Brussels Airlines verjongt zijn langeafstandsvloot A330

Brussels Airlines investeert samen met Lufthansa in de verjonging van haar langeafstandsvloot. De maatschappij vervangt zeven van haar tien A330 langeafstandsvliegtuigen. Het eerste toestel heeft de vloot reeds verlaten en de eerste twee nieuwe toestellen zijn operationeel. Het is het grootste investeringsproject in de 16-jarige geschiedenis van Brussels Airlines en de eerste keer dat de luchtvaartmaatschappij langeafstandsvliegtuigen exploiteert die in eigendom zijn en niet geleased worden.

Dankzij de nieuwe langeafstandstoestellen kan Brussels Airlines haar reizigers nog meer comfort bieden, met stillere, efficiëntere en milieuvriendelijkere vliegtuigen. Naast nieuwe vliegtuigen investeert de luchtvaartmaatschappij ook in een volledig nieuw interieur voor de drie reisklassen, waardoor de reizigers een nog hoger comfort aan boord ervaren en een optimale reiservaring op alle intercontinentale vluchten van en naar Afrika en Noord-Amerika.

Na een uitgebreide studie waarin Brussels Airlines en Lufthansa het huidige en toekomstige intercontinentale netwerk van de in Brussel gevestigde luchtvaartmaatschappij onder de loep namen, alsook haar capaciteitsbehoefte voor passagiers en vracht en de beschikbare vliegtuigen op de markt, werd vorig jaar beslist om te kiezen voor de A330-300 CEO-reeks. Vanuit economisch en operationeel standpunt is dit toesteltype het meest geschikt voor Brussels Airlines, aangezien het veel voordelen biedt, zoals een aanzienlijk grotere actieradius dan de huidige Airbus A330-vloot en een hoger maximaal startgewicht dat zorgt voor meer vrachtcapaciteit.

Terwijl Brussels Airlines momenteel met verschillende motortypes vliegt, zullen de 'CEO'-vliegtuigen allemaal uitgerust worden met Rolls Royce Trent 700 motoren. Dit motortype dat minder brandstof verbruikt en minder lawaai en CO2-uitstoot, wordt reeds gebruikt bij verschillende andere luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ook voor de afdeling Maintenance & Engineering van Brussels Airlines is deze harmonisering en standaardisatie van toegevoegde waarde omdat het de complexiteit aanzienlijk vermindert.

De vervanging van zeven van de tien A330 vliegtuigen is de belangrijkste investering in de 16 jaar lange geschiedenis van Brussels Airlines. Bovendien is het de eerste keer dat de luchtvaartmaatschappij haar langeafstandsvluchten uitvoert met vliegtuigen die eigendom zijn van de Lufthansa Group en niet geleased worden.

De allereerste A330 met staartnummer OO-SFN verliet met succes de Brussels Airlines vloot op 13 november. In december staat het afscheid van OO-SFM gepland, gevolgd door OO-SFO, OO-SFY, OO-SFV, OO-SFV, OO-SFW en OO-SFU in de loop van 2019 en 2020. De eerste twee nieuwe toestellen OO-SFC en OO-SFB vliegen sinds juni. Het verjongingsprogramma zal in de komende maanden geleidelijk aan plaatsvinden en zal begin 2020 worden afgerond.