Brussels Airlines zwaait de AVRO uit

Brussels Airlines neemt dit weekend afscheid van de AVRO Jet, het vliegtuigtype  waarmee de luchtvaartmaatschappij in 2002 van start ging. Op zaterdag maakten tientallen luchtvaartfans de allerlaatste commerciële AVRO vlucht mee. Vandaag zegt het Brussels Airlines personeel vaarwel tegen het vliegtuigtype waarmee miljoen passagiers vlogen, waarop honderden piloten en cabinepersoneelsleden hun carrière startten en waaraan tientallen engineers sleutelden.

Met vlucht SN2720 Genève-Brussel kwam gisteravond om 19u40 een einde aan het AVRO tijdperk van Brussels Airlines. 31,5 miljoen passagiers stapten ooit aan boord van het viermotorige vliegtuigtype en de Brussels Airlines bemanningen voerden de voorbije jaar in totaal bijna 606.000 AVRO vluchten uit naar 89 verschillende bestemmingen. Zo was de AVRO een vaak geziene gast op de luchthavens van onder meer Bromma (Stockholm), Kopenhagen, Marseille, Lyon, Genève, Oslo, Manchester, en Berlijn.

De Brussels Airlines AVRO vloot telde ooit 32 vliegtuigen. Dit weekend verlaat het allerlaatste toestel. OO-DWD (Delta-Whiskey-Delta), de luchtvaartmaatschappij. Vanaf vandaag staan er op de Brussels Airlines operator licentie alleen nog Airbus vliegtuigen.

Aan boord van de laatste commerciële vlucht werden heel wat luchtvaart- en Brussels Airlines fans verwelkomd. Eentje van hen reisde zelfs speciaal vanuit de U.S. naar Brussel om vaarwel te zeggen tegen het vliegtuig van Britse makelij. Het toesteltype is in Europa dan ook echt schaars aan het worden. De weinige toestellen die nog overblijven zijn vooral in Ierland, Groot-Brittannië, Zweden en Griekenland te zien. Enkele van deze vliegtuigen deden tot voor kort trouwens dienst bij Brussels Airlines.

Andere ex-Brussels Airlines AVRO’s startten een nieuw leven op andere continenten. Zo zijn er bijvoorbeeld toestellen aan de slag in de States en Canada als blusvliegtuig. Ook in Zuid-Amerika en Ghana vliegen voormalige Brussels AVRO vliegtuigen rond. Sommige toestellen werden ontmanteld voor wisselstukken en eentje doet zelfs dienst als oefentoestel voor de luchthavenbrandweer van Brussels Airport.

“Het is met veel dankbaarheid en nostalgie dat we terugblikken naar het AVRO tijdperk. Het was het toestel waarmee Brussels Airlines werd geboren en de eerste stapjes zette. De AVRO schreef een belangrijk én succesvol hoofdstuk in het Brussels Airlines verhaal, het bracht miljoenen klanten veilig en comfortabel naar hun bestemming en het fungeerde als carrière springplank voor honderden van onze werknemers.”

-- Bernard Gustin, CEO Brussels Airlines