Nieuwe managementstructuur bij Brussels Airlines

Eurowings en Brussels Airlines geven samen vorm aan de Europese luchtvaartindustrie. Brussels Airlines blijft een Belgische entiteit en de Belgische home carrier en zal blijven groeien

• Christina Foerster benoemd als Chief Executive Officer met ingang vanaf 1 april
  • Thibault Demoulin benoemd als Chief Operating Officer van Brussels Airlines vanaf 1 april.
  • Twee nieuwe leden van de Managament Board worden binnenkort benoemd
  • Een nieuwe Chief Financial Officer van Brussels Airlines wordt binnenkort benoemd.
  • Lid van de Raad van Bestuur van Lufthansa Group en CEO van Eurowings, Thorsten Dirks: “Brussels Airlines zal blijven groeien – het professionalisme, expertise en passie van de Brussels Airlines werknemers zijn een vitaal onderdeel op ons gezamenlijke pad naar succes.”
  • Met de aanduiding van het vernieuwde management team zullen huidig CEO Bernard Gustin en CFO van de Belgische luchtvaartmaatschappij Jan De Raeymaeker, de transitie steunen en het bedrijf verlaten op 31 maart.
  • Thorsten Dirks: “Bernard Gustin en Jan De Raeymaeker hebben belangrijke bijdragen geleverd aan Brussels Airlines, ze hebben het bedrijf succesvol geleid door groei en turbulente tijden – dankzij hen is Brussels Airlines vandaag de nummer één luchtvaartmaatschappij van België.”

De Raad van Bestuur van  Brussels Airlines heeft een nieuw management team aangeduid:

• Christina Foerster wordt de nieuwe Chief Executive Officer (CEO) van Brussels Airlines met ingang vanaf 1 april
  • Thibault Demoulin zal de functie vervullen van Chief Operating Officer van Brussels Airlines vanaf 1 april
  • Twee nieuwe leden zullen aan de Management Board worden toegevoegd.

“Ik ben heel blij dat Christina Foerster heeft ingestemd de positie van CEO van Brussels Airlines op zich te nemen - ze is de eerste vrouw ooit aan het hoofd van een Lufthansa Group luchtvaartmaatschappij”, zegt Thorsten Dirks, lid van de Raad van Bestuur van Lufthansa Group, CEO van Eurowings en ook lid van de Raad van Bestuur van Brussels Airlines. “We zijn ervan overtuigd dat het nieuwe team, samen met de rest van het Brussels Airlines personeel, de nu al succesvolle samenwerking tussen Brussels Airlines en Eurowings verder zal versterken. Alleen samen kunnen we de Europese luchtvaartindustrie vormgeven en kunnen we onze plannen voor duurzame groei laten slagen. Brussel blijft als Europese hoofdstad vitaal in onze groeistrategie.”

Nieuwe CEO Christina Foerster is geen vreemde voor België en Brussels Airlines. Christina Foerster is sinds anderhalf jaar de Chief Commercial Officer van de maatschappij en woont sindsdien in de Belgische hoofdstad. Ze heeft verschillende topposities bekleed in de luchtvaartindustrie voorgaand op haar toetreding tot Brussels Airlines, onder meer als General Manager Product Management Intercontinental, Vice President Network and Fleet Development en Senior Vice President Network, Group & Alliance Development bij Lufthansa Group.

De Belgische Thibault Demoulin is al twaalf jaar Brussels Airlines’ Senior Vice President Flight Operations en Deputy Accountable Manager voorgaand op zijn aanduiding als COO. Hij heeft een uitstekend track record in het tot stand brengen van veilige, betrouwbare en stipte operaties bij Brussels Airlines, wat hem een perfecte match maakt als de COO van de maatschappij.

“In 2017 zijn Brussels Airlines en Eurowings geleidelijk beginnen bouwen aan de fundamenten van een gezamenlijke toekomst, in dewelke de sterktes van beide maatschappijen gecombineerd worden, met de ambitie om een sterke, duurzame en leidinggevende pan-Europese luchtvaartmaatschappij te bouwen. Groeien binnen Eurowings als een Belgische entiteit laat ons toe om verder te bouwen aan onze specificiteiten, zoals onze Afrika expertise en onze Belgische touch. Samen met Eurowings zullen we ons lange afstandsnetwerk vanuit Brussel en Düsseldorf verder uitbreiden en in het bijzonder zullen we onze rol als Belgische home carrier en belangrijke economische motor van ons land blijven vervullen”, benadrukt Etienne Davignon, medevoorzitter van de Raad van Bestuur van SN Airholding.

Als de CEO van Eurowings benadrukt Dirks dat Brussels Airlines vandaag al een cruciale hoeksteen is van de Eurowings Group, die ernaar streeft om een toonaangevende Europese luchtvaartmaatschappij te worden. “Met Brussels Airlines kunnen we rekenen op een unieke knowhow van de Afrikaanse markt en een jarenlange expertise met lange afstandsvluchten. Op dit moment leiden onze collega’s van Brussels Airlines het proces van het succesvol tot stand brengen van lange afstandsvluchten vanuit Düsseldorf, één van onze belangrijkste platformen in Duitsland”, zegt Dirks. Dit nieuwe management team, samen met de passie en de expertise van het Brussels Airlines personeel, is een vitaal onderdeel in het realiseren van de toekomstplannen van de Eurowings Group – en dat niet alleen. “De gecombineerde sterktes van Brussels Airlines en Eurowings representeert één van de drie voornaamste strategische pijlers van het succes van de gehele Lufthansa Group,” zegt Dirks. “Dit betekent dat Brussels Airlines zal blijven groeien.”

Etienne Davignon, medevoorzitter van de raad van bestuur van SN Airholding, en Thorsten Dirks danken Bernard Gustin en Jan De Raeymaeker voor hun jaren van toegewijde service en uitmuntend leiderschap bij Brussels Airlines en wensen hen beide het allerbeste voor hun toekomstige inspanningen.

“Gedurende vijftien jaar heeft Bernard Gustin aanzienlijke bijdragen geleverd aan het bedrijf. Hij heeft Brussels Airlines succesvol geleid door groei en turbulente tijden,” zeggen Davignon en Dirks. Ze wijzen erop dat Bernard Gustin de Belgische luchtvaartmaatschappij weer op de Europese kaart heeft gezet. “Het is duidelijk zijn verwezenlijking dat Brussels Airlines vandaag de nummer één luchtvaartmaatschappij is in België, ondanks agressieve lage-kosten concurrentie die continu marktaandeel probeert in te nemen.”

In zijn vijf jaar als CFO van Brussels Airlines heeft Jan De Raeymaeker tegelijkertijd aanzienlijk bijgedragen aan het succes van het bedrijf, zeggen Dirks en Davignon. “Het plannen en uitvoeren van de algemene herstructurering van Brussels Airlines en het strategisch herpositioneren van het bedrijf na de toetreding van Vueling, EasyJet en Ryanair tot de Belgische markt is ook Jan De Raeymaeker’s verdienste.”

Bernard Gustin en Jan De Raeymaeker hebben niet alleen hun management skills aangebracht, zegt Dirks. “Als een team hebben de twee Brussels Airlines geleid door de nasleep van de terroristische aanslag op Brussels Airport in maart 2016. Dankzij professioneel crisismanagement en ervaren leiderschap is Brussels Airlines uit de crisis geraakt, sterker dan voordien, en heeft het zichzelf duidelijk gepositioneerd als een competitieve, betrouwbare en verantwoordelijke luchtvaartmaatschappij.”

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.