Lufthansa verwerft strategisch aandeel in Brussels Airlines

Participatie van 45 pct. voor bedrag van 65 miljoen euro / Verwerving van de resterende 55 procent later voorzien

Brussels Airlines begint aan een nieuwe gezamenlijke toekomst met Lufthansa. Lufthansa’s Chairman Wolfgang Mayrhuber en SN Airholding’s voorzitter Etienne Davignon hebben een akkoord getekend dat in een eerste fase voorziet in een strategische kapitaalsinvestering in SN Airholding en later, in een tweede fase,  in een volledige integratie van de Belgische luchtvaartmaatschappij in de Lufthansa Group.  De overeenkomst moet nog goedgekeurd worden door de Mededingingsautoriteiten, de Supervisory Board van Lufthansa, de Raad van Bestuur en aandeelhouders van SN Airholding.

In een eerste stap verwerft Lufthansa via een kapitaalsinvestering van 65 miljoen euro 45 procent van de aandelen van SN Airholding SA/NV. Vanaf 2011 en na succesvolle onderhandelingen over het behoud van de landingsrechten van Brussels Airlines, heeft Lufthansa een optie om de resterende 55 procent te verwerven. Als deze optie wordt genomen dan zal Brussels Airlines volledig eigendom worden van Lufthansa.

De prijs voor de volledige overname van Brussels Airlines zal oplopen tot maximaal 250 miljoen euro. De prijs voor de verwerving van de resterende 55 procent is afhankelijk van criteria die betrekking hebben op de prestaties van het bedrijf.

Het integratiemodel dat gezamenlijk werd uitgetekend is gebaseerd op het succesvolle samenwerkingsmodel van Lufthansa en Swiss. Het houdt in dat Brussels Airlines blijft opereren als een grotendeels onafhankelijk bedrijf binnen de Lufthansa Group en dit rekening houdend met de uniform overeengekomen doelstellingen, strategische richtlijnen en financiële mogelijkheden. Na de uitvoering van de ‘call’ optie zal Brussels Airlines haar hoofdkwartier en management in Brussel behouden, verder blijven bouwen op haar eigen sterkte en samen met haar eigen merknaam, crew en vliegtuigvloot haar troeven op de Belgische markt kunnen uitbreiden. Het gaat daarbij onder meer om een hub in Brussel met een netwerk dat gebaseerd is op de vraag en waarin ook intercontinentale bestemmingen zijn opgenomen. Deze ‘Brussels hub’ vult de bestaande hubs in Frankfurt, Munchen en Zurich aan rekening houdend met het marktpotentieel, de klantenvoorkeur en de kostenstructuur.
Doelstelling van de integratie is Brussels Airlines toe te laten om zich binnen het kader van een veeleisende marktomgeving verder te ontwikkelen, de winstgevendheid te verhogen en de groeiobjectieven te realiseren. Zowel klanten als werknemers kunnen zo voordeel halen uit de lange termijnperspectieven van het bedrijf.

Wolfgang Mayrhuber, Chairman van Lufthansa,  benadrukt dat het bundelen van de krachten noodzakelijk was om de competitiviteit te verhogen en de kostenefficiëntie te verbeteren.
“Brussels Airlines en Lufthansa, twee maatschappijen met een aanvullend vluchtaanbod én een uitstekende reputatie voor kwaliteit en service die verder reikt dan hun thuismarkten, bundelen de krachten”, zegt Wolfgang Mayrhuber. “Samen kunnen we meer bestemmingen aanbieden, connectiemogelijkheden optimiseren,  de getrouwheidsprogramma’s bundelen en de toegang tot luchthavenlounges uitbreiden. Dit samengaan maakt de portfolio van beide luchtvaartmaatschappijen nog aantrekkelijker. België, Duitsland en de Star Alliance leden zijn hier evenzeer bij gebaat. Dit versterkt ook de Europese luchtvaart. Dit is zeer belangrijk. Enkel economisch succesvolle luchtvaartmaatschappijen kunnen voor de Europese economieën globale en kwaliteitsvolle transportoplossingen verzorgen en zo een duurzame toekomst aan hun werknemers aanbieden.”

Etienne Davignon, voorzitter van SN Airholding, verwelkomt de succesvolle afronding van de onderhandelingen met Lufthansa. “Onze gezamenlijke toekomst met Lufthansa maximaliseert onze kansen op succes”, zegt Burggraaf Etienne Davignon. “De multi-hub en multi-merk  strategie van Lufthansa geeft ons de beste garanties voor de toekomstige groei van Brussels Airlines.”

Met de integratie van Brussels Airlines verstevigt Lufthansa haar positie als toonaangevende internationale netwerkmaatschappij verder. Dankzij een betere toegang tot een aantrekkelijke en belangrijke Europese markt gekenmerkt door de aanwezigheid van business travel en economisch potentieel zal de integratie ook de competitiviteit van Lufthansa verhogen. Bovendien zal het unieke Brussels Airlines aanbod in Afrika kunnen profiteren van meer connectie-mogelijkheden via de Brusselse hub.

De gezamenlijke toekomst van Brussels Airlines en Lufthansa laat op substantiële basis toe om opbrengst- en kostensynergieën te realiseren die binnen de drie jaar na goedkeuring van de Mededingingsautoriteiten waarschijnlijk jaarlijks al een ‘mid double digit’ miljoen euro bedrag vormen.

Lufthansa en Brussels Airlines – de cijfers

De luchtvaartmaatschappijen die deel uitmaken van de Lufthansa Group vervoerden vorig jaar 63 miljoen passagiers naar 208 bestemmingen. In totaal kozen vorig jaar 5, 8 miljoen passagiers voor vluchten van Brussels Airlines of codeshare partners. Brussels Airlines biedt een netwerk aan van 62 bestemmingen.Lufthansa-klanten krijgen dankzij de samenwerking 12 nieuwe bestemmingen aangeboden en Brussels Airlines klanten zien het netwerk uitgebreid met 133 nieuwe bestemmingen.

Lufthansa heeft ongeveer 105.000 werknemers in dienst en opereert een vloot van 513 vliegtuigen. Brussels Airlines heeft een vloot van 49 vliegtuigen en biedt werkgelegenheid aan bijna 3.000 werknemers.

Overzicht transactie

1. Verwerving van 45 procent van de SN Airholding SA/NV aandelen na goedkeuring Mededingingsautoriteiten
  2. Ontwikkeling gezamenlijk vluchtaanbod en lidmaatschap Star Alliance
  3. Aanpassing en verzekering van de verkeersrechten
  4. Een call optie die uitvoerbaar is vanaf 2011 maakt het Lufthansa mogelijk om, na de verzekering van de verkeersrechten, de volledige overname van SN Airholding SA/NV en Brussels Airlines te realiseren.

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 90 bestemmingen, waarvan 18 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.400 werknemers te werk en exploiteert 44 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 17.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 190 landen.

press@brusselsairlines.com