Meer passagiers, betere bezettingsgraad tijdens eerste semester voor Brussels Airlines

Brussels Airlines sluit het eerste semester af met een passagiersgroei en een verbetering van de bezettingsgraad. Er kozen 1,7 procent meer passagiers voor een Brussels Airlines vlucht en door het beter afstemmen van het zetelaanbod steeg  de bezettingsgraad van de Europese en intercontinentale vluchten met 2,1 procent punten.

In totaal vlogen er 2,8 miljoen passagiers met Brussels Airlines tijdens de periode januari-juni. Dat zijn er 1,7 procent meer dan tijdens de eerste zes maanden van 2012. De groei is vooral te danken aan het intercontinentale netwerk en reflecteert de keuze van het bedrijf om het Europese vluchtaanbod te consolideren en het lange afstandsnetwerk uit te breiden. Deze keuze zorgde ervoor dat de bezettingsgraad van de vluchten op het hele netwerk met 2,1 procent punten toenam.  De bezettingsgraad van de Europese vluchten steeg tijdens met 1,5 procent.

De vrachtactiviteit groeide gevoelig en noteerde, uitgedrukt in vervoerde freight ton kilometres, een stijging met 9,2 pct.

Hoogtepunten tijdens de eerste jaarhelft 2013 waren de opening van Washington medio juni en  talrijke frequentieverhogingen naar Afrikaanse en Mediterrane zonbestemmingen. De lange afstandscapaciteit werd in juni uitgebreid dankzij de toevoeging van een achtste Airbus A330 toestel aan de intercontinentale vloot.

Recordweek

Brussels Airlines eindigde de laatste week van de maand juni met een passagiersrecord. In totaal vlogen er in de week van 25 juni – 1 juli exact 143.600 passagiers met Brussels Airlines. Dit is zes procent meer dan tijdens de laatste juniweek in 2012 en een record in de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij. Topdag was vrijdag 28 juni toen 23.326 passagiers op een Brussels Airlines vlucht reisden.

In deze cijfers zijn de passagiers van het groeiend aantal chartervluchten dat Brussels Airlines uitvoert in opdracht van Belgische en buitenlandse reisorganisatoren niet inbegrepen.

1ste semester 2013 1ste semester 2012 Verschil in pct.
Passagiers 2,808,765 2,762,915 + 1.7
Available seat-kilometres  6698.13 6368.66 + 5.2
Revenue seat-kilometres  4512.36 4158,69 + 8.5
Vracht ton-kilometres 83127 76099 + 9.2
Overall Load Factor (Passagiers en vracht) 59.7% 62.3% + 0.9 pct punten
Bezettingsgraad 67,4% 65,3% + 2.1 pct. punten

juni 2013 juni 2012 maand/maand verschil in pct.
Passagiers 551,623 540,400 + 2.1
Available seat-kilometres  1271.86 1242.89 + 2.3
Revenue seat-kilometres  904.28 867.35 + 4.3
Vracht ton-kilometres 14558 14261 + 2.1
Overall Load Factor (Passengers & freight) 61.1% 61.0% + 0.1 pct punten
Bezettingsgraad 71.1% 69.8% + 1.3 pct. punten

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 90 bestemmingen, waarvan 18 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.400 werknemers te werk en exploiteert 44 vliegtuigen.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 17.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 190 landen.

press@brusselsairlines.com