Brussels Airlines verwelkomt 757.749 meer passagiers in 2014

Vrijdag 9 januari 2015 — Tijdens het afgelopen jaar vlogen er 6.608.867 passagiers met Brussels Airlines. Dat zijn er 757.749 méér dan in 2013. Dit is de grootste passagiersgroei sinds het ontstaan van Brussels Airlines. Ook de bezettingsgraad van de vliegtuigen verbeterde dankzij de nieuwe commerciële strategie met 2,8 procent punten.

De nieuwe commerciële strategie van Brussels Airlines wierp in 2014 zijn vruchten af. Dankzij de nieuwe productformules, de lagere tarieven en netwerkuitbreidingen kozen er vorig jaar ruim 13 procent méér passagiers voor Brussels Airlines dan in 2013. Dat is een record. Brussels Airlines was in 2014 dan ook één van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen want de meeste Europese luchtvaartmaatschappijen registreerden een groei die rond de 3 procent bedroeg.

“De reiziger heeft vandaag vanuit Brussels Airport meer keuze dan ooit, maar heeft duidelijk voor Brussels Airlines gekozen. Onze nieuwe reisformules en uiterst competitieve prijzen zijn zeer positief onthaald door de markt. Ook onze strategie om naast reisaanbiedingen voor zakenreizigers, ook aantrekkelijke formules voor de leisure markt te ontwikkelen heeft duidelijk gewerkt.”

-- Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines

Van de 6,6 miljoen passagiers kozen er 5,6 miljoen voor een korte of middellange afstandsvlucht van Brussels Airlines, 222.781 passagiers reisden trans-Atlantisch en 751.805 vlogen tussen Brussels Airport en Afrika.

De nieuwe commerciële strategie leidde ook tot een gevoelige verbetering van de bezettingsgraad. Die steeg met 2,8 percent punten en bedroeg 72%.

De jaarcijfers werden tijdens de voorbije maand december negatief beïnvloed door de provinciale en nationale stakingsdagen. Die hadden tot gevolg dat de groei in december beperkt bleef tot 6,8%.

"Naast onze groeiende lijnvluchtactiviteit verzorgden we in 2014 ook meer vakantievluchten voor reisorganisatoren, in lijn met onze strategie om een nog groter leisure aanbod in de Belgische markt te hebben."

-- Lars Redeligx, Chief Commercial Officer Brussels Airlines

De passagierscijfers van deze charteractiviteit zijn niet inbegrepen in de cijfers van dit persbericht.

Jaarcijfers:

Jaar/Jaar verschil in %

Passagiers

6.608.867

5.851.118

+ 13,0

Available seat-kilometres (in  miljoenen)

+ 6,1

Revenue Passenger-kilometres (in miljoenen)

+  10,3

Freight ton-kilometres (in  miljoenen)

+ 9,6