Brussels Airlines verwelkomt 757.749 meer passagiers in 2014

Tijdens het afgelopen jaar vlogen er 6.608.867 passagiers met Brussels Airlines. Dat zijn er 757.749 méér dan in 2013. Dit is de grootste passagiersgroei sinds het ontstaan van Brussels Airlines. Ook de bezettingsgraad van de vliegtuigen verbeterde dankzij de nieuwe commerciële strategie met 2,8 procent punten.

De nieuwe commerciële strategie van Brussels Airlines wierp in 2014 zijn vruchten af. Dankzij de nieuwe productformules, de lagere tarieven en netwerkuitbreidingen kozen er vorig jaar ruim 13 procent méér passagiers voor Brussels Airlines dan in 2013. Dat is een record. Brussels Airlines was in 2014 dan ook één van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen want de meeste Europese luchtvaartmaatschappijen registreerden een groei die rond de 3 procent bedroeg.

“De reiziger heeft vandaag vanuit Brussels Airport meer keuze dan ooit, maar heeft duidelijk voor Brussels Airlines gekozen. Onze nieuwe reisformules en uiterst competitieve prijzen zijn zeer positief onthaald door de markt. Ook onze strategie om naast reisaanbiedingen voor zakenreizigers, ook aantrekkelijke formules voor de leisure markt te ontwikkelen heeft duidelijk gewerkt.”

-- Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines

Van de 6,6 miljoen passagiers kozen er 5,6 miljoen voor een korte of middellange afstandsvlucht van Brussels Airlines, 222.781 passagiers reisden trans-Atlantisch en 751.805 vlogen tussen Brussels Airport en Afrika.

De nieuwe commerciële strategie leidde ook tot een gevoelige verbetering van de bezettingsgraad. Die steeg met 2,8 percent punten en bedroeg 72%.

De jaarcijfers werden tijdens de voorbije maand december negatief beïnvloed door de provinciale en nationale stakingsdagen. Die hadden tot gevolg dat de groei in december beperkt bleef tot 6,8%.

"Naast onze groeiende lijnvluchtactiviteit verzorgden we in 2014 ook meer vakantievluchten voor reisorganisatoren, in lijn met onze strategie om een nog groter leisure aanbod in de Belgische markt te hebben."

-- Lars Redeligx, Chief Commercial Officer Brussels Airlines

De passagierscijfers van deze charteractiviteit zijn niet inbegrepen in de cijfers van dit persbericht.

Jaarcijfers:

Jaar/Jaar verschil in %

Passagiers

6.608.867

5.851.118

+ 13,0

Available seat-kilometres (in  miljoenen)

+ 6,1

Revenue Passenger-kilometres (in miljoenen)

+  10,3

Freight ton-kilometres (in  miljoenen)

+ 9,6

Overall Loadfactor (Passagiers & Vracht)

+ 2,2 pct punt

Bezettingsgraad Passagiers (Passenger Load Factor PLF)

+ 2,8 pct punt

Maandcijfers December:

December

December

Maand/maand verschil in %

Passagiers

+ 6,8

Available seat-kilometres (in miljoenen)

- 7,6

Revenue Passenger-kilometres (in miljoenen)

- 4,0

Freight ton-kilometres (in miljoenen)

Overall Loadfactor (Passagiers & Vracht)

+ 2,3 pct punt

Bezettingsgraad Passagiers (Passenger Load Factor PLF)

+ 2,6 pct punt

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.