Peter Gerber neemt het roer over van Dieter Vranckx als CEO van Brussels Airlines en treedt op als Lufthansa Group Chief Representative for European Affairs

• Peter Gerber, (56) momenteel CEO van Lufthansa Cargo, zal vanaf 1 maart 2021 aan het hoofd van Brussels Airlines staan en de nieuw gecreëerde rol van Lufthansa Group Chief Representative for European Affairs in Brussel vervullen.
  • De Lufthansa Group Executive Board benoemt Dieter Vranckx (47), huidig CEO van Brussels Airlines, vanaf 1 januari 2021 als nieuwe CEO van SWISS.

Dieter Vranckx, die in mei 2018 bij Brussels Airlines in dienst trad als CFO en Deputy CEO en sinds januari 2020 CEO is van de Belgische luchtvaartmaatschappij, zal vanaf 1 januari 2021 binnen de Lufthansa Group de leiding krijgen over de in Zürich gevestigde Lufthansa Group netwerk airline SWISS.

Peter Gerber zal Dieter Vranckx opvolgen als CEO van Brussels Airlines. Onder voorbehoud van het hangende besluit van de Raad van Bestuur van SN Airholding zal Gerber, die momenteel voorzitter is van de Executive Board van Lufthansa Cargo AG, met ingang van 1 maart 2021 naar België verhuizen. Naast de leiding van de Belgische luchtvaartmaatschappij zal hij ook de nieuw gecreëerde functie van Lufthansa Group Chief Representative for European Affairs in Brussel op zich nemen.

"Samen met de andere leden van de Raad van Bestuur van de Lufthansa Groep wil ik Dieter bedanken voor zijn ontzettend grote inzet bij het begeleiden van Brussels Airlines in moeilijke tijden. De Belgische luchtvaartmaatschappij is op de goede weg naar een financieel gezonde toekomst", legt Christina Foerster, lid van de Lufthansa Group Executive Board, verantwoordelijk voor Customer, IT & Corporate Responsibility, uit.

"Met Peter Gerber neemt een zeer ervaren airliner en CEO het roer over van Dieter Vranckx. Samen met Nina Öwerdieck, CFO van Brussels Airlines en Edi Wolfensberger, COO van de Belgische luchtvaartmaatschappij, zal Peter de uitvoering van het herstructureringsplan "Reboot Plus" van het bedrijf voortzetten en een sterk, wendbaar en competitief Brussels Airlines bouwen dat bestand is tegen toekomstige tegenwind. Bovenop zijn CEO-mandaat, zal Peter de belangen van de hele Groep op Europees niveau vertegenwoordigen", voegt Christina Foerster toe.

"Brussels Airlines heeft de laatste maanden belangrijke mijlpalen bereikt in het 'Reboot Plus' plan. Op het einde van dit jaar zullen we meer dan 90% van onze herstructurering hebben gerealiseerd. Het feit dat we nu al efficiënter en slanker zijn dan in het verleden, helpt ons om de huidige ongekende crisis te beheersen", legt Dieter Vranckx, CEO van Brussels Airlines, uit. "Samen met ons zeer professioneel en geëngageerd personeel zullen Peter Gerber en mijn collega's van de Extended Management Board ervoor zorgen dat Brussels Airlines sterker uit de crisis komt dan voorheen", voegt Dieter Vranckx toe.

"Brussels Airlines heeft veel troeven en samen met het management van Brussels Airlines en alle 3.500 medewerkers kijk ik ernaar uit om de sterke punten van het bedrijf verder uit te bouwen en tegelijkertijd onze concurrentiekracht te vergroten en onze manier van werken toekomstbestendig te maken", zegt Peter Gerber, toekomstig CEO van Brussels Airlines en Lufthansa Group Chief Representative for European Affairs in Brussel.

Peter Gerber is geboren in 1964 in het Duitse Gieβen (Hessen) en studeerde Rechten en Bedrijfsmanagement in Gieβen en Hagen. Hij voltooide ook een Senior Executive Programma aan de Columbia University in New York.

In 1992 trad Gerber in dienst bij Lufthansa. In de loop van zijn carrière heeft hij verschillende managementfuncties vervuld. In juni 2009 werd hij benoemd tot lid van de Executive Board van Lufthansa Cargo AG, verantwoordelijk voor Finance en Human Resources. In juni 2012 is Gerber overgestapt naar de Executive Board van Lufthansa Passage Airlines, waar hij leiding gaf aan de divisies Human Resources, IT & Services. ​

Peter Gerber is sinds mei 2014 voorzitter van de Executive Board van Lufthansa Cargo AG. Naast deze functie heeft Gerber een mandaat bij verschillende maatschappijen en associaties, zoals een zetel in de Supervisory Board van Fraport AG en de functie als voorzitter van de IATA Cargo Advisory Council.

Persberichten in je mailbox

Brussels Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van België en één van de vier netwerkmaatschappijen van de Lufthansa Group. Ze verbindt de Europese hoofdstad vanuit Brussels Airport met meer dan 85 bestemmingen, waarvan 17 in Sub Sahara Afrika. Het bedrijf stelt meer dan 3.300 werknemers te werk en exploiteert 43 vliegtuigen.

Brussels Airlines wil tegen 2030 50% minder CO2 uitstoten vergeleken met 2019 en plant om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn. De luchtvaartmaatschappij neemt deel aan het Stargate Project dat door Brussels Airport wordt geleid en maakt daardoor deel uit van de proeftuin voor duurzame luchtvaart op haar thuisbasis. Daarnaast ondertekende de maatschappij in 2021 de Circular Economy overeenkomst van de Antwerp Management School. Begin 2023, was de luchtvaartmaatschappij ook de eerste om duurzame brandstof (SAF = Sustainable Aviation Fuel) te transporteren doorheen de CEPS-pijplijn die Brussels Airport verbindt. Eind 2024, zal Brussels Airlines vijf splinternieuwe Airbus A320neo vliegtuigen verwelkomd hebben, waardoor de luchtvaartmaatschappij haar CO2- en geluidsuitstoot op haar middellange afstandsnetwerk significant kan verlagen.

Het Star Alliance netwerk werd opgericht in 1997 als de eerste echt wereldwijde luchtvaartalliantie, gebaseerd op een waardepropositie voor de klant met wereldwijd bereik, internationale erkenning en naadloze service. Sinds de oprichting biedt het het grootste en meest uitgebreide netwerk van luchtvaartmaatschappijen, met een focus op het verbeteren van de klantervaring binnen de gehele alliantie.

In totaal biedt het Star Alliance netwerk momenteel meer dan 10.000 dagelijkse vluchten naar bijna 1.200 luchthavens in 184 landen.