Brussels Airlines vliegt weer dagelijks naar Kinshasa

Afrika blijft de belangrijkste markt voor de Belgische luchtvaartmaatschappij

Sinds vorige week vliegt Brussels Airlines opnieuw zeven keer per week naar Kinshasa. Tegelijkertijd introduceert de Belgische luchtvaartmaatschappij geleidelijk haar gloednieuwe Premium Economy klasse op haar Afrikaanse routes. Met 84 wekelijkse vluchten en 17 bestemmingen in Sub-Sahara Afrika blijft het Afrikaanse continent de belangrijkste markt voor Brussels Airlines.

Nadat de Congolese burgerluchtvaartautoriteiten in februari aankondigden dat de Belgische luchtvaartmaatschappij haar dagelijkse vluchten tussen België en de DRC kon hervatten, heeft Brussels Airlines dit jaar geleidelijk aan haar frequenties naar Kinshasa verhoogd. Met 7 vluchten per week komt de maatschappij nu terug op een dagelijkse service naar een van haar belangrijkste markten op het Afrikaanse continent.

Met 84 vluchten per week naar 17 bestemmingen in 16 landen is Afrika het belangrijkste onderdeel van het langeafstandsnetwerk van Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij biedt dit jaar meer dan 1,2 miljoen zitplaatsen aan op haar Afrikaanse vluchten. Dankzij meer dan 90 jaar ervaring in het vliegen van en naar Sub-Sahara Afrika beschikt Brussels Airlines over een uitgebreide kennis over het Afrikaanse continent. Het succes van de Afrikaanse routes ligt deels in de verbindingen met de rest van het Brussels Airlines netwerk via Brussels Airport. Meer dan 70% van de reizigers reist verder naar een andere bestemming van de maatschappij in Europa en de VS.

Hoewel de meeste bestemmingen van Brussels Airlines in Afrika vooral gericht zijn op zakenreizigers en passagiers die hun vrienden en familie in het buitenland (VFR) bezoeken, vinden steeds meer vakantiegangers hun weg naar de prachtige stranden en de indrukwekkende Afrikaanse natuur. Brussels Airlines ziet een toenemende vakantietrend naar kuststreken als Dakar (Senegal) en Banjul (Gambia). Entebbe (Oeganda) en Kigali (Rwanda) trekken jaar na jaar meer hikers en avonturiers aan die de berggorilla's in het wild willen bezoeken. Tot slot wordt Sierra Leone met zijn ongerepte stranden langzaam maar zeker een bestemming voor avontuurlijke surfliefhebbers uit de hele wereld.

Om deze verschillende types klantennog beter te kunnen bedienen is de luchtvaartmaatschappij begonnen met de uitrol van haar gloednieuwe Premium Economy Class op haar Afrikaanse vluchten. Naarmate er meer vernieuwde vliegtuigen in de vloot komen, zal Premium Economy geleidelijk aan worden uitgerold naar meer Afrikaanse bestemmingen (zie gedetailleerd schema onderaan). De nieuwe reisklasse is vanaf nu beschikbaar op vluchten van en naar Kinshasa en Luanda.

Ontworpen met het oog op comfort, persoonlijke ruimte en gastvrijheid wil Premium Economy inspelen op klanten die een hoogwaardige service en comfort wensen, maar geen Business Class-tarief willen betalen. Premium Economy biedt reizigers 23% meer beenruimte dan de Economy Class, een bredere stoel met een grotere hoofdsteun en een tot 40° verstelbare rugleuning om ontspannen en uitgerust op bestemming aan te komen. Premium Economy is gescheiden van de andere cabines voor maximale privacy en rust.

Premium Economy introductieschema:

1 oktober: Kinshasa (Democratische Republiek Congo), Luanda (Angola)

1 november: Kigali (Rwanda), Entebbe (Oeganda), Bujumbura (Burundi), Freetown (Sierra Leone), Monrovia (Liberië)

13 januari: Dakar (Senegal), Banjul (Gambia), Conakry (Guinée).

1 februari: Douala en Yaounde (Kameroen)

Half mei: Abidjan (Ivoorkust), Ouagadougou (Burkina Faso), Cotonou (Benin), Accra (Ghana) en Lome (Togo).

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.