Brussels Airlines zou na uitbreiding van bestaande partnership de belangrijkste luchtvaartmaatschappij van Thomas Cook België worden

• Thomas Cook België zou voor het merendeel van zijn bestemmingen een beroep doen op Brussels Airlines
  • De 160 piloten en cabinemedewerkers, alle slots en twee vliegtuigen van Thomas Cook Airlines Belgium gaan over naar Brussels Airlines als de  overeenkomst wordt bevestigd

Thomas Cook België en Brussels Airlines kondigen vandaag de intentie aan om hun bestaande partnership te versterken. Die zou van Brussels Airlines de belangrijkste luchtvaartmaatschappij voor Thomas Cook België maken. Binnen dit project zou Brussels Airlines het merendeel van de Thomas Cook klanten vervoeren en hen een ruimere keuze bieden aan bestemmingen, vluchten en vertrekdagen. Indien een akkoord bereikt wordt, zullen de activiteiten van Thomas Cook Airlines Belgium (TCAB), de luchtvaartmaatschappij van Thomas Cook voor de Belgische markt, opgenomen worden in Brussels Airlines.

Door deze  overeenkomst zouden de 160 piloten en cabinemedewerkers, alle slots en twee vliegtuigen van Thomas Cook Airlines Belgium (TCAB) overgaan naar Brussels Airlines. De overige drie vliegtuigen van TCAB zouden worden opgenomen in de Thomas Cook Group, terwijl 40 arbeidsplaatsen bij het TCAB grondpersoneel zouden verdwijnen. Hiervoor werd een collectieve procedure opgestart met de TCAB vakorganisaties en werknemersvertegenwoordiging. TCAB heeft de uitdrukkelijke wens om dit sociaal overleg in een constructieve sfeer tot een goed einde te brengen. Door deze overeenkomst zou Thomas Cook België vanaf november 2017 niet langer gebruikmaken van TCAB vluchten.

Het voorstel bouwt voort op de succesvolle 15-jarige samenwerking tussen Thomas Cook België en Brussels Airlines, biedt nieuwe opportuniteiten om te groeien en geeft beide ondernemingen de mogelijkheid om hun toestellen en personeel efficiënter en doeltreffender te beheren.

De geplande samenwerking tussen Thomas Cook België en Brussels Airlines zou voor de Belgische klanten een ruimere keuze aan vertrekdagen en meer vluchten betekenen. Bovendien hebben de twee ondernemingen het plan om de komende drie jaar samen nieuwe langeafstandsvluchten aan te bieden naar vakantiebestemmingen  in Noord-Amerika, de Caraïben, Afrika en Azië.

Deze aankondiging is heel goed nieuws voor de Belgische vakantiegangers. Door de versterking van ons succesvol partnership met Brussels Airlines, zouden de Neckermann, Thomas Cook en Pegase klanten kunnen kiezen uit 20% meer vluchten naar de populairste vakantiebestemmingen én een reiservaring op maat krijgen. We zouden samenwerken over onze merken heen om het aantrekkelijkste vakantieaanbod te creëren voor de Belgische consument. Het versterkte partnership ligt in lijn met de strategie van Thomas Cook Group om nauwere banden te ontwikkelen met een selectie derde partijen en zo duurzaam te groeien.”

-- Jan Dekeyser, Managing Director van Thomas Cook België

“De combinatie van het netwerk en de expertise van Brussels Airlines met het vakantieaanbod van Thomas Cook zal het aanbod voor Brussels Airlines klanten verder verbeteren. Dankzij de overeenkomst zou Brussels Airlines het aantal vakantiebestemmingen verdubbelen tot in totaal 51 en bestemmingen als Cabo Verde, Gran Canaria, Lanzarote en Egypte kunnen toevoegen aan zijn vluchtschema. We zijn bijzonder optimistisch over de mogelijkheden om onze activiteiten verder te ontwikkelen en uit te breiden ten voordele van zowel de consument als de Belgische economie.”

-- Bernard Gustin, CEO van Brussels Airlines

De deal hangt af van een correcte informatie- en consultatieproces van de Belgische ondernemingsraad en groen licht van de bevoegde autoriteiten.

Over Thomas Cook België

Thomas Cook België (TCB), met de merken Neckermann, Thomas Cook en Pegase, is een van de toonaangevende bedrijven in de toeristische sector in België en maakt jaarlijks de vakantiedromen waar van meer dan 1 miljoen gasten. Bij Thomas Cook België zorgen meer dan 750 werknemers voor de vakantie van deze gasten. Thomas Cook België maakt integraal deel uit van Thomas Cook Group Plc, een van de belangrijkste toerisme bedrijven op wereldvlak met een jaarlijkse omzet van £7.8 Miljard (30 September 2016). Binnen de Thomas Cook Group werken er wereldwijd  22.000 werknemers. De groep is actief in 16 landen en is in elk van die landen nummer één of twee (op basis van omzet). De aandelen van de Thomas Cook Group Plc staan genoteerd op de London Stock Exchange (TCG).

Meer informatie op www.thomascook.be

Wencke Lemmes