Korongo Airlines zet activiteiten stop

BRUSSEL/KINSHASA - Naar aanleiding van de algemene vergadering van de aandeelhouders en het management van Korongo Airlines op 4 september in Kinshasa, is de beslissing genomen om de vluchtactiviteiten van de luchtvaartmaatschappij stop te zetten en de nodige stappen te ondernemen om de vennootschap te vereffenen.

Korongo Airlines, opgericht door Airbel (Brussels Airlines en George Forrest) en enkele kleinere privé aandeelhouders, begon haar vluchtactiviteiten in 2012. De doelstelling van de luchtvaartmaatschappij was om een betrouwbare, comfortabele en veilige dienstverlening aan te bieden die alle internationale luchtvaartnormen respecteert en zodoende bij te dragen aan de transportontwikkeling in Congo en Afrika. In dat opzet is Korongo Airlines volledig geslaagd. De portfolio van klanten die de service en veiligheidsreputatie van Korongo Airlines apprecieerde, groeide de voorbije drie jaar voortdurend. De vluchten tussen Kinshasa-Lubumbashi, Lubumbashi-Johannesburg en Lubumbashi-Mbuji Mayi haalden een hoge gemiddelde bezettingsgraad van meer dan 70 procent. Talrijke internationale organisaties en bedrijven lieten hun personeel exclusief met Korongo reizen. Ondanks deze successen is de maatschappij er echter niet in geslaagd winst te boeken door het gebrek aan een kritische massa en door een vloot van slechts één vliegtuig, wat niet voldoende mogelijkheden biedt om de vaste kosten af te schrijven van luchtvaartoperaties die alle internationale veiligheidsnormen respecteren.

In die context hebben de directie, samen met de aandeelhouders zich intensieve discussies gevoerd met verschillende potentiële partners om de nodige financiële middelen te vinden om de activiteiten van Korongo Airlines verder uit te breiden. Naast een nauwe samenwerking met de Congolese overheid, zijn investeringen in zowel vloot als netwerk onontbeerlijk zijn voor de ontwikkeling van de jonge maatschappij, om vaste kosten af te schrijven en om winstperspectieven voor het bedrijf te creëren.

Naar aanleiding van de beslissing van de Congolese overheid om naast Korongo een nieuwe luchtvaartmaatschappij op te starten, hebben deze potentiële investeerders zich teruggetrokken uit het project.

Een recente gebeurtenis heeft het beslissingsproces over de ontwikkeling van de activiteiten van Korongo Airlines in een stroomversnelling gebracht. Vorige week werd de Boeing 737 van Korongo Airlines ernstig beschadigd door onderhoudsproblemen van de startbaan in Mbuji Mayi. De operationele omstandigheden voor een luchtvaartmaatschappij blijven bijzonder moeilijk in de regio, mede door de gebrekkige infrastructuur op kleinere luchthavens. Rekening houdend met deze omstandigheden, is de beslissing genomen om de activiteiten van de maatschappij stop te zetten.

De aandeelhouders danken de Korongo Airlines klanten voor hun vertrouwen in de maatschappij en danken de personeelsleden voor hun erg professionele inzet.

Korongo Airlines zal haar verantwoordelijkheid opnemen ten opzichte van haar partners, haar passagiers, alsook ten opzichte van de Congolese autoriteiten en overheden en dit met respect voor de wet.

Congo blijft voor Brussels Airlines een van de belangrijkste langeafstandsmarkten

Met 20 Afrikaanse bestemmingen blijft Afrika  en vooral de Democratische Republiek Congo een belangrijk rol spelen voor  Brussels Airlines. De Belgische luchtvaartmaatschappij blijft de hoofdstad Kinshasa dan ook dagelijks met Brussels Airport verbinden. De voorbije jaren werd flink geïnvesteerd in de service dankzij de toevoeging van meer directe vluchten. De Airbus A330 toestellen werden uitgerust met nieuwe Business en Economy Class cabines en in de loop van de volgende maanden wordt op de luchthaven van Kinshasa N’Djili een nagelnieuwe exclusieve Brussels Airlines Business Class lounge in gebruik genomen.

Een intensieve samenwerking met de lokale autoriteiten blijft een prioriteit

Brussels Airlines zal ook in de toekomst verder blijven samenwerken met de lokale autoriteiten. Dit betekent dat de Belgische luchtvaartmaatschappij ervoor blijft openstaan om de Congolese regering te steunen bij het opstarten van Congo Airways en de gesprekken die voor de zomervakantie werden gestart, verder te blijven voeren. In die context wenst Brussels Airlines de Congolese overheid alle succes toe met Congo Airways.

Brussels Airlines zal haar drie kernactiviteiten verder uitbreiden

Ondanks een zeer competitieve marktomgeving, boekt Brussels Airlines positieve resultaten op zowel haar Europese- als haar langeafstandsnetwerk. De luchtvaartmaatschappij wil zich dan ook blijven focussen op haar drie kernactiviteiten; met name het Europese netwerk, het langeafstandsaanbod naar de niet minder dan 20 Afrikaanse bestemmingen en het vluchtaanbod op de Verenigde Staten, dat aan de verwachtingen voldoet. De finale doelstelling blijft om Brussels Airport binnen de Lufthansa Group verder uit te bouwen als hub. Daarom zal Brussels Airlines ook blijven investeren in haar Afrika netwerk en vooral in haar aanbod naar en vanuit Congo.

Kim Daenen

Wencke Lemmes