Maartcijfers sterk beïnvloed door gebeurtenissen van 22 maart

Brussels Airlines’ passagierscijfers van de voorbije maand geven duidelijk de impact weer van de gebeurtenissen van 22 maart en de 12 dagen durende sluiting van Brussels Airport, de thuisbasis van Brussels Airlines. In totaal werden er in maart 455.599 passagiers verwelkomd aan boord van de Brussels Airlines vluchten of 19,1% minder dan vorig jaar. Het is de eerste keer in meer dan 2,5 jaar dat Brussels Airlines een passagiersdaling waarneemt.

Tot en met 21 maart noteerde Brussels Airlines, net zoals de voorbije maanden, een mooie passagierstoename van 9,6% en een stijging van de bezettingsgraad met 6,1 pct. punten. Vanaf 22 maart werden de cijfers zwaar geïmpacteerd door de bomaanslagen op Brussels Airport, waardoor er de rest van de maand, die heel druk beloofde te worden omwille van de paasuittocht, geen vliegverkeer meer mogelijk van en naar de enige thuisbasis van Brussels Airlines. Een beperkt deel van het Europees vluchtprogramma werd daarom vanaf 24 maart verzorgd vanuit de regionale luchthavens van Luik en Antwerpen en een gedeelte van de intercontinentale vluchten werd georganiseerd via de luchthavens van Frankfurt en Zurich. Brussels Airlines bood passagiers ook alternatieve reismogelijkheden met andere luchtvaartmaatschappijen aan en liet passagiers toe om hun reisplannen kosteloos te annuleren of te wijzigen. Tussen 22 en 31 maart vloog Brussels Airlines van en naar de alternatieve luchthavens 54.650 passagiers. Ter vergelijking: een jaar eerder vlogen er in deze tijdspanne vanuit Brussels Airport 197.421 passagiers.

De maand maart 2016 werd afgesloten met een passagiersdaling van 19,1%. In totaal vlogen er 385.725 passagiers naar een Europese bestemming, 61.292 reisden naar Afrika en 8.582 maakten gebruik van de Brussels Airlines vlucht naar New York. De bezettingsgraad daalde met 0,5 pct. punten en bedroeg 68,6%.

Uiteraard werd ook de cargo activiteit zwaar beïnvloed door de gebeurtenissen. Tot 21 maart werd een cargo beladingsgraad van 69% genoteerd. Het cargoverkeer viel na 21 maart grotendeels stil. In totaal werd er 2.609 ton vracht getransporteerd. Dat is een daling met ongeveer 21% in vergelijking met maart 2015.

Zoals verwacht zijn onze maartcijfers erg beïnvloed door de evenementen van 22 maart, die ons voornaamste werktuig paralyseerden gedurende 12 dagen, nl. onze thuisbasis Brussels Airport. Dankzij de toewijding van alle Brussels Airlines collega’s, de steun van vele van onze partners en de flexibiliteit van onze klanten, konden we onze vluchtoperaties toch gedeeltelijk heropstarten vanuit alternatieve luchthavens. Dit was een enorm moeilijke logistieke taak. In totaal konden we zo tussen 24 maart en 3 april 1.065 vluchten uitvoeren, of 38% van ons normale vluchtporgramma. Onze eerste prioriteit is nu om onze vluchten weer naar 100% te brengen en om onze klanten weer een comfortabele en vlotte reiservating te laten beleven.”

-- Lars Redeligx, Chief Commercial Officer Brussels Airlines

Naast haar lijnvluchtactiviteit verzorgde Brussels Airlines in maart 2016 ook vakantievluchten en groepsreizen op vraag van reisorganisatoren. De passagiercijfers van deze activiteit zijn niet inbegrepen in de maandcijfers van dit persbericht.

Maart

Maart

Jaar/Jaar verschil in %

Passagiers