwoord op de pandemie. "Reboot Plus" vormt de basis voor een duurzame toekomst van de luchtvaartmaatschappij. Als onderdeel van het programma heeft Brussels Airlines de herstructureringsfase voltooid. Twee Airbus A330's verlieten de langeafstandsvloot en acht toestellen van de A320-familie werden verwijderd uit de korte- en middellangeafstandsvloot. Het aantal werknemers werd met meer dan 20% verminderd in vergelijking met het niveau van vóór de pandemie. Sinds januari 2021 zijn er nieuwe collectieve arbeidsovereenkomsten met alle personeelsgroepen bij Brussels Airlines om competitieve personeelskosten mogelijk te maken. In 2021 ging het transformatieplan een nieuwe fase in, de fase van verbetering en investering in technologieën en vereenvoudiging, om efficiëntie te winnen.

“Dit jaar hebben we ons gericht op de tweede fase van Reboot Plus, de verbeteringsfase. We hebben gebouwd aan het Nieuwe Brussels Airlines. Onze rebranding was daar een heel zichtbaar symbool van, terwijl we achter de schermen investeerden in een nieuwe crew scheduling tool, in onze vernieuwde kantoorruimte en in een veelheid van projecten die ofwel efficiëntiewinst ofwel vereenvoudiging in onze processen brengen. Ik wil alle medewerkers van Brussels Airlines bedanken voor de realisaties van het voorbije jaar. Samen bouwen we aan een mooie toekomst voor ons bedrijf" ​
Peter Gerber, CEO Brussels Airlines

Vooruitzichten 2022

Brussels Airlines zal haar capaciteit geleidelijk opvoeren om tegen juli 80% van haar niveau van 2019 te bereiken. Daarmee versterkt ze haar positie als Belgische nationale luchtvaartmaatschappij met een sterke focus op vrije tijd en versterkt ze haar positie in Afrika dankzij een 9e lange afstandsvliegtuig. Voor het hele jaar plant de luchtvaartmaatschappij te draaien op 74% van haar capaciteitsniveau van 2019.

"We hebben enkele moeilijke wintermaanden achter de rug als gevolg van de Omicron-golf, maar we zien een veelbelovende lente en zomer wat de vraag betreft. Reizen zal weer makkelijker worden en de maatregelen in heel Europa zullen worden versoepeld, waardoor we een terugkeer naar 80% van onze capaciteit van vóór de pandemie in de zomervakantie voorzien. Kostenbewustzijn blijft deel uitmaken van ons DNA om structurele winstgevendheid te bereiken. In dat opzicht blijven onze plannen ongewijzigd: we mikken op een break-even in 2022 en we blijven ons inzetten om 8% EBIT te bereiken in 2024, bij ongewijzigde omstandigheden. Dankzij de succesvolle implementatie van ons Reboot Plus plan, hebben we de juiste kostenbasis gecreëerd om te groeien en vooruit te kijken naar een winstgevende toekomst."
Nina Öwerdieck, Chief Financial Officer Brussels Airlines

Brussels Airlines versterkt haar positie in West-Afrika

In november 2021 werd beslist om de langeafstandsvloot van Brussels Airlines uit te breiden met een negende A330. Met de extra capaciteit zal Brussels Airlines haar route naar Ouagadougou, Burkina Faso, Conakry en Guinea opnieuw opstarten en de frequenties van haar bestaande West-Afrikaanse routes in 2022 verhogen.

Deze week werd nog meer groei aangekondigd voor 2022, want twee vliegtuigen zullen de zomeractiviteiten van Brussels Airlines versterken, waardoor Brussels Airlines haar positie als nationale luchtvaartmaatschappij van België kan versterken. Om deze groei te stimuleren, kondigde Brussels Airlines eerder al aan dat het 288 mensen aanwerft in alle afdelingen van het bedrijf.