Brussels Airlines viert Vrouwendag met all-female vlucht naar New York

Op Internationale Vrouwendag vliegt Brussels Airlines met een speciaal daarvoor samengestelde  ‘all female’ crew naar New York.  Ook de andere Lufthansa Group Airlines zetten vandaag koers naar The Big Apple met vrouwelijke crews om de  belangrijke rol van de vrouw in de luchtvaartsector in de kijker te zetten.

De rol van de vrouw in de luchtvaart is niet te onderschatten. Bovendien hebben Belgische vrouwen een glansrol gespeeld in de aeronautische geschiedenis. De eerste vrouw ter wereld die met een passagier tussen twee  steden vloog was  bijvoorbeeld  de Gentse Hélène Dutrieu  in 1910, tevens ook de eerste Belgische die haar vliegbrevet behaalde.

Terwijl in heel wat andere landen vrouwen pas in de jaren ’80 hun intrede maakten in de cockpit was dat in België al in het begin van de jaren ‘70. De allereerste Belgische lijnpilote is trouwens al  verschillende  jaren geleden met pensioen gegaan na een rijkgevulde carrière.

Alle bedrijfsgeledingen

In haar personeelsbestand telt Brussels Airlines 49% vrouwen. De vrouwelijke werknemers  zijn terug te vinden in alle geledingen van het bedrijf:  HR, Marketing, Internationale Relaties, Legal, Customer Relations,  Ground Operations, Maintenance en uiteraard ook aan boord van de vliegtuigen, zowel in de cockpit als in de cabine. 10% van de piloten bij Brussels Airlines zijn vrouwen, bij het cabinepersoneel loopt dit aandeel op tot 80%.

New York

Om de belangrijke bijdrage van de vrouwelijke werknemers in de kijker te zetten hebben de Lufthansa Group Airlines (Lufthansa, Swiss, Austrian & Brussels Airlines) besloten om vandaag met uitsluitend vrouwelijke crews koers te zetten naar New York. Brussels Airlines vlucht SN501 is onderweg naar JFK met Captain Lauretta en First Officer Sarah. Voor de service in de cabine zorgen Christine, Stephanie, Ashley, Chantal, Karoline, Nathalie, Ilse en Katya.  In totaal landen er in The Big Apple vandaag meer dan 60 vrouwelijke werknemers van de Lufthansa Group. Aan boord zijn de speeches aangepast om de vrouwelijke passagiers speciaal welkom te heten op deze bijzondere dag.

Wencke Lemmes

Kim Daenen