Brussels Airlines verwacht bijna 300.000 passagiers tijdens de eindejaarsvakantie

Langeafstandsvluchten zijn voor meer dan 87% gevuld, vooral met mensen die bij familie of vrienden op bezoek gaan tijdens de feestdagen

Brussel, 22 december 2023 - Vandaag start de kerstvakantie, en Brussels Airlines verwacht in die periode bijna 300.000 passagiers te verwelkomen. Langeafstandsvluchten zijn bijzonder populair, met een gemiddelde bezettingsgraad van 87.2%.

Vandaag zal de drukste dag zijn van de hele kerstvakantie, met meer dan 24.000 passagiers die geboekt hebben op een vlucht van Brussels Airlines. De tweede drukste dag van de eindejaarsperiode is vrijdag 29 december, met meer dan 21.000 passagiers. Mensen willen duidelijk bij hun familie of op hun bestemming zijn op de feestdagen, want zondag 24 december en zondag 31 december zijn de rustigste dagen van de kerstvakantie, met respectievelijk 11.000 en 10.000 passagiers.

Meer dan 228.000 passagiers nemen een vlucht op ons korte- en middellangeafstandsnetwerk. Rome is de populairste bestemming voor mensen die vanuit Brussel vertrekken, gevolgd door Malaga, Barcelona en Wenen.

Bijna 68.000 mensen nemen een langeafstandsvlucht. Dat is numeriek een minderheid, maar de bezettingsgraad van de langeafstandsvluchten ligt hoger dan gemiddeld, met 87.2%.

New York is de populairste langeafstandsbestemming.

2023, een jaar met enkele nieuwe hoofdstukken voor Brussels Airlines
Brussels Airlines zal in maart de volledige jaarresultaten voor 2023 bekend maken, maar de luchtvaartmaatschappij kan al bevestigen dat er positieve resultaten verwacht worden. Dit betekent het einde van drie financieel turbulente jaren voor Brussels Airlines.

Een historisch moment voor Brussels Airlines in 2023 is ongetwijfeld de aankomst van de Airbus A320neo. Dit is het eerste toestel van dit type in de vloot van de luchtvaartmaatschappij, maar ook de allereerste keer dat Brussels Airlines een fabrieksnieuw toestel in ontvangst kan nemen. Ook een tweede A320neo is ondertussen in de vloot opgenomen.

Brussels Airlines kon ook investeren in een beter product voor passagiers, met de vernieuwde Sunrise Lounge, geüpgradede maaltijden in Business Class op het Europese netwerk, nieuwe amenity kits en Michaël Vrijmoed als sterrechef voor Brussels Airlines.

Vooruitblik op 2024
Het nieuwe jaar zal starten met de voorstelling van een nieuw uniform voor al het vliegend personeel en luchthavenmedewerkers. Eind maart zal Brussels Airlines Krakau (Polen) opnieuw toevoegen aan het netwerk en in Juni zal dankzij een extra langeafstandstoestel gestart worden met vluchten naar Nairobi in Kenia. In 2024 worden ook drie extra A320neo’s verwacht in de vloot van Brussels Airlines. En er staan nog meer spannende nieuwtjes gepland, stay tuned!

Nico Cardone

For media requests only

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.