Financiële resultaten 2006

Tijdens hun laatste volledig boekjaar als aparte commerciële luchtvaartbedrijven hebben SN Brussels Airlines en Virgin Express samen een omzet gerealiseerd van 892 miljoen euro. De operationele winst van de twee bedrijven samen bedroeg 14, 5 miljoen euro. Een bevredigend resultaat gezien de marktcontext van hoge kosten van vliegtuigbrandstof en scherpe concurrentie.

Hoogtepunten van 2006

SN Brussels Airlines en Virgin Express realiseerden samen een omzet van 892 miljoen euro. Dit is een toename met 5 procent in vergelijking met 2005.

De luchtvaartactiviteiten waren goed voor een gezamenlijk operationeel resultaat van 14, 5 miljoen euro (12, 9 miljoen euro in 2005). De gezamenlijke operationele marge bedroeg maar 1, 6%.

De zetelcapaciteit die op de markt werd aangeboden steeg met 3 procent en het aantal passagiers dat met de twee luchtvaartmaatschappijen vloog, nam met 5 procent toe. Dit leidde tot een toename van de bezettingsgraad met 1, 3 % punten. De totale bezettingsgraad bedroeg 66, 4%.

De brandstofkosten namen toe met 22 % of 36, 5 miljoen euro.

Geconsolideerd resultaat SN Airholding

Het geconsolideerd netto resultaat bedroeg 14 miljoen euro.

Op 31 december 2006 bedroeg het nettovermogen 89 miljoen euro.

Toelichting

De passagiersgroei lag hoger dan de algemene passagierstoename van Brussels Airport.

De luchtvaartmaatschappijen eindigden opnieuw in de Top 3 van Europa’s meest stipte luchtvaartmaatschappijen (Association of European Airlines).

De nieuwe strategie en het nieuwe airline model met de nieuwe naam ‘Brussels Airlines’ werd in de loop van 2006 ontwikkeld en op 7 november 2006 voorgesteld.

Het management bedankt alle klanten voor de het vertrouwen.

Het personeel wordt bedankt voor de steun in 2006 en voor al het werk dat werd verricht in de voorbereiding van de nieuwe reisformules (b.flex en b.light) die in 2007 worden gelanceerd.

Zomerseizoen 2007 : Brussels Airlines komt aan de startbaan

Brussels Airlines komt aan de startbaan op 25 maart. De maatschappij voert vanuit haar thuisbasis Brussels Airport met een vloot van 49 toestellen vluchten uit naar meer dan 50 Europese bestemmingen en naar Afrika. Dankzij samenwerkingsverbanden biedt Brussels Airlines haar klanten ook lijndiensten aan naar de VS, China en het Midden Oosten.

Brussels Airlines introduceert twee nieuwe reisformules, b.flex en b.light, die volledig beantwoorden aan de noden van de huidige generatie passagiers. De b.flex formule werd speciaal ontwikkeld voor tijdsgevoelige passagiers die houden van comfort en veel flexibilteit wensen. De b.light formule is de lowfare formule van Brussels Airlines met tickets van vanaf 49,99 euro, taksen inbegrepen (enkele reis).

Op 22 april voegt Brussels Airlines Bujumbura (Burundi) toe aan het Afrika aanbod. Er wordt gestart met één wekelijkse vlucht. Later dit jaar vervoegt een bijkomend Airbus A 330-300 toestel de langeafstandsvloot.

Krakow (Polen) en Cagliari (Sardinië) zijn vanaf deze lente nieuwkomers in het Europese vluchtschema.

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 90 bestemmingen, waarvan 18 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.400 werknemers te werk en exploiteert 44 vliegtuigen.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 17.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 190 landen.

press@brusselsairlines.com