Brussels Airlines verbetert resultaat eerste kwartaal 2023 op -44 miljoen euro EBIT

Brussel, 3 mei 2023 - Brussels Airlines sluit het eerste kwartaal af op -44 miljoen euro, een verbetering van 29% ten opzichte van het voorgaande jaar. De traditioneel slechtst presterende periode van het jaar in de luchtvaartsector werd ditmaal beïnvloed door de aanhoudend hoge brandstofprijzen en de torenhoge inflatie.

De inkomsten van Brussels Airlines stegen met 123 miljoen euro of bijna 79% op jaarbasis tot 280 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2023 (vorig jaar: 157 miljoen euro), dankzij een stevige stijging van de productie met 37% (Available Seat-Kilometres) en een extra langeafstandsvliegtuig. ​
Tijdens de eerste drie maanden van 2022 werd de productie nog sterk beïnvloed door de Corona-crisis en bedroeg deze slechts 61% ten opzichte van het niveau van 2019. Dit percentage steeg tot 84% in het eerste kwartaal van 2023 ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

De bedrijfskosten stegen met in totaal 123 miljoen euro of 54% tot 350 miljoen euro (vorig jaar: 227 miljoen euro), voornamelijk als gevolg van hogere productiegerelateerde volumekosten zoals luchthavengelden en -heffingen of brandstofverbruik, prijsgerelateerde stijging van de brandstofkosten, of nog de inflatie en het volledige effect van de automatische loonindexering.

Bijgevolg bedroeg de aangepaste EBIT in de verslagperiode -44 miljoen euro (vorig jaar: -62 miljoen euro).

“De resultaten van dit eerste kwartaal liggen in de lijn van onze verwachtingen. De verbetering van onze inkomsten met bijna 79% en van de aangepaste EBIT met 29% geeft ons vertrouwen en bevestigt dat wij op weg zijn naar sterke zwarte cijfers voor heel 2023.”
- Nina Oewerdieck, Chief Financial Officer, Brussels Airlines

Focus op duurzaamheid ​
Vlootvernieuwing en duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) zijn de krachtigste hefbomen om de CO2- en geluidsemissies van vluchten te verminderen. Brussels Airlines was trots om op 1 januari 2023 als eerste luchtvaartmaatschappij SAF te vervoeren via de CEPS-pijplijn van de NAVO.

Sinds 15 februari van dit jaar, met de invoering van "Green Fares" voor alle vluchten van en naar Europa en Noord-Afrika, sensibiliseert Brussels Airlines de passagiers dat ook zij kunnen bijdragen tot het verkleinen van de impact van vliegen.

Een stevige basis voor het zomerseizoen

"Sinds enkele maanden zijn we continu in dialoog met de verschillende gemeenschappen binnen ons bedrijf en onze vakbondsafgevaardigden. De verantwoordelijkheid voor de toekomst van onze luchtvaartmaatschappij wordt door alle deelnemers gedeeld. We hebben er vertrouwen in dat we met alle werknemersgroepen overeenkomsten zullen vinden die zorgen voor een solide basis om voorbereid te zijn op het zomerseizoen."
- Nina Oewerdieck, Chief Financial Officer, Brussels Airlines

Van 26 maart tot 28 oktober 2023 zullen twee CityJet CRJ-900 toestellen de vloot van de Belgische maatschappij versterken in een wet-lease overeenkomst. Dankzij deze samenwerking kan de luchtvaartmaatschappij haar vloot op flexibele wijze uitbreiden en haar Europese aanbod vergroten. ​
Twee extra Airbus A320's zijn definitief toegevoegd aan de vloot van Brussels Airlines en zullen worden ingezet op het hele middellangeafstandsnetwerk. Hierdoor zullen de Europese activiteiten van Brussels Airlines deze zomer met 10% groeien.

Sinds 15 april 2023 is Dorothea von Boxberg - voorheen CEO van Lufthansa Cargo - benoemd tot Chief Executive Officer (CEO) en Chief Commercial Officer (CCO). Zij neemt ook de functie van "Vertegenwoordiger van de Executive Board bij de Europese Commissie" voor Lufthansa Group op zich.

Joëlle Neeb

For media requests only