Meest winstgevende zomer ooit voor Brussels Airlines, zeer sterke winst verwacht voor de volledige jaarresultaten 2023

Brussels Airlines kan investeren in passagiers, product en personeel dankzij sterke financiële resultaten.

Brussel, 2 november 2023 - Het derde kwartaal van 2023 was het meest winstgevende kwartaal ooit in de geschiedenis van Brussels Airlines. De aangepaste EBIT bedraagt 72 miljoen euro, dit is een verbetering met 21 miljoen euro tegenover dezelfde periode vorig jaar. Ondanks enkele onverwachte uitdagingen, zoals de tijdelijke sluiting van het luchtruim boven Niger en de stijgende olieprijzen, was Brussels Airlines in staat om de kosten onder controle te houden. De aangepaste EBIT voor de eerste negen maanden van dit jaar bedraagt 59 miljoen euro. De luchtvaartmaatschappij kan nu met vertrouwen zeggen dat een recordwinst wordt verwacht in 2023.

Tussen juli en September heeft Brussels Airlines in totaal 2.4 miljoen passagiers vervoerd op meer dan 17.000 vluchten. De bezettingsgraad was gemiddeld 85.2%. Er werd op 91 bestemmingen gevlogen in 40 landen.

Brussels Airlines heeft lessen getrokken uit de zomer van 2022, daardoor verliepen de activiteiten vlotter tijdens dezelfde periode in 2023. Toch waren er nog steeds enkele elementen die niet voorzien konden worden, zoals de sluiting van het luchtruim boven Niger. Dit had een zware impact op de vluchten van en naar sub-Saharaans Afrika. Sommige vluchten moesten worden geannuleerd, andere vluchten moesten omwegen maken met extra vluchttijd en extra brandstofverbruik tot gevolg. Brussels Airlines schat dat de politieke situatie in Niger ongeveer 4 miljoen euro kosten aan de luchtvaartmaatschappij. Daar bovenop kwamen de stijgende brandstofprijzen en de algemene inflatie.

Ondanks het bovenstaande heeft Brussels Airlines de kosten onder controle kunnen houden. De aangepaste EBIT van het derde kwartaal bedraagt 72 miljoen euro. Dit is een stijging met 41% tegenover de zomer van vorig jaar, die al een recordzomer was voor Brussels Airlines.

“Ik wil heel graag het volledige team bedanken voor dit resultaat. Dankzij de flexibiliteit van iedereen bij Brussels Airlines kunnen we vandaag recordcijfers voorstellen, ondanks enkele hindernissen. Ik ben zeer trots op al onze collega’s voor hun niet-aflatende inzet. Zij hebben ervoor gezorgd dat we er stonden als een betrouwbare luchtvaartmaatschappij.”
Nina Öwerdieck, Chief Financial Officer, Brussels Airlines

2023 wordt een recordjaar voor Brussels Airlines

Het jaar is nog niet voorbij en voorzichtigheid is dus belangrijk, maar Brussels Airlines verwacht dat 2023 op financieel vlak een recordjaar wordt. De luchtvaartmaatschappij mikt op een break-even resultaat in het vierde kwartaal, al kunnen macro-economische en geopolitieke elementen dit resultaat nog steeds beïnvloeden.

De totale capaciteit was nog steeds 15% onder het pre-coronaniveau. Sterke winstgevendheid zal de Belgische luchtvaartmaatschappij toelaten om de kloof verder te dichten, in dat kader komen er vijf gloednieuwe A320neo-vliegtuigen1 en een tiende langeafstandsvliegtuig.

“Ik ben erg blij dat Brussels Airlines deze historische ommekeer heeft gerealiseerd. Een winstgevend en sterk Brussels Airlines stelt ons in staat om te investeren in ons netwerk, de diensten voor onze klanten en om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor onze huidige en toekomstige werknemers. Onze vernieuwde Sunrise Lounge, extra’s aan boord, nieuwe uniformen en een nieuwe crew room zijn slechts enkele voorbeelden. Ik ben ervan overtuigd dat we onze weg naar duurzame winstgevendheid hebben ingezet."
- Dorothea von Boxberg, Chief Executive Officer, Brussels Airlines

Om die groei te kunnen realiseren heeft Brussels Airlines meer personeel nodig in alle departementen, zoals onder meer maintenance and engineering, IT, cockpit en cabinepersoneel. Op dit moment zijn er 240 vacatures en Brussels Airlines wil volgend jaar nog minstens 360 extra werknemers aantrekken. Brussels Airlines stelt op dit moment in totaal 3.392 mensen te werk, dat is 5% meer dan vorig jaar.

1 Waarvan de eerste geleverd werd op 1 november 2023 (persbericht)

Joëlle Neeb

For media requests only

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 90 bestemmingen, waarvan 18 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.400 werknemers te werk en exploiteert 44 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 17.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 190 landen.

press@brusselsairlines.com