Nieuwe setup voor Eurowings Group

• Brussels Airlines wordt het long haul competence center van Eurowings Group
  • Luchtvaartmaatschappij Eurowings verantwoordelijk voor de korteafstands businessdivisie van de Eurowings Group.
  • Eurowings Group CEO Thorsten Dirks: “De nieuwe strategische setup zet ons aan het roer van de Europese luchtvaartconsolidatie.”

Na de eerste successvolle gezamenlijke projecten zetten Eurowings en Brussels Airlines de volgende beslissende stappen in het integratieproces en bepalen ieders rol binnen de Eurowings Group.

Rekening houdend met de expertise en de sterke punten van beide entiteiten, wordt Brussels Airlines het long haul competence centrum van de Eurowings Group. Daarmee zal de luchtvaartmaatschappij alle langeafstandsbusiness van de hele groep vanuit Brussel zal aansturen. Daarnaast zal de luchtvaartmaatschappij actief deelnemen aan de pan-Europese groeistrategie van de Eurowings Group inzake de uitbreiding naar andere luchthavenbasissen in Frans- en Nederlandstalig Europa.

"De succesvolle lancering van de langeafstandsvluchten van Eurowings door Brussels Airlines van Düsseldorf naar New York, Fort Meyers en Miami in april, bevestigt opnieuw de langeafstandsexpertise van Brussels Airlines", aldus Thorsten Dirks, CEO van de Eurowings Group. "In slechts vijf maanden tijd zijn Eurowings en Brussels Airlines erin geslaagd om een langeafstandsbasis op te zetten in Düsseldorf, waardoor de groep werd versterkt op een van haar belangrijkste Duitse luchthavens," voegde hij eraan toe.

Parallel hieraan zal Eurowings - gericht op Europees point-to-pointverkeer - de gehele korteafstandsportfolio van de Eurowings Group vanuit Keulen aansturen. Dirks: "Door onze krachten te bundelen met Brussels Airlines versterken we niet alleen onze positie als de nummer 3 lowcostmaatschappij in Europa, maar stimuleren we ook de verdere groei van de Eurowings Group in de toekomst", legt Thorsten Dirks uit.

Beide luchtvaartmaatschappijen zullen korte en langeafstandsvluchten blijven uitvoeren vanuit hun luchthavens in Brussel, Keulen, Düsseldorf en Wenen. Dit betekent ook dat, hoewel er in Brussel en Keulen twee business divisies worden opgericht, er functies voor zowel lange- als korteafstandsoperaties op beide locaties zullen blijven bestaan. De implementatie van de nieuwe setup is gepland voor 2019. Eurowings Group opereert op dit moment al vanuit meer dan 20 Europese bases.

"Brussels Airlines wordt erkend voor zijn expertise en voor de waarde die het toevoegt aan de Eurowings Group. We zullen blijven voortbouwen op onze troeven om een nog belangrijkere speler te worden binnen de groep, terwijl we België's sterke thuiscarrier blijven en ons blijven richten op onze klanten", voegt Christina Foerster, CEO van Brussels Airlines, toe.

Eurowings Group CEO Thorsten Dirks is ervan overtuigd dat deze nieuwe teamworkstructuur onder de paraplu van Eurowings Group de juiste strategische stap is om toekomstige uitdagingen aan te gaan. "Het versnipperde Europese luchtvaartlandschap begint zich te consolideren - de nieuwe structuur van Eurowings Group zal het voor ons mogelijk maken om aan het roer van deze ontwikkeling te staan.