Brussels Airlines verwelkomde 5,3% meer passagiers in mei

Brussels Airlines registreerde een passagiersgroei van 5,3% in de maand mei, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Oorspronkelijk was een grotere groei voorzien, maar twee dagen van sociale acties dwongen de luchtvaartmaatschappij om 557 vluchten te annuleren. Toch steeg het aantal passagiers dat met Brussels Airlines reisde van 839.320 naar 883.784 vergeleken met dezelfde maand vorig jaar.

Vergeleken met mei 2017 voerde Brussels Airlines in mei dit jaar 7,3% minder vluchten uit. De daling van het aantal vluchten wordt veroorzaakt door de sociale acties van de piloten van de maatschappij op 14 en 16 mei, waardoor 557 vluchten geannuleerd werden. Het aantal passagiers dat koos voor een Brussels Airlines vlucht steeg echter met 5,3% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

Op het Europese netwerk noteerde de maatschappij een passagiersgroei van 4,8%, terwijl het aantal passagiers op Noord-Amerikaanse vluchten met 1,3% toenam. In vergelijking met dezelfde maand vorig jaar hebben 2,7% meer klanten gekozen voor een vlucht met Brussels Airlines van en naar het Midden-Oosten. De sterkste stijging werd genoteerd op het Afrikaanse netwerk, waar 14,1% meer passagiers kozen voor een Brussels Airlines vlucht dan tijdens dezelfde maand vorig jaar. Het aantal passagiers dat met de maatschappij naar Azië reisde, daalde met 13,2% als gevolg van een lager aanbod. In mei 2018 voerde de luchtvaartmaatschappij 40 vluchten uit naar Mumbai, vergeleken met 44 vluchten in mei 2017.

Ondanks de daling van het aantal vluchten steeg het zetelaanbod (ASK) met 3,9% door de vervanging van de laatste AVRO-jets (100 zetels) door grotere Airbus-toestellen (180 zetels). De bezettingsgraad steeg van 76,5% in mei vorig jaar naar 80,3% in mei 2018. Dankzij het toegenomen aanbod kon Brussels Airlines competitieve tarieven blijven aanbieden en nog meer klanten aantrekken. Dit betekent echter dat de druk op de ticketprijzen zeer hoog blijft.

De cargo bezettingsgraad steeg met 4,3 procent punten tot gemiddeld 69,7%, terwijl de Revenue Ton-Kilometers (RTK) steeg met 11,0%. Het vervoerde vrachtvolume bedroeg 4.446 ton.

Deze statistieken houden geen rekening met de passagiers die Brussels Airlines verwelkomde aan boord van de vele chartervluchten.

May 2018

May 2017

difference in %

Flights