Brussels Airlines werft 288 nieuwe collega's aan

De luchtvaartmaatschappij is op zoek naar talenten om het bedrijf toekomstbestendig te maken

• Brussels Airlines zet opnieuw in op groei
  • Naast vliegend personeel en check-in en boarding agenten is Brussels Airlines op zoek naar ingenieurs, technici en klusjesmannen voor haar afdeling Maintenance & Engineering
  • 66 kantoorfuncties waarvan een groot deel voor talenten met vaardigheden als duurzaamheid, digitalisering en innovatie om het bedrijf toekomstbestendig te maken
  • Het bedrijf implementeerde een nieuwe manier van werken voor de administratieve functies om een maximaal evenwicht tussen werk en privéleven te garanderen na de coronacrisis

Na een crisis van bijna twee jaar is de economie opnieuw aan het groeien en ziet Brussels Airlines toenemende cijfers voor de boekingen van deze zomer, wat aantoont dat de vraag naar reizen terugkeert. Opdat ze kunnen voldoen aan deze marktvraag en om hun positie als home carrier van België te versterken, zal de luchtvaartmaatschappij groeien in vloot en personeel.

"We zien dat onze boekingscijfers stijgen en dat de bereidheid om deze zomer te reizen enorm groot is. We hebben een extra vliegtuig toegevoegd aan onze intercontinentale vloot en kijken naar extra capaciteit in Europa. Langzaam maar gestaag groeien we uit deze crisis en dit is het juiste moment om voor groei te gaan.”

• Peter Gerber, CEO Brussels Airlines

Groei en jobs voor vliegend personeel en luchthavenpersoneel

De bijkomende vliegtuigen en bestemmingen betekenen vacatures in alle operationele afdelingen. De Belgische maatschappij is op zoek naar 180 cabinepersoneelsleden, zowel voor vaste als tijdelijke contracten. Zoals beloofd tijdens het herstructureringsprogramma van de maatschappij, heeft Brussels Airlines de functies eerst aangeboden aan ex-collega's die hun tijdelijk contract niet verlengd zagen ten gevolge van de pandemie. Bijna alle collega's toonden veel enthousiasme om terug te keren en zullen binnenkort starten met hun opleiding. Voor de resterende vacatures werft Brussels Airlines nu ook nieuwe collega's aan, met en zonder ervaring.

Naast het vliegend personeel werft Brussels Airlines ook 40 check-in en boarding agenten aan om haar team op Brussels Airport te versterken.

Van klusjesman tot vliegtuigingenieur

Een grotere vloot betekent ook extra werk bij de vliegtuigonderhoudsafdeling van Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij is op zoek naar meer dan 20 nieuwe collega's met diverse profielen. Zo staan er onder meer functies open voor ingenieurs en vliegtuigtechnici, maar worden er ook klusjesmannen zonder enige ervaring in de luchtvaart gevraagd. Voor hen bestaat de unieke kans om hun professionele carrière nieuw leven in te blazen en alles te leren over de luchtvaart.

Carrièremogelijkheden in de kantoren van Brussels Airlines

Naast operationele functies heeft Brussels Airlines ook 66 functies in te vullen aan de administratieve kant in haar hoofdkantoor in Brussel en is ze bezig met het opzetten van een team in haar binnenkort te openen stations Conakry en Ouagadougou. Het bedrijf zal de komende jaren sterk innoveren, bijvoorbeeld op het vlak van digitalisering en duurzaamheid. Daarom zijn ze op zoek naar talenten die de uitdagingen van de toekomst kunnen aangaan (bv. business performance, business analysis, corporate development, digital product, digital analytics, ...).

Nieuwe manier van werken

De Corona-crisis heeft de manier waarop mensen werken en leven aanzienlijk veranderd. Brussels Airlines heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om zichzelf opnieuw uit te vinden op het vlak van kantoorwerk. Haar kantoren zijn nu uitgerust om volledig hybride vergaderingen mogelijk te maken, aangezien mobiel werken de norm is geworden.

"We willen flexibiliteit en het welzijn van onze medewerkers maximaliseren en hen in staat stellen om hun carrière in eigen handen te nemen, om te kiezen hoe en waar ze werken, op basis van het soort werk, zoals werk dat een diepe focus vereist of vergaderingen. Dit is voor iedereen anders, er is geen “one size fits all”, dus we hebben besloten om geen regels te hanteren voor de hoeveelheid kantoortijd die nodig is. Een fysieke teamvergadering elke week is verplicht en voor alle andere dagen is het aan de teams en individuen om te beslissen of fysieke aanwezigheid een must is. De focus ligt op de output die men levert en niet op de hoeveelheid tijd die men op kantoor doorbrengt. We zijn ervan overtuigd dat dit ons een nog aantrekkelijkere werkgever maakt voor talenten, omdat het zorgt voor een betere balans tussen werk en privé en uiteindelijk, denken we, meer efficiëntie."

• Jan Ooms, Hoofd van HR en verandering bij Brussels Airlines

Wie zich kandidaat wil stellen om in de wereld van de luchtvaart te werken, vindt hier meer informatie over carrièremogelijkheden bij Brussels Airlines: http://www.cvwarehouse.com/brusselsairlines/jobsite/joblist.aspx

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.