De vijfde editie van Bike for Africa bracht €41.000 op voor duurzame ontwikkeling in Rwanda

De afgelopen week legden 52 medewerkers van Brussels Airlines, Eurowings en Lufthansa een 320 kilometer lange mountainbiketocht af tijdens de vijfde editie van Bike for Africa, in Kigali - Rwanda. Bike for Africa is een initiatief van Brussels Airlines medewerkers om lokale ondernemers en organisaties in Afrika – de belangrijkste markt van de Belgische luchtvaartmaatschappij – te ondersteunen en de troeven van het continent in de kijker te zetten. Op de laatste dag van hun traject overhandigde de groep een cheque van 41.000 euro aan het Rwanda Charity Eye Hospital, een lokaal koffiebedrijf (Kinunu Agroprocessing) en een diervoederproducent (Kokka).

Vandaag, op de laatste dag van Bike for Africa 2020, overhandigden Dieter Vranckx - CEO van Brussels Airlines - en Herman Carpentier - VP Aeropolitical Affairs bij Brussels Airlines - de fondsen die werden ingezameld aan het Rwanda Charity Eye Hospital, de lokale koffieproducent Kinunu Agroprocessing en de lokale diervoederproducent Kokka. Die laatste streeft ernaar de kwaliteit van diervoeder te verbeteren en zo de kwaliteit van het vlees en de melk voor menselijke consumptie te verhogen. De Bike for Africa deelnemers – medewerkers van Brussels Airlines, Eurowings en Lufthansa – hadden via verschillende fondsenwervingsactiviteiten 41.000 euro ingezameld, waarmee ze drie lokale ondernemers ondersteunen bij de duurzame ontwikkeling van hun bedrijf.

Het "Rwanda Charity Eye Hospital", opgericht door de Belgische oogarts Piet Noë, is het belangrijkste humanitaire project dat Bike for Africa 2020 ondersteunt. De schaarste aan oogartsen – er zijn er slechts veertien voor twaalf miljoen inwoners in het land - is een groot probleem in Rwanda. Piet, die al zijn spaargeld heeft geïnvesteerd in het ziekenhuis en die afhankelijk is van vrienden & familieleden om te helpen met fondsenwerving, opende het ziekenhuis in 2018 met als doel oogzorg te bieden aan alle Rwandezen die dat nodig hebben. Met de opbrengst van Bike for Africa kan het ziekenhuis verder investeren in apparatuur en kan het honderden patiënten met staar, oogkanker en andere oogziekten helpen.

Een ander deel van het ingezamelde geld gaat naar Kinunu Agroprocessing, een lokaal koffiebedrijf waarvan de hele productieketen lokaal is. Een lokale diervoederproducent is de laatste begunstigde van het Brussels Airlines project. Dankzij de bijdragen van Bike for Africa zullen de bedrijven hun productie aanzienlijk kunnen verhogen.

Deze laatste twee ondernemers kregen immers niet alleen financiële steun, maar werkten ook samen met een Design Thinking team van collega's van Brussels Airlines om hen te helpen kijken naar de huidige uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden om hun bedrijf te laten groeien. Via interactieve workshops deelden de lokale ondernemers en Brussels Airlines collega's hun kennis om innovatie, groei en probleemoplossend denken binnen de organisatie te faciliteren.

Alle drie de projecten bevinden zich op de Bike for Africa route, die door de Noordwestelijke provincies van Rwanda, rond het Kivu-meer liep en eindigde in de hoofdstad van het land, Kigali. Kigali maakt deel uit van het netwerk van Brussels Airlines sinds het begin van de activiteiten van de luchtvaartmaatschappij 18 jaar geleden. Het is één van de 17 Sub-Sahara bestemmingen van de maatschappij. Met bestemmingen in 16 West-, Centraal- en Oost-Afrikaanse landen is het continent de kernactiviteit van de Belgische luchtvaartmaatschappij en een heel belangrijk bedrijfssegment voor de hele Lufthansa Groep. Samen met Lufthansa en Swiss is de Lufthansa Groep - waar Brussels Airlines deel van uitmaakt - de tweede grootste luchtvaartgroep in Afrika, met 41 bestemmingen in 29 landen en in totaal 166 wekelijkse vluchten. De Groep creëert meer dan 2.000 lokale jobs in Afrikaanse landen, wat de ontwikkeling van het continent ten goede komt.

"Vandaag de dag bevat Afrika enkele van de snelst groeiende economieën ter wereld, met een veelheid aan sectoren die sneller groeien dan het wereldgemiddelde. Investeerders en multinationals gaan steeds meer verbintenissen aan met het continent en de meeste landen zullen een groei in de middenklasse kennen. In combinatie met de 'stedelijke explosie' en de snelgroeiende beroepsbevolking is de toekomst van Afrika veelbelovend en dat maakt het een heel belangrijk continent om te investeren. Samen met de Lufthansa Groep hebben we een grote voetafdruk in Afrika en met Bike for Africa hebben we de kans om de troeven van het continent te laten zien en lokale organisaties duurzaam te ondersteunen."

- Dieter Vranckx, Brussels Airlines CEO